Frågor om malar

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Loafern
    Användare
    • November 2011
    • 28

Frågor om malar

Jag har en hel del Ancistrus-malar i mina Malawi-akvarium. Är detta samma mal som Gibbiceps-mal eller är de helt olika arter? Vilken av dessa är den bästa renhållaren? Finns det andra malar som är bättre renhållare? Tycker inte att mina gör någon riktig nytta.
  • Erik Åhlander
    Användare
    • September 2006
    • 796

Ancistrus är ett stort släkte med mer än 60 arter. Den utan tvekan vanligaste arten i akvarium vet man inte säkert om det är en korsning av flera arter eller om det är en vild art som förändrats något efter åtskilliga generationer i fångenskap, men den är mest lik Ancistrus cirrhosus. Kallas ibland A cf cirrhosus. A. cirrhosus är en art från Paraná-floden i södra Sydamerika. Den blir ca 9 cm utan stjärtfena (i naturen).

Pterygoplichthys gibbiceps kommer från Amazonas och Orinoco i norra Sydamerika och blir ca 50 cm inklusive stjärtfena.

Jag vet inte vad du menar med renhållare, men bägge äter en del alger, men gibbicepsen äter ibland även växter och smådjur. Bägge kan angripa fiskar under vissa omständigheter. Ingen av dom rengör, däremot konkurrerar de med Malawina om grönfodret. Ancistrusen är dock ganska bra att rengöra glasrutor, men det är en disksvamp också.

Både ancistrusen och gibbicepsen är intressanta akvariefiskar (även om gibbicepsen är i största laget), men jag tror man förlorar själv om man ser dem som renhållare.

Kommentar

• Loafern
      Användare
      • November 2011
      • 28

Tack för utförligt svar Erik. Nu känner jag mig klokare.

Har precis hämtad en stor Gibbiceps-mal (som vuxit ur sitt tidigare akvarium). Den ska få gå i ett av mina 540-liters med Malawiciklider. Kommer den att klara sig på alger som växer i akvariet (bedömer att det är normal tillväxt av alger) eller behöver jag tillsätta algtabletter?

Kommentar

• Thommy
        Användare
        • February 2011
        • 84

Ursprungligen postat av Loafern

Har precis hämtad en stor Gibbiceps-mal (som vuxit ur sitt tidigare akvarium). Den ska få gå i ett av mina 540-liters med Malawiciklider. Kommer den att klara sig på alger som växer i akvariet (bedömer att det är normal tillväxt av alger) eller behöver jag tillsätta algtabletter?
        det finns speciella tabletter till dom,de flesta brukar svälta i hjäl till slut fast man matar.kommer i håg brorsan hade en på närmare 50 cm matade 12 tabletter dagen den svalt i hjäl enndå.

Kommentar

• Erik Åhlander
          Användare
          • September 2006
          • 796

Du får pröva dig fram. Själv har jag aldrig testat den kombinationen. Kommer gibbicepsen äta upp maten för malawina, eller kommer malawina äta upp algtabletterna för malen. Spännande test.

Kommentar

• Bjorn
            Användare
            • October 2009
            • 939

Ursprungligen postat av Erik Åhlander
            Du får pröva dig fram. Själv har jag aldrig testat den kombinationen. Kommer gibbicepsen äta upp maten för malawina, eller kommer malawina äta upp algtabletterna för malen. Spännande test.
            Algvåfflorna är rätt hårdtuggade för malawis (...och dom lär sig det efter en tid), så mata dom först och malarna efteråt så går det bra. Ett alternativ är att mata malarna efter att ljuset släckts och malawisarna är lite lugnare.
            Newbie December 2009
            Malawi: 450 liter
            Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

Järfälla/Stockholm

Kommentar

• Bjorn
              Användare
              • October 2009
              • 939

Ursprungligen postat av Thommy
              det finns speciella tabletter till dom,de flesta brukar svälta i hjäl till slut fast man matar.kommer i håg brorsan hade en på närmare 50 cm matade 12 tabletter dagen den svalt i hjäl enndå.
              12 tabletter på en 50cm stor mal.... jag är 173cm stor och skulle definitivt ha svultit ihjäl på bara 42 algtabletter om dagen.
              Newbie December 2009
              Malawi: 450 liter
              Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

Järfälla/Stockholm

Kommentar

• Erik Åhlander
                Användare
                • September 2006
                • 796

Nej man får nog handla i grönsaksdisken eller bland frysvarorna på mataffären när de kommer upp i de formaten.

Kommentar

• Tisse89
                  Användare
                  • January 2011
                  • 330

Ursprungligen postat av Loafern

Morötter, zucchini, algtabletter, så svälter den inte ihjäl.

MVH Christofer
                  CA

Parachromis loisellei
                  Cryptoheros sajica
                  Hypsophrys nicaraguensis

SA

Pterophyllum altum

< 2124L >

Kommentar

Arbetssätt...