Abborren full av läkemedel

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe
    NCS Medlem
    • September 2009
    • 22830

Abborren full av läkemedel

Antidepressiva mediciner, antibiotika och läkemedel mot diabetes. Vildfångade abborrar utanför svenska reningsverk har upp till 23 läkemedel i sina kroppar.

Ny Teknik
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet
  • Ravenskog
    Användare
    • March 2007
    • 311

Då är det catch & release som gäller, verkar ju inte va direkt lämpligt för stekpannan

Kommentar

• Wilhelm
      Användare
      • April 2002
      • 9122

Eller så slipper man gå till apoteket o köpa medicin!
      En abborre om dagen, håller dig frisk hela dagen!
      mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• Ravenskog
        Användare
        • March 2007
        • 311

Innebörden av "äta fisk för att det är nyttigt" har fått en annan betydelse....

"Jag känner mej nere idag, behöver fiska lite.... var ligger det närmaste reningsverket?"
        Senast redigerad av Ravenskog; 26 January 2012, 23:21. Anledning: tillägg

Kommentar

• Rivulatus
          Användare
          • December 2002
          • 811

http://www.havet.nu/dokument/HU20053hormon.pdf
          SA:

Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
          Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

Kommentar

• Ola Svensson
            Användare
            • April 2002
            • 14633

Ursprungligen postat av snarten
            Innebörden av "äta fisk för att det är nyttigt" har fått en annan betydelse....

"Jag känner mej nere idag, behöver fiska lite.... var ligger det närmaste reningsverket?"
            Förslag på reklamslogan: Deppig, sjuk och diabetes? Ät abborre!
            Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• lisabeth
              Användare
              • December 2012
              • 124

Ursprungligen postat av Ola Svensson
              Förslag på reklamslogan: Deppig, sjuk och diabetes? Ät abborre!
              Jag som gilla fisk ,både fiska äta och ha i akvaruim,tur jag inte har nått reningsverk nära.
              lisa

Kommentar

• Ola Svensson
                Användare
                • April 2002
                • 14633

Ursprungligen postat av lisabeth
                Jag som gilla fisk ,både fiska äta och ha i akvaruim,tur jag inte har nått reningsverk nära.
                De undersökningar som gjorts har ju visat att man inte hittar negativa effekter av gifter av nivåer i Europeiska vatten i fisk hos t.ex. foster. Däremot hittar man positiva - barn som äter fisk lyckas bättre i skolan. Kostråden och larmrapporterna riskerar alltså att ha en negativ effekt på folkhälsan.

Usch så torrt men jag tyckte att det behövde sägas.
                Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• kaj.p
                  Användare
                  • April 2002
                  • 2294

Vill de ha bort det så går det. Men som vanligt det handlar om pengar.
                  Diskussällskapet
                  www.diskusforum.se

Kommentar

• Mike_Noren
                    Användare
                    • February 2003
                    • 2695

Ursprungligen postat av Ola Svensson
                    De undersökningar som gjorts har ju visat att man inte hittar negativa effekter av gifter av nivåer i Europeiska vatten i fisk hos t.ex. foster. Däremot hittar man positiva - barn som äter fisk lyckas bättre i skolan. Kostråden och larmrapporterna riskerar alltså att ha en negativ effekt på folkhälsan.

Usch så torrt men jag tyckte att det behövde sägas.
                    Ja det behövde sägas. Jag öppnade den här tråden just för att jag tänkte säga att man kan hitta rester av nästan vad som helst nästan var som helst - analysmetoderna har blivit så otroligt känsliga att man hittar nivåer som ligger långt under de nivåer som har någon biologisk effekt.

(Just vad gäller att barn som äter fisk blir framgångsrika så misstänker jag att barn som äter fisk har föräldrar som lägger ner mer möda på sina barn, så eventuellt finns inget direkt orsakssamband mellan fiskätande och framgång. But I digress.)

Att litium tar sig igenom reningsverk är inte konstigt - det är ett grundämne och kan inte brytas ned - men det är helt klart så att vissa mediciner (t.ex. hormon från p-piller) är häpnadsväckande resistenta mot nedbrytning, vet inte säkert varför. Kanske för att många konstgjorda hormoner delvis består av enantiomerer som aldrig förekommer i naturen?

