Lamprologus callipterus
Kollaps
X
-
jag är Ateist
men Gud talade till mig
Gud är stor
jag frågade hur stor ? inget svar
han kanske behövde låna toaletten -
Låter skumt att de alla var lika stora - hanarna skall ju bli avsevärt större. Vad tror du det var? 10 hanar? Jag tycker beteendet med att röva honor från grannen verkar intressant och skulle gladeligen byta ut min L multifasciatus-grupp mot L callipterus. Jämfört med multifasciatus verkar dessutom callipterus vara en färgchock!
Och nu får ni ta det lite lugnt, annars riskerar jag att spamma tråden totalt - jag har trots allt doktorerat på den här sortens beteenden.
Självklart är den här fisken nummer 1 på alla tanganyikaciklidisters önskelista. Eftersom det bedrivits viss forskning på den i Schweiz (Michael Taborskys grupp http://behav.zoology.unibe.ch/index.php?p=109 ) borde det kunna "läcka" yngel till akvarister.Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Enligt filmen jagar hannen inte bort honan, utan leker med henne när hon blir lekmogen. Detta är förstås (???) inte medvetet, utan i programmet.
Tvärtom Ola. Det är en stor tillgång att ha såna som faktiskt vet nåt om de här intressanta beteendena. Jag tänker fortsätta att fråga.mvh
Mikael W
(NCS-medlem sedan 1981)Kommentar
-
Definiera medvetet! Tänk på att de har optimala lösningar (optimalitetsteori dvs. inte "optimal" som bästa tänkbara i hela universum) på problemet baserat på omgivningen och tidigare erfarenhet.
Det spelar faktiskt ingen roll. Lösningen är densamma oavsett om man låter mänskor "spela" med pengar, bananflugor uppvakta honor eller programmerar en dator. Men det beror också på hur "problemet" definieras. Människor har etik och moral vilket stör. T.ex. kan de tänka sig att betala stora summor för att straffa fuskare även om man riggar systemet så att det är 100% anonymt och påstår att personerna sitter i olika världsdelar (det sista har jag bara för mig, kan minnas fel)Senast redigerad av Ola Svensson; 17 March 2012, 15:44.Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Järvi-Laturi M, Lindström K, Kvarnemo C, Svensson O (2011). Sand goby males trade-off between defence against egg predators and sneak intrusions. J. Zool. 283:269-275.
Singer A, Kvarnemo C, Lindström K, Svensson O (2006). Genetic mating patterns studied in pools with manipulated nest site availability in two populations of Pomatoschistus minutus. J. Evol. Biol. 19:1641-1650.Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
Kommentar