NEON TETROR

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jesper_best87

    NEON TETROR

    JAG HAR NEONTETROR OCH VILL FÖDA UPP MEN VET INTE HUR???


  • patrik_k
    Användare
    • April 2002
    • 125

    #2
    Enligt akvariets lexikon:
    Bara möjligt i mycket mjukt vatten av 1-2 dGH vid 5.0-6.0 pH i avskärmade akvarier. Temperatur 24 grader C.
    MvH Patrik K
    MVH Patrik K

    Kommentar

    • Jonne
      Användare
      • April 2003
      • 120

      #3
      Tjena
      När jag odlade lite neontetra så körde jag med rent osmos vatten ca 1 dh & 6 ph. Använde mig av ett 37 liters akvarium med javamossa i, & det stod ganska mörkt. Jag hade 1 hane & 2 honor varav jag fick ca 80-100 yngel. Problemet var ju sedan att dra upp dom, ynglena var mycket små.
      Mvh Jonas

      ////Discus\\\\
      www.discusklubben.se

      Kommentar

      • Johan1
        Användare
        • May 2002
        • 390

        #4
        Innan du leker tetrorna skall du mata på dom med exempelvis bananflugor eller mycket
        levande mygglarver. Detta stimulerar rombildningen hos honorna. Detta är lämpligt att göra
        under ca en 14 dagar. Gör du inte detta med att konditionera fiskarna kommer det att
        bli mycket svårt att leka tetrorna. Fodret i början är A.O. för en lyckad lek av tetror och andra
        fiskar för övrigt.

        För att odla bananflugor rör jag ihop följande
        Bananer (Övermogna eller frusna som har tinats)
        Havregryn
        Vatten
        Flytande atamon
        Torrjäst

        Börja med att blanda bananer och havregryn till en smet som tjock
        havregrynsgröt. Späd med vatten så att den blir rinnigare. Slå i atamon (en
        kapsyl) och torrjästen. Klicka upp ca 1dl i 50cl plastölglas. Tryck ner en
        tom toarulle och sätt fast ett kaffefilter med en gummisnodd som lock.

        För att fånga vilda flugor behöver du bara vindruvor och en banan som får
        ligga på ett fat och bli gammalt. Ställ en öppen flugkultur i närheten.
        Varefter flugorna kläcks så kommer några att söka sig till din kultur. Låt
        det gå några dagar så att de hinner lägga ägg. Smyg dig sedan på kulturen
        och sätt fast kaffefiltrest snabbt. Generationstiden på drosophila
        melanogaster är 10 dagar så efter ca två veckor brukar det vara ganska
        tjockt i burken.

        Nästa steg om möjligt är att dela på honor och hannar (tetrorna). Mata på ytterligere än
        vecka. Placera några stora damstrumpor med torv i akvariet där du har tetrorna.

        Lekakvariet är en svart plasthink på ca 20 liter, en håv med lite grövre maskor och
        fiskelina. Håvens maskor skall vara stora nog att släppa igenom rommen men
        inte tetrorna.

        Samla upp om du inte har osmosvatten, regnvatten. Köp lite aktivt kol och placera
        i ett luftdrivet filter och låt vattnet filtera under ett par dagar. Sedan kokar du allt under
        ca 5 minuter. Låt svalna till 80 grader i en hink till sammans i med torkade eklöv/torv.
        Låt stå i ca 1 dygn ta ut löven och lufta vattnet till det skall användas.

        Titta på dina tetror och se om du kan hitta en livlig hane och en smällfet hona. Placera
        dom i håven. I botten på håven placerar du traslig fiskelina stor som en tennisboll. Som
        du förstår krävs en ganska stor håv.

        Tabort syresten placera fiskarna i hinken med vattnet. Mata ej titta ej i hinken, placera
        den mörkt i gadroben under 2-3 dagar. Skaka och flytta ur hoven. Rommen trillar igenom
        hoven ned i hinken. Placera mörkt till att ynglen kläcks.

        Börja på detta sätt med enkla tetror som sorgmantel tetra, börja med kranvatten i hinken
        och mata på med foder och se att de leker. Sedan går du vidare på neontetror och till
        slut kardinaltetror. Det är inte bara vatten som gör om de leker.

        Det spelar ingen roll hur bra vatten du skapar om du inte får honorna på lekhumör. Honor
        blir inte på lekhumör om de inte får en bra rombildning. Att föda upp ynglen är sedan
        en helt annan historia.

        Låna på bibblan
        Odling av akvariefisk - Pinter Helmut
        https://sites.google.com/site/johandiskus/Home

        Kommentar

        Arbetssätt...