Lamprologus callipterus

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lutt
    Användare
    • October 2005
    • 1919

Lamprologus callipterus

Hej!

Jag har en liten fråga. Hur kommer det sig att just Lamprologus callipterus är så svåra att få tag på? Jag hade tur för nåt år sen och komma över ett par, men det var också bara en lyckoträff.
    Man ser ju ofta albinovarianter nere i Tjeckien, men inte ens dom fiskarna entrar ju svensk mark.
    Jag kanske har fel nu då ciklider inte varit mitt stora intresse på några år, men just denna firren borde ju dra till sig entusiaster tycker man.
  • Banderad
    Användare
    • February 2006
    • 3479

Jag tycker också det är skumt som bara den. De har figurerat i Nol några gånger de senaste åren. Senast jag pratade med Kent på tele hade han fått in (för några månader sedan), men då var storleken på fiskarna ganska jämn rak över, så han visste inte om det bara var hanar (han hade precis fått dem och inte vänt på dem och kollat). Sedan vet jag att de finns i Danmark lite då och då. Jag gillar dem som bara den, men en anledning att de är ovanliga är kanske att de kräver ett hyffsat stort kar om man jämför med alla andra snäckskalslekare. Men intressanta och snygga är de onekligen....

Kommentar

• cf.akvarielagret
      Användare
      • April 2002
      • 5028

Dom är fula
      samt intresset i norden är totalt 2 personer
      jag är Ateist
      men Gud talade till mig
      Gud är stor
      jag frågade hur stor ? inget svar
      han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

• DaRe
        NCS Medlem

• September 2009
        • 22826

DE ser ju ascoola ut. Modet svänger och vi med det kanske.
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• cf.akvarielagret
          Användare
          • April 2002
          • 5028

Visst mode ..... gråt .... grått .....grått ...grått
          jag är Ateist
          men Gud talade till mig
          Gud är stor

Kommentar

• 56ovwal
            Användare
            • March 2004
            • 664

För tio femton år sedan överhettades marknaden av denna visserligen ganska snygga och väldigt intressanta snäcklekare. Den blev ganska snart svårsåld och det lever väl kvar i minnet hos odlarna som numera väljer satsa på annat. Inte heller i Tyskland är den speciellt vanlig. Men den kommer säkert tillbaka, brukar vara så. Vad beträffar albino varianten i Tjeckien är jag personligen glad de inte hittat till Sverige, tycker de flesta albinovarianter är skitfula.
            Pigge
            Bygger ny akvarielokal:
            http://ovwali.blogg.se/
            Uppdaterad:2011-12-23

Kommentar

• cf.akvarielagret
              Användare
              • April 2002
              • 5028

Ursprungligen postat av 56ovwal
              För tio femton år sedan överhettades marknaden av denna visserligen ganska snygga och väldigt intressanta snäcklekare. Den blev ganska snart svårsåld och det lever väl kvar i minnet hos odlarna som numera väljer satsa på annat. Inte heller i Tyskland är den speciellt vanlig. Men den kommer säkert tillbaka, brukar vara så. Vad beträffar albino varianten i Tjeckien är jag personligen glad de inte hittat till Sverige, tycker de flesta albinovarianter är skitfula.
              Host ... Host
              vad får dig att tro att denna juvel kommer tillbaka
              billigare flyg från Afrika
              odlare som har den i hemligt rum
              nya tider då allt ska vara ännu mer grått
              jag är Ateist
              men Gud talade till mig
              Gud är stor

Kommentar

• Banderad
                Användare
                • February 2006
                • 3479

Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                Host ... Host
                Det finns många nyanser av grått Christer Det är kul med fiskar med speciella lekbeteenden, och callipterus är onekligen lite udda med tanke på att hanen är så mycket större än honan. Hade varit grymt med ett riktigt stort kar där man kan hålla hågra hannar och mängder med honor, där unga hannar bilder små stim o.s.v. Misstänker dock att bottenytan skulle behöva vara ganska stor för det.... Men om läget uppkommer lär jag köpa fisken, dock är jag inte heller intresserad av någon albino.

