Ett löjligt snabbt vattenbyte.
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
-
Och jag som fått för mig att diskus var en ömtålig fisk - där kom det på skam.
Undrar vad de byter 110%Kommentar
-
Det är lite enklare när man har cementgolv, golvbrunn, och obegränsad tillgång till vatten.
Undrar hur ofta de gör så här? Dagligen?
Lite förvånad att de körde med så hård stråle, jag hade nog kunnat tänka mig att fisk skadas av en sån stråle.Kommentar
-
Känns dock lite onödigt att tömma det på golvet. Borde ju bara vara att seriekoppla varje sektion till ett rör som sedan leder ut det i avloppet.Kommentar
-
Kommentar
-
Kommentar
-
Vem har inte obegränsad tillgång till vatten i sverige, även om vi får betala en liten lite liten slant för det.Kommentar
-
Jag har sett filmen tidigare och det är lika fascinerande varje gång
Undra om de gör så där dagligen? Annars tycker jag det borde bli bekymmer med för stora förändringar i vattenvärdena.
Fast å andra sidan, då jag var liten bytte vi alltid allt vatten förutom det lilla som rymdes i hinken fiskarna fick vänta i. Vi rengjorde t.o.m. allt grus grundligt också, och filtren givetvis, små pluttiga luftdrivna filtervadsfilter.
Helt otroligt att det funkade med tanke på hur känsligt det tycks vara idag. Har fiskarna blivit känsligare eller är det bara vi som har fått för oss att för stora rengörningar är dåligt?Fredrik Isaksson
BildarkivetKommentar
-
Har sett detta live några gånger o det görs på samma sätt i de flesta farmerna. Vattnet byts på detta sätt 1-2 gånger per dag.
Det är också bra tryck på returen när man fyller på Fisken far runt som i en tombola men konstigt nog verkar det som om de är vana. Och det går fort att byta 100 % tar bara någon minut även om inte alla har automatik som Lawrens Soon var anläggning filmen kommer ifrån.
Här är några bilder på Ricko som kör den manuella varianten.Kommentar
-
-
Kommentar
-
Jag har sett filmen tidigare och det är lika fascinerande varje gång
Undra om de gör så där dagligen? Annars tycker jag det borde bli bekymmer med för stora förändringar i vattenvärdena.
Fast å andra sidan, då jag var liten bytte vi alltid allt vatten förutom det lilla som rymdes i hinken fiskarna fick vänta i. Vi rengjorde t.o.m. allt grus grundligt också, och filtren givetvis, små pluttiga luftdrivna filtervadsfilter.
Helt otroligt att det funkade med tanke på hur känsligt det tycks vara idag. Har fiskarna blivit känsligare eller är det bara vi som har fått för oss att för stora rengörningar är dåligt?mvh
Mikael W
(NCS-medlem sedan 1981)Kommentar
-
O andra sidan så ligger det lite mer jobb i att bereda vattnet då de swom vi har problem med kloraminer. Man ser direkt när man kommit till en fiskodling då det står enorma vattencisterner utanför.
Första bilden är hos just Lawrens Soon där filmen är tagen.
Den andra är hemma hos en privat odlare och den sista från en större odling i Singapore. Här räcker inte ens vattnet till (vilket är ett problem på flera storodlingar) utan till "billigare" fisk byter man med grundvatten.
Och då grundvattnet i Singapore är bräckt leder det till andra problem.Kommentar
Kommentar