Ligger på sidan.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jonny
    Användare
    • March 2010
    • 231

Ligger på sidan.

Har en scalare som ligger på sidan på akvariets botten. Inga anda synliga men på fisken. Har fina färger, inge svamp lr ngt grumligt. Äter gör den också o byta sida o ligga på. Vad kan detta bero på o vara o hur kan man tänkas fixa d?

Tack på förhamd Jonny!!
  • Thommy
    Användare
    • February 2011
    • 84

Ursprungligen postat av Jonny
    Har en scalare som ligger på sidan på akvariets botten. Inga anda synliga men på fisken. Har fina färger, inge svamp lr ngt grumligt. Äter gör den också o byta sida o ligga på. Vad kan detta bero på o vara o hur kan man tänkas fixa d?

Tack på förhamd Jonny!!
    Hej vad matar du med det har hänt för mig att dom har ätit för mycket,mygglarver kan dom nästan äta i hjäl sig på.men han kan ju vara sjuk med alltid svårt å säja tyvärr.

Kommentar

• Ola Svensson
      Användare
      • April 2002
      • 14633

Sjunker den när den försöker simma?
      Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Jonny
        Användare
        • March 2010
        • 231

Ursprungligen postat av Ola Svensson
        Sjunker den när den försöker simma?
        Ja den sjunker när den försöker simma.

Kommentar

• Jonny
          Användare
          • March 2010
          • 231

Ursprungligen postat av Thommy
          Hej vad matar du med det har hänt för mig att dom har ätit för mycket,mygglarver kan dom nästan äta i hjäl sig på.men han kan ju vara sjuk med alltid svårt å säja tyvärr.
          Jag matar med pellets, mysis o svatrta mygg. Men tror inte att det e som den ätit för mycket.

Kommentar

• oaken
            Användare
            • January 2008
            • 269

Ursprungligen postat av Jonny
            Ja den sjunker när den försöker simma.
            Jag har haft denna "åkomma" förut. Två gånger för att vara exakt. En gång på en Betta persephone och en gång (ganska nyligen) på en Rivulus rectocaudatus. I det senare fallet så bevittnade jag faktiskt "insjuknandet" och det såg ganska bisarrt ut. Fisken simmade då helt normalt ena sekunden för att i nästa sekund ligga på botten och se halvdöd ut. Jag botade i alla fall detta genom att flytta fiskarna till egna akvarium där jag hade saltat vattnet en del. Efter några dagar så simmade de normalt igen.

Kommentar

• Jonny
              Användare
              • March 2010
              • 231

Ursprungligen postat av oaken
              Jag har haft denna "åkomma" förut. Två gånger för att vara exakt. En gång på en Betta persephone och en gång (ganska nyligen) på en Rivulus rectocaudatus. I det senare fallet så bevittnade jag faktiskt "insjuknandet" och det såg ganska bisarrt ut. Fisken simmade då helt normalt ena sekunden för att i nästa sekund ligga på botten och se halvdöd ut. Jag botade i alla fall detta genom att flytta fiskarna till egna akvarium där jag hade saltat vattnet en del. Efter några dagar så simmade de normalt igen.
              Ok, ja jag mer eller mindre såg det framför mina ögon jag med. Hur mkt salt/L vatten har du då kört med?

Tack för svar.

Kommentar

• Gäst

Jag skulle Dra på en kur med 1dl salt/L vatten mindre egen burk. Väldigt lugnt vatten runt 30grader. Någon annan kanske har bättre tipps

Kommentar

• GöranE
                  Användare
                  • February 2009
                  • 334

Enligt Kent som har ciklidhobby i Nol kan man ha upp till 3dl salt /100liter vatten. Och bara till ciklider. Malar och andra fiskar kan dö av så mycket salt. Även växterna kan skadas.
                  Jordätare är det som gäller..

Kommentar

• Gäst

Stämmer så bra så men då under en kortare tid. Sa ciklider gillar ju inte salt. Afrikanska ciklider klarar mycket högre en SA CA osv

Kommentar

• JockeB
                      Användare
                      • May 2004
                      • 2964

Ursprungligen postat av Dev
                      Stämmer så bra så men då under en kortare tid. Sa ciklider gillar ju inte salt. Afrikanska ciklider klarar mycket högre en SA CA osv
                      CA klarar det, inga problem!
                      Mvh Jocke
                      Centralamerikanska Ciklider!

Kommentar

• Gäst

En tanke jag haft ang detta med salt är att Fiskar som lever i floder och liknande (rinnande vatten) är mer känsliga en sjöfisk med mycket berg och kalk mm är mindre kännsliga. Sorry OT

Kommentar

• GöranE
                          Användare
                          • February 2009
                          • 334

Var på ett föredrag angående ciklider och deras närmaste släktingar finns i havet. Dom är alltså fiskar som blivit instängda i ett innanhav som sedan blivit mindre och mindre salt. Detta skall gälla alla ciklider så vitt jag har förstått.
                          Och använd salt utan jod.
                          Senast redigerad av GöranE; 20 January 2012, 00:22.

Kommentar

• Ola Svensson
                            Användare
                            • April 2002
                            • 14633

Ursprungligen postat av GöranE
                            Var på ett föredrag angående ciklider och deras närmaste släktingar finns i havet. Dom är alltså fiskar som blivit instängda i ett innanhav som sedan blivit mindre och mindre salt. Detta skall gälla alla ciklider så vitt jag har förstått.
                            Och använd salt utan jod.
                            Det skedde innan dinosaurierna, men ja, cikliderna är sekundära sötvattensfiskar till skillnad från t.ex. malar som utvecklats i sötvatten.

Jag har rutinmässigt behandlat malawi- och viktoriaciklider i 3,5dl per 100 liter (0,35dl per 10 liter snarare förstås). De fixar detta utan problem och det går flytta dem direkt mellan sött och saltat och saltat och sött.

När det gäller din fisk så är min erfarenhet att det aldrig går över om det hållit i några dagar. Är den inte frisk nu skulle jag avliva den. Hur man gör det har jag beskrivit här http://www.ciklid.org/joomla/index.p...d=72&Itemid=57
                            Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• GöranE
                              Användare
                              • February 2009
                              • 334

Nu kom jag ihåg att det var på ditt föredrag på GCG förra året jag hörde detta Ola!

Ursprungligen postat av Ola Svensson
                              Det skedde innan dinosaurierna, men ja, cikliderna är sekundära sötvattensfiskar till skillnad från t.ex. malar som utvecklats i sötvatten.

Jag har rutinmässigt behandlat malawi- och viktoriaciklider i 3,5dl per 100 liter (0,35dl per 10 liter snarare förstås). De fixar detta utan problem och det går flytta dem direkt mellan sött och saltat och saltat och sött.

När det gäller din fisk så är min erfarenhet att det aldrig går över om det hållit i några dagar. Är den inte frisk nu skulle jag avliva den. Hur man gör det har jag beskrivit här http://www.ciklid.org/joomla/index.p...d=72&Itemid=57

Kommentar

Arbetssätt...