Hjälp med yngel

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hiru
    Användare
    • July 2006
    • 47

Hjälp med yngel

Jag har just nu ca 30 crabro yngel på ca1,5 cm som går i ett yngel kar på 120L.
    Nu är det så att jag har en tuggande auratus hona som blir tok jagad av hanen.
    Kan jag flytta henne till yngel karet och låta henne spotta där.
    Eller är det bättre i låta henne gå kvar i den stora och hoppas på det bästa?
    Köpa fler akvarium är inget allternativ då jag redan har fyllt kvoten med akvarium 😊
  • chas
    Användare
    • August 2009
    • 304

Skaffa typ en trådback i plast i lagon storlek o fäst det i mittenstaget med stripes i yngelkaret o lägg honan där. När hon har spottat så simmar ynglen ner i karet så kan du plocka tillbaka eller mata upp honan.
    Borde funka
    http://naistick.wix.com/photo

Kommentar

• Hiru
      Användare
      • July 2006
      • 47

Tack för tipset.
      La in honan i yngel kasse av modell större som jag hade byggt.
      Kanske ska ta i dela av akvariet med en glasskiva. Men det blir inte före imorgon dock

Kommentar

• Erik Österlund
        Användare
        • January 2005
        • 3788

Om du inte "orkar" hålla på med glas kan du dela av akvariumet med filtermatta.

Kommentar

• Hiru
          Användare
          • July 2006
          • 47

Bra tipps men tror du den sitter kvar med tanke på när inne filtret är igång...

Kommentar

• Erik Österlund
            Användare
            • January 2005
            • 3788

Det måste vara en tjockare bit, 5 cm el. mer som är stabil. Biten ska vara något bredare än akvariumet så att den "kläms" fast. Eventuellt kan du lägga någon sten som håller den på plats på botten.

Fördelen är ju att vattnet kan röra sig genom mattan.

Kommentar

• Hiru
              Användare
              • July 2006
              • 47

Ska nog testa det men det gäller ju att få tag filltermatta snabbt

Kommentar

Arbetssätt...