/Jocke

Kommentar

• 56ovwal
                  Användare
                  • March 2004
                  • 664

Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                  Host ... Host
                  Historien talar för det ;-) Visserligen är t.ex. N. leleupi ett kanske inte helt rättvist exempel då den är allt annat än grå, men även denna var överhettad på marknaden för 10-15 år sedan. Alla butiker hade för många man inte kunde sälja och likaså alla odlare som hade yngelkaren fulla. Det gick några år och plötsligt var N. leleupi inte så vanlig i handeln längre, åtminstone inte fina exemplar. Köparna började efterlysa fina N. leleupi, butikerna började höra sig för med sina odlare och de som behållt sina gamla avelsdjur eller iallafall avkommor efter dessa började odla igen.
                  Som jag ser det kan L. callipterus vara en bra firre att börja odla om man skulle komma över fina exemplar. Man blir sannolikt ensam att ha några till salu och kan nog locka en eller annan handlare att köpa några stycken. Dra dock inte upp för många, marknaden kommer mättas snabbt! Skriv en intressant artikel med fina bilder i Ciklidbladet lagom tills du har yngel att sälja så skapar du en efterfrågan. Sånt har funkat förr och kommer göra det även i framtiden.
                  Personligen gillar jag L. callipterus för dess intressanta och lite udda beteende. Har dock aldrig haft några själv utan kommer ihåg dem från Hasse´s lokal i Simrishamn. Han var nog en stor bidragare till att marknaden blev mättad förövrigt för jösses vad yngel han fick fram :-)
                  Pigge
                  Bygger ny akvarielokal:
                  http://ovwali.blogg.se/
                  Uppdaterad:2011-12-23

Kommentar

• Torsten
                    NCS Medlem
                    • September 2002
                    • 647

Ja, denna fick jag leta efter för att hitta för en 7-8 år sedan. Men 10 gråa sillar blev inte mycket mer än så. Ingen blev större eller mindre och en efter en trillade av pinn..
                    Men fortfarande en intressant ciklid som inte försvunnit från listan med fiskar som vore kul att lyckas med.

Att Christer inte gillar den beror nog mest på att den inte genererar speciellt många nya kunder! )

Blir det tillgängliga exemplar är jag helt klart en av dom som blir intresserad!

Kommentar

• cf.akvarielagret
                      Användare
                      • April 2002
                      • 5028

Torsten välkommen tillbaka ......5 inlägg sedan 2007
                      jag hoppas på många fler
                      jag är Ateist
                      men Gud talade till mig
                      Gud är stor

Kommentar

• nicson
                        Användare
                        • January 2010
                        • 639

Ursprungligen postat av Torsten
                        Ja, denna fick jag leta efter för att hitta för en 7-8 år sedan. Men 10 gråa sillar blev inte mycket mer än så. Ingen blev större eller mindre och en efter en trillade av pinn..
                        Men fortfarande en intressant ciklid som inte försvunnit från listan med fiskar som vore kul att lyckas med.

Att Christer inte gillar den beror nog mest på att den inte genererar speciellt många nya kunder! )

Blir det tillgängliga exemplar är jag helt klart en av dom som blir intresserad!
                        Låter skumt att de alla var lika stora - hanarna skall ju bli avsevärt större. Vad tror du det var? 10 hanar? Jag tycker beteendet med att röva honor från grannen verkar intressant och skulle gladeligen byta ut min L multifasciatus-grupp mot L callipterus. Jämfört med multifasciatus verkar dessutom callipterus vara en färgchock!

Kommentar

• Mikael W
                          NCS Medlem

• August 2002
                          • 8623

Hej

I filmen jag skrev om (här: http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?p=867341) beskrivs artens (hannens) intressanta beteende. Inte bara samlar den snäckskal, snor snäckskal med inneboende honor av svagare konkurrenter, utan, vilket var nytt för mig, den beter sig också som lejonhannarna, dvs ifall honan har rom eller yngel i snäckan tar hannen kål på dem, för att kunna föda upp sin egen avkomma. Han sprättar sand in i snäckskalet tills först honan, och sedan ynglen tvingas ut. Ynglen blir sedan snabbt mat, och honan blir förhoppningsvis lekmogen fortare.

Nån som sett, eller läst om detta tidigare? (Ska kolla i bokhyllan också.)
                          mvh
                          Mikael W
                          (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• DaRe
                            NCS Medlem

• September 2009
                            • 22826

Låter som en bra start på en artbeskrivning
                            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
                            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Mikael W
                              NCS Medlem

• August 2002
                              • 8623

Ursprungligen postat av Mikael W
                              Hej

I filmen jag skrev om (här: http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?p=867341) beskrivs artens (hannens) intressanta beteende. Inte bara samlar den snäckskal, snor snäckskal med inneboende honor av svagare konkurrenter, utan, vilket var nytt för mig, den beter sig också som lejonhannarna, dvs ifall honan har rom eller yngel i snäckan tar hannen kål på dem, för att kunna föda upp sin egen avkomma. Han sprättar sand in i snäckskalet tills först honan, och sedan ynglen tvingas ut. Ynglen blir sedan snabbt mat, och honan blir förhoppningsvis lekmogen fortare.

Nån som sett, eller läst om detta tidigare? (Ska kolla i bokhyllan också.)
                              Kollade. Det här var inte nytt. Ad Konings beskriver det i sin stora T-bok (sid 206 i 1998 års upplaga).
                              mvh
                              Mikael W
                              (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

Arbetssätt...