Kommentar

• Ola Svensson
                      Användare
                      • April 2002
                      • 14633

De är ju till för att inte brytas ner alltför fort... Det finns ett dosförhållande också. Jag hörde en person påpeka att kor kan ha enorma effekter och då är det naturliga hormoner de pissar ut.

Jag vet inte, men gissar, att man relativt noga kollat upp åtminstone socioekonomiska grejer (lön och utbildning) när det gäller korrelationen mellan fisk och skola. Verkar rätt korkat att jämföra gift (varifrån kommer firren t.ex.) och fisk eller ej utan att göra en vettig statistisk analys. Har för mig att det var en engelsk studie och de har fisk som skräpmat (fish'n'chips).

Men visst, en experimentell manipulering hade ju suttit fint. Vem ställer upp? Mata ditt barn med svartlistad kvicksilvergädda (enda tillåtna fisken förstås), mata ditt barn med gädda från vatten utan kvicksilver (enda tillåtna fisken förstås) eller ta bort all fisk från ditt barns diet och så kollar vi vem det gick bäst för!
                      Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Wilhelm
                        Användare
                        • April 2002
                        • 9122

Just vad gäller att barn som äter fisk blir framgångsrika så misstänker jag att barn som äter fisk har föräldrar som lägger ner mer möda på sina barn, så eventuellt finns inget direkt orsakssamband mellan fiskätande och framgång. But I digress.)
                        Om nu fisk skulle göra att man blir smart så undrar jag varför inte alla asiater och afrikaner som äter fisk varje dag inte blivit smarta!
                        mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• Ola Svensson
                          Användare
                          • April 2002
                          • 14633

Ursprungligen postat av Wilhelm
                          Om nu fisk skulle göra att man blir smart så undrar jag varför inte alla asiater och afrikaner som äter fisk varje dag inte blivit smarta!
                          Hur vet du att de inte blivit det?
                          Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Pabbe
                            NCS Medlem
                            • September 2006
                            • 1805

Det som oroar mest i forskarvärlden är väl halterna av antibiotika, främst i asiatiska länder där mycket av tillverkningen av läkemedel sker, som med allt annat som ska låglöneproduceras. PÅ många ställen släpps restprodukter från antibiotikatillverkning direkt ut i floder utan reningsverk och det sprids mycket långt. I artikeln i Ny Teknik var man ju oroad över antibiotika i slam vid svenska reningsverk och vad som sker om det sprids på åkrar.
                            Jag lyssnade på radion häromveckan och man har funnit antibiotika och antibiotikaresistenta bakterier av nya slag långt bort från utsläppställen. Till och med i antarkis.

Så det är ju ett globalt problem Och även om halterna är låga så kan man ju fundera över hur nyttigt det är på sikt. Vissa läkemedel har ju inte funnits så många decennier på marknaden. Vad betyder blandningen av allt detta? Vissa läkemedel har ju olika inverkan på signalsubstanser. Hur påverkar det i längden?

Helst vill man bara bläddra förbi alla rapporter och äta på och lita på lågt satta gränsvärden osv. Men det gnager ibland i mig när jag sätter gaffeln i fisk...

Kommentar

• Ola Svensson
                              Användare
                              • April 2002
                              • 14633

Håller helt med! Men detta berör egentligen inte om man ska äta fisk eller inte utan om hur vi ska hantera dessa ämnen. Ämnen som bioackumuleras samt antibiotika är exempel. Det jag ville säga är att man av denna orsaken inte ska sluta äta fisk. Det är som den löjliga undersökningen - eller undersökningen var inte löjlig utan rubriken och vinjetten - som slogs upp stort i GP där det stod att kravmärkt lax innehöll mer flamskyddsmedel än icke kravmärkt. Längre in i artikeln kunde man läsa att det berodde på att den inte fått lika mycket vegetabilier och att olika OMEGA-fettsyror låg skyhögt högre. Vilken lax är nyttigast?
                              Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

Arbetssätt...