Blå Malawi?
Kollaps
X
-
-
INTE varit samma art! Tror nog att det var så under röd zebrans första
importer 1973? Att man använde sig av callainos hanar ,iallafall delvis!Kommentar
-
Men före det (nu gissar jag) hänfördes de bägge till Pseudotropheus zebra, callainosen tror jag kallades zebra cobolt, och estheraen rödzebra. Nåja, kanske man då redan "visste" att de var olika arter, fastän de låg inom zebra.mvh
Mikael W
(NCS-medlem sedan 1981)Kommentar
-
Saxat från Konings artikel "En båtresa längs Mozambique"
"Vid revet i Metangula, där den Röda zebran fångas, lever två olika zebror
tillsammans. Honan av den andra zebran är bandad, som den "vanliga" zebran.
Först trodde jag att hanen till den andra zebran var den riktig Röd zebra
hanen, men lyckligtvis var det inte så.
Det finns massor av Röd zebra, även om revet är inte så stort. Den
normala färgen för Röd zebra honor är blå, även om det verkar som om den
röda honan är den vanligare.
Förutom den normala blå hanen finns det också en naturligt förekommande
"Marmelade Cat" zebra. Ibland hittar man också OB hanar som är helt skär i
färgen. Av de senare såg jag bara tre stycken under ca två timmars dykning."Kommentar
-
hej jag har flera blåa zebra hannar hemma.
hade även det för 25år sedan.
det roliga är att när det blir yngel så är hanarna blå från födseln.
oftas får dom mariotet av ett kön vid kullarna.
dom är riktigt snygga mycket mer lugna än röda hanar.Kommentar
-
Saxat från Konings artikel "En båtresa längs Mozambique"
"Vid revet i Metangula, där den Röda zebran fångas, lever två olika zebror
tillsammans. Honan av den andra zebran är bandad, som den "vanliga" zebran.
Först trodde jag att hanen till den andra zebran var den riktig Röd zebra
hanen, men lyckligtvis var det inte så.
Det finns massor av Röd zebra, även om revet är inte så stort. Den
normala färgen för Röd zebra honor är blå, även om det verkar som om den
röda honan är den vanligare.
Förutom den normala blå hanen finns det också en naturligt förekommande
"Marmelade Cat" zebra. Ibland hittar man också OB hanar som är helt skär i
färgen. Av de senare såg jag bara tre stycken under ca två timmars dykning."
åfan där ser man, lite roligt att röd zebras normala färg är blå för både hannar och honor..............kanske fel namn då och kanske lite fel av oss som har akvarier att urvalsodla på OB hannar och den mer förekommande men "onormala" röda honan det gör ju mig lite sugen att ha lite blåa röd zebra och studera yngelfördelningen på röda/blå honor vid odlingMvh
Peter
don´t drink water-fish ..... in it!Kommentar
-
åfan där ser man, lite roligt att röd zebras normala färg är blå för både hannar och honor..............kanske fel namn då och kanske lite fel av oss som har akvarier att urvalsodla på OB hannar och den mer förekommande men "onormala" röda honan det gör ju mig lite sugen att ha lite blåa röd zebra och studera yngelfördelningen på röda/blå honor vid odlingKommentar
-
Rödzebrans normala honfärg är orange eller OB vid Minos reef. Vid de andra populationera är honorna bruna. De blå honorna tillhör en annan art som ockå har blå hanar. Till att börja med förstod man inte att det var två arter. Den andra arten heter Metriaclima sp. "estherae blueface"Kommentar
-
Kommentar
-
Kommentar
-
Om detta finns det att läsa i - malawiciklider i sin naturliga miljö Tredje utgåvan , av A konings.Sidan 50 eller om det var 55.Kommentar
-
Skönt att vi fått klara besked i frågan och nu kan sova lugnt om nätterna ;-)Kommentar
-
I denna artikel http://www.ciklid.org/artikelarkiv/c...r=9604&lopnr=3 i CB från 96 skrev jag om att de 2 zebrarterna vid Minos Reef. Jag minns också att det till artiklen fanns ett foto där de 2 "blå arterna!" visades upp bredvid varandra så man kunde "se" skillnaden
Detta var första gången (resan var 94) på åtskilliga år som någon kunde besöka Mozambique (det hade varit stopp pga inbördeskriget i Mozambique) och det var också första gången som någon hade upptäckt att det rörde sig om 2 olika arter. När de tidigare exporterades så såldes bägge arterna som "röd zebra"Senast redigerad av Kjell Fohrman; 07 June 2012, 14:31.Kommentar
Kommentar