hobbyodling?:)

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • BjooorK
    Användare
    • August 2011
    • 64

hobbyodling?:)

Nu när renovering av övervåning börjar bli klar så blir jag mer och mer sugen på att inreda ett fiskrum i källaren för odling, men inget bestämt ännu

* Första frågan, kan ett sådant projekt gå plus/noll? eller bara för det är kul?

* Hur ser efterfrågan ut hos er, blir ni av med all fisk ni drar upp?

* Hur mycket brukar ni få för en Mbuna/Aulonocara/happlis på 5cm handlare/privat?

* Vad rekommenderas akvarium/utrustningsmässigt för att hålla cirka 5 arter i avel?

* Hur lång tid tar det för er att dra upp en Mbuna/Aulonocara/happlis till 5cm?

Dela gärna med om era erfarenheter och tips

Har i dagsläget 5 kar i gång, men sugen på fler.

Mvh Jim
    1x720L Malawi (Kommer snart innehålla rovmalawi)
    2x375L
    4x300L Under uppstart
    1x300L Tillväxtkar
    1x50l Yngelkar
  • DaRe
    NCS Medlem
    • September 2009
    • 22830

Ursprungligen postat av BjooorK
    * Första frågan, kan ett sådant projekt gå plus/noll? eller bara för det är kul?
    Jag odlar egentligen inte men drar upp lite då och då och visst gör jag det för att det är kul, inget annat.

* Hur ser efterfrågan ut hos er, blir ni av med all fisk ni drar upp?
    Jag har dragit upp SA och de har gått åt som smör, men det hänger ju på att det är en eftertraktad art,även om du gillar den så måste andra gilla den samt att inte alla andra också drar upp yngel av samma arter. Jag säljer mest till butiker i så fall, eller rättare sagt byter in mot kattsand eller annat jag behöver. Bra för butiken och bra för mig med.

* Vad rekommenderas akvarium/utrustningsmässigt för att hålla cirka 5 arter i avel?
    100 liters akvarier för uppdragningen är nog rätt bra så vattenkvaliteten hålls upp även med hyggligt många yngel. Men detta finns det andra med mycket mer erfarenhet av...

Har i dagsläget 5 kar i gång, men sugen på fler.
    Klart du ska!
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• luppe
      Användare
      • February 2006
      • 154

Ursprungligen postat av DaRe
      Jag odlar egentligen inte men drar upp lite då och då och visst gör jag det för att det är kul, inget annat.

Jag har dragit upp SA och de har gått åt som smör, men det hänger ju på att det är en eftertraktad art,även om du gillar den så måste andra gilla den samt att inte alla andra också drar upp yngel av samma arter. Jag säljer mest till butiker i så fall, eller rättare sagt byter in mot kattsand eller annat jag behöver. Bra för butiken och bra för mig med.

100 liters akvarier för uppdragningen är nog rätt bra så vattenkvaliteten hålls upp även med hyggligt många yngel. Men detta finns det andra med mycket mer erfarenhet av...

Klart du ska!
      Hmmm...vad säger skattemyndigheten om det.....

Kommentar

• DaRe
        NCS Medlem
        • September 2009
        • 22830

Hobbyverksamhet är ju tillåtet. Vet inte riktigt var gränsen går för inkomster men det ligger väl på 10000 per år eller så innan man ska deklarera för det.

Intressant fråga som man borde kolla upp.
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David

Kommentar

• PatrikMalmo
          Användare
          • May 2005
          • 4642

Osäker på om de höjt gränsen för hobbyverksamhet till 30 000 per år? Innan var det iaf 10 000 i vinst (nb) som man fick göra på en hobby utan att deklarera för det. Har inte koll på var gränsen för omsättningen går, men jag tror att man inte får ha för stor omsättning heller. Lägger man ut 20 papp och drar in 30 papp tänker jag att det är ok. Lägger man ut 120 papp och drar in 130 papp så blir det lurigare.

Svårt tjäna pengar på att odla fisk, men plus/minus noll kan vara realistiskt.
          Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• DaRe
            NCS Medlem
            • September 2009
            • 22830

Hobbyverksamhet på skatteverket

Verkar som om man är skyldig att deklarera från krona ett om jag tolkar det korrekt, även om man går back. Momsskyldigt om man omsätter mer än 30000 SEK per år.

Blankett för deklarering av inkomstbringande hobbyverksamhet såsom djuruppfödning, skatteverket

Saken till just sporadisk odling av fiskar som man får in en summa på går ju givetvis back, men borde deklareras. Jag kommer att ta mina chanser och inte deklarera.

Kostnader man bör dra av blir väl:
            Mat till föräldrar
            Mat till yngel
            Vatten för vattenbytena
            el för uppvärming
            Beredningsmedel, mediciner, annat dylikt
            Avskrivning av akvarier
            Avskrivning av håvar och annan material
            Lokalhyra

Mycket jobb för att komma fram till en förlust

///David

Kommentar

• PatrikMalmo
              Användare
              • May 2005
              • 4642

På sidan två i blanketten från Skatteverket står det under "Deklarationsblankett" att man inte behöver deklarera hobbyverksamhet med underskott. Vet att jag har tjötat med folk på Skatteverket om detta, och såvitt jag begrep det då skulle hobby deklareras om den gett mer än 10 000 kr i vinst. Jag kan ha fattat fel eller så har de ändrat. Jag lär iaf inte visa plus på akvaristiken... *s*
              Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• StefanL
                Användare
                • August 2002
                • 10784

Spara kvitton på utlägg för t ex akvarium, fisk och andra tillbehör. Dessa går sedan att dra av när du eventuellt gör en vinst.

Kommentar

• DaRe
                  NCS Medlem
                  • September 2009
                  • 22830

Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                  På sidan två i blanketten från Skatteverket står det under "Deklarationsblankett" att man inte behöver deklarera hobbyverksamhet med underskott.
                  Bra då kan jag med gott samvete skippa deklarera för detta, men bra att veta för alla som gör det i större skala.

///David

Kommentar

• Pet Outlet
                    Användare
                    • July 2011
                    • 21

Är det inte så att om man har merän 6 kar så ska man ha tillstånd?

Kommentar

• DaRe
                      NCS Medlem
                      • September 2009
                      • 22830

Inget från skattemyndigheten i alla fall.

///David

Kommentar

• luppe
                        Användare
                        • February 2006
                        • 154

Tänkte nog mer på affären som du gjorde handelsbyte med........

Kommentar

• nicson
                          Användare
                          • January 2010
                          • 639

Ursprungligen postat av Pet Outlet
                          lol rotf

Kommentar

• DaRe
                            NCS Medlem
                            • September 2009
                            • 22830

Ursprungligen postat av luppe
                            Tänkte nog mer på affären som du gjorde handelsbyte med........
                            Jo det är nog riktigt

Men intressant i alla fall, jag har funderat på detta en del och nu kom vi lite närmare. Känns som man har grönt ljus själv i alla fall och det tycker jag är viktigt.

///David

Kommentar

• jojon80swe
                              Användare
                              • January 2011
                              • 57

Ursprungligen postat av Pet Outlet
                              Vart har du fått det ifrån? Det låter helt galet!
                              jojon80@spray.se

Kommentar

Arbetssätt...