Hur fungerar det egentligen? Vad är det som bestämmer om dom får exporteras eller ej. Är det tillgången i naturen? Så att dom inte ska bli förhårt utfiskade för export? Var ju nån som nämnde pitbullplecon som det fanns massor av. Vad är är det som får brasilien att förbjuda en sådan fisk för att exporteras? Jag kunde inte hitta Ap. Baenschi på listan. Jag har sådana. Betyder det nu att dom blir eftertraktade? Eller märks det först om några år om dom fortsätter att inte vara med på listan. För även om jag är en glad amatör så hade jag tyckt det varit roligt att försöka odla på Ap. Baenschi bara för att sprida den.
Nya positivlistan från Brasilien har släppts
Kollaps
X
-
-
A baenchi kommer från Peru o inte Brasilien. Vad jag vet har varken Peru eller Colombia någon lista vilket gör att många arter smugglas ut denna vägen.Kommentar
-
Dock det stora bekymmret är dock sannolikt att nästan alla de som tidigare arbetade med fiskexport i Brasilien nu har lagt och är arbetslösa. Företag har bommat igen och faciliteter (byggnader etc) har rivits/förstörts. Så frågan är om det går att bygga upp det hela igen. Risken är nu också stor att de få företag som finns kvar nu okcskå kommer att ta chansen och höja priserna och istället väljer att exportera till asien där de är beredda att betala bättre.
Hur fungerar det egentligen? Vad är det som bestämmer om dom får exporteras eller ej. Är det tillgången i naturen? Så att dom inte ska bli förhårt utfiskade för export?
Var ju nån som nämnde pitbullplecon som det fanns massor av. Vad är är det som får brasilien att förbjuda en sådan fisk för att exporteras?
Astronotus-arterna har tillkommit... På 1970-talet fick de inte exporteras för att de var matfisk. Har det varit så hela tiden?
Har inte sett de tidigare, men saknade rockorna.. Men det finns säkert en bra anledning till varför.
En sak som slår mig dock är den totala avsaknaden av killies (om man nu inte ska räkna med Fluviphylax) i listan. Undrar om det är ett medvetet val?
Innebär detta att nybeskrivna arter som Dicrossus foirni , Laetacara araguaiae och Geophagus neambi kan importeras? Vad tror ni?
Det är ju en vitlista, dvs om arten inte står på listan får den inte exporteras. Texten du citerar handlar om när en beskriven art som står på listan byter namn eller delas upp i flera arter, då får den fortsätta exporteras till nästa lista publiceras, förutsatt att både det nya och det tidigare (godkända för export) namnet anges i exportansökan.
Mvh JanneKommentar
-
Hej
Vi kommer att behöva bilder på kul fisk (helst ciklider) som finns på listan som vi kan ha till att illustrera en artikel. Hör av er om ni har eller om ni vet var det finns (t.ex. artregistret så kollar vi med fotografen)
Finns de med bild i artregistret räcker det att ni skriver artnamn så dyker det upp en gul fisk framför.Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Hej
Vi kommer att behöva bilder på kul fisk (helst ciklider) som finns på listan som vi kan ha till att illustrera en artikel. Hör av er om ni har eller om ni vet var det finns (t.ex. artregistret så kollar vi med fotografen)
Finns de med bild i artregistret räcker det att ni skriver artnamn så dyker det upp en gul fisk framför.
Ingen som vill hjälpa till med detta?Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Kjell lade tidigare in en länk till listan http://www.ofish.org/files/files/list-brazil-2012.pdf Det verkar som om den gamla listan inte längre finns Mikes länk så att se vad som är nytt är lite knepigt. Men men, jag behöver bilder till en artikel.Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Kommentar
-
Grejen är att jag behöver foton som är kul att ha i artikeln, så har du sett "spektakulära" arter som försvunnit eller dykt upp så lista dem gärna.Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Måste kolla men jag tror Retroculus är ny, och den är spektakulär så det räcker. Akvarielagret har en mycket bra bild av Retroculus lapidifer (tagen av Robin?) på sin facebooksida.Kommentar
-
Fanns Teleocichla innan? Jag ska passa på att prata med Mikael Håkansson på Ciklidstämman imorgon. Kjell nämnde ju att han sett mycket nytt kul medan annat försvunnit (jag är tyvärr ensam med barnen i kväll och kan inte gå på pizzabuffén).Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Nej, Teleocichla är nya, men det kan bli svårt att hitta bra bilder på dem.
EDIT: Är det fortfarande dit GU-konto som gäller för email?Kommentar
-
Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Teleocichla finns med nu är det bara att hoppas att någon importör tar in dom. Dom har stått på min önskelista länge!!!sigpicKommentar
-
Problemet är väl att alla myndigheter inte accepterar listan.
Dock var det ett möte förra veckan med den nya ministern för fiskministeriet. Och Hudson skrev följande om mötet och det låter ju lovande.
Now we have a new horizon for our activity
hope to build a good team with the right people
to create new policies specific to the sector of fisheries, And aquaculture ornamentalwe have a board of ornamental fish, which will work exclusively to solve existing problemsSenast redigerad av kaj.p; 02 April 2012, 14:31.Kommentar
Kommentar