Det med tillstånd om du har fler än sex akvarium kommer från djurskyddslagstiftningen. Har plöjt den fram och tillbaks några gånger och såvitt jag begriper så stämmer det - OM du har yrkesmässig verksamhet, dvs lever helt eller delvis på det. Berör alltså inte vanliga hobbyister. Det krävs även tillstånd (från Jordbruksverket numera, om jag fattat det rätt, annars Länsstyrelsen i ditt län) för forskning samt uppvisning (t ex muséer). Såvitt jag vet har det dock aldrig prövats i domstol.
hobbyodling?:)
Kollaps
X
-
-
Det med tillstånd om du har fler än sex akvarium kommer från djurskyddslagstiftningen.
Har försökt hitta den utan att lyckas!
Måste man även ha tillstånd för tomma akvarier?mvh Wilhelm
"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"
www.linkopings-akvarieforening.net/
Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
www.aquafish.info www.crossbow-crest.seKommentar
-
Kommentar
-
Wilhelm, tror inte du behöver bry dig om det. Kika i bilagorna kring olika djurslag, har för mig det är där det ligger.Ingen fisk har läst böckerna.Kommentar
-
Ingen fisk har läst böckerna.Kommentar
-
Tack Patrik!
Jag tror jag ska försöka lagra dessa länkar på något vettigt ställe för framtida brukKlart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska CiklidsällskapetKommentar
-
Handlar om paragraferna 1, 6 samt 7. Under första tas det upp att det gäller sällskapsdjur samt yrkesmässig verksamhet. Under sjätte kommer tillståndskravet och under sjunde så tolkar iaf jag det som att normala hobbyister inte behöver tänka ett smack på tillstånd.Ingen fisk har läst böckerna.Kommentar
-
Nu minns jag att jag läst detta tidigare, men just dessa texter försvinner ur minnet så fort de är lästa! Måste bero på det juridiska skrivna språket!
Bara 7:an som fastnar!mvh Wilhelm
"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"
www.linkopings-akvarieforening.net/
Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
www.aquafish.info www.crossbow-crest.seKommentar
-
Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Jo jag tänkte också där eller skriva en artikel till FAQ eller nåt sånt.Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
-
Kommentar
-
Då var jag inte helt fel på det.
Har inte själv läst bara hört det.
Skönt att det inte var så allvarligt.
Nu har jag visserligen bara 2 kar kvarKommentar
-
Nu är det ju en ny lagstiftning på G kring djurskyddet, men det tar ett tag innan den träder i kraft. Finns iaf ute så man kan kika på grunderna. Såvitt jag begriper är det en del som är samma, somligt skärps och annat faller bort. Tror inte de har utarbetat några allmänna råd till dem än, men det kommer väl. Fanns någon tråd om det på Zoopet. En grej jag noterade iaf är det med ryggradslösa djur - där skärps det upp, lika så med transporter. Skicka räkor på posten vet jag inte om det är olagligt idag, men framöver lär det bli det.Ingen fisk har läst böckerna.Kommentar
-
Lagremisser:
I denna tråd presenterar vi remisser i lagstiftningsärenden som berör vår hobby. Jordbruksdepartementet sände oss en remissbegäran angående en översyn av djurskyddslagstiftningen NCS Remissvar till Jordbruksdepartementet lämnades 15.3.2010. Vid skrivandet av svaret anlitade NCS Kjell Fohrman som sakkunnig.Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Kommentar