Troffetråden 2012

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • doohan
    Användare
    • August 2004
    • 1604

Jaa

Man blir aldrig riktigt klok på troffar. Men i ditt fall låter det mystiskt då det gick så fort. Någonting med vattnet, men då borde andra fiskar dö i dina andra akvarium också....Var det inkört o hade bra balans verkar det ännu mer konstigt. Sjukdom eller förgiftning`Väldigt tråkigt att förlora firrar o speciellt så många. När det sker vill man ju gärna veta varför dom dog så att man kan undvika att samma sak händer igen i framtiden.

När jag tappade 6-7st vf red cheek så var det väldigt mystiskt. En efter en tippade bara framåt o stel som en pinne med fullt utspärrade fenor följde dom med strömmen i akvariet och simmade som stollar utan kontroll genom akvariet. Sedan hängde dom vid botten och dagen efter var dom död. Ingen aning heller då övriga fiskar i mina andra akvarium klarade sig, så vattnet kan jag nog utesluta. Såhär i efterhand funderar jag på om det kan ha varit hårspray från flickan o frugans, grymma hårsprayning på toan 2 meter bortanför akvariet då jag har sett hur det flyger spray hallen efter dom är klar. Ja man kan ju bara gissa då det borde ha variet förgiftning i mitt fall.

Man kan aldrig känna att det här med troffar kan jag, för då händer det något obegripligt me dem. Men dom är för vackra och det händer alltid något i ett troffe akvarium.

Tråkigt som 17 att förlora så många Pembor.....

Ursprungligen postat av Mikael W
    Jag ska inte säga något. Man tror att man kan, och så blir man nertagen på jorden. Förlorade min Pembagrupp denna vecka.

Fattar inte vad som hände. Allt var normalt, vattenbytesrytm, matning, temperatur. Tisdag kväll 2 döda, de övriga gungar, men inte allvarligt. Bytte ca 60 % av vattnet och sköljde ur filterpatronen. Följande dag sämre, och flera döda. Bytte igen ca 60 %, men då var det tydligen redan kört, igår dog den sista.

Akvariet är på 620 liter och Pembagruppen bestod av 67 firrar i alla åldrar. Ett par moderata stenrösen, ingen sand. Vattenbyte ca 40 % per vecka.

Kommentar

• PaS
      Användare
      • December 2010
      • 47

...
      Trist! Praktiskt taget alla som nångång haft troffar känner igen den här känslan/situationen. Hur gammal var gruppen resp. hur länge har du haft den?
      Tropheus

Kommentar

• Mikael W
        NCS Medlem

• August 2002
        • 8623

Drygt 12 år hade jag gruppen. Inga av de ursprungliga var förstås kvar längre.

Det man ska tänka på är att inte ha några skrymlsen där ett lik kan bli liggande utan att man märker det och kan plocka bort det genast. Det förstör snabbt vattnet.
        mvh
        Mikael W
        (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• Banderad
          Användare
          • February 2006
          • 3479

Tråkigt Mikael

/Jocke

Kommentar

• Johan F
            Användare
            • March 2006
            • 2439

Drygt 12 år hade jag gruppen. Inga av de ursprungliga var förstås kvar längre.

Det man ska tänka på är att inte ha några skrymlsen där ett lik kan bli liggande utan att man märker det och kan plocka bort det genast. Det förstör snabbt vattnet.
            Mycket tråkigt!

Jag har förlorat en del troffar genom åren pga lik (ancistrus) som har ruttnat och förstört vattnet.
            3000 liter med Tropheus
            http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
            Tropheus sp. black Ikola
            Tropheus sp. black Caramba
            Tropheus red bishop Caramba
            Tropheus Moorii Kambwimba
            Tropheus Moorii Kapampa
            Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

• Johan F
              Användare
              • March 2006
              • 2439

Ursprungligen postat av Christian Alfredsson
              Jag tror att det funkar bäst med en enda grupp. 30 är väl det minsta jag kan ha.

Är det någon som vet hur tätt de måste gå för att de inte ska jaga ihjäl varandra?

Är det någon art som inte är så sugen på sina yngel, vore inte fel om de kunde vara kvar i karet och spotta. Det är riktigt jobbigt att fånga fiskar i karet (fick tömma det när jag skulle fånga malawicikliderna, och fylla fort för filtren.)
              Jag skulle minst lägga i 45 gärna 60 stycken för att vara på säkra sidan. Jag tycker 40-45 stycken i 600 liter fungerar bra.
              3000 liter med Tropheus
              Tropheus sp. black Ikola
              Tropheus Moorii Kapampa
              Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

• Christian Alfredsson
                NCS Medlem

• April 2002
                • 4187

Oj... Enda gången jag förlorat alla Troffar i ett kar var när de gick tätt. Vi misstänkte bukvattensot på en fisk, medicinerade. Under natten dog alla.

Beklagar verkligen för det är riktigt jobbigt.
                Christian Alfredsson
                http://www.zoopet.com
                http://www.christianalfredsson.com

Kommentar

• maltandis
                  Användare
                  • October 2003
                  • 1567

Tråkigt Mikael, lider med dig. Det är inte ofta som det händer, bit eller bryt ihop och köp nya. Samma sak hände en kompis till mig för ett halvår sen, ett vattenbyte (med vatten från kommun) och dagen efter var 53 st helgula kirizor döda.
                  Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

Kommentar

• deelay
                    Användare
                    • September 2002
                    • 5394

Apropå det ni diskuterar så vill jag första säga till Mikael, tråkigt... men det händer alla nån gång.
                    Det hade varit kul att veta exakta nitrat värdet i den burken när problemen börjar.

Sedan vill jag berätta om en grej som hände... vi höll på att förlora ett gäng VF mbunas i ett kar nyligen pga ett för kraftigt vattenbyte, dom såg inte pigga ut och jag trodde dom skulle falla av men dom repade sig som tur var efter div åtgärder.

Efter detta införskaffades ett kolfilter (stort 30kilo kol) som vattnet nu passerar när vi byter till de vf fiskarna.

Så jag och Mats på aquariumstockholm gjorde en test på en grupp kiriza. Vi tömde ut i princip allt vatten, det var bara så pass mycket kvar att fisken kunde simma upprätt, sedan fyllde vi på med nytt vatten i full fart... dom brydde sig inte det minsta av detta vattenbyte.
                    Jag tom matade efter 10 minuter, fisken mådde super och mår fortfarande superbra.

Försök hålla nitraten under 20ppm eftersom det ger en friskar fisk på sikt, det blir mindre förgiftningar i fisken så den blir starkare.

Christian Alfredsson

70 fiskar tror jag kommer fungera bra, dock inte brichardi men moorii eller det snällare spec black som tex kiriza och ikola.
                    http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• Göran Å
                      Användare
                      • December 2005
                      • 1292

Ursprungligen postat av deelay
                      Apropå det ni diskuterar så vill jag första säga till Mikael, tråkigt... men det händer alla nån gång.
                      Det hade varit kul att veta exakta nitrat värdet i den burken när problemen börjar.

Sedan vill jag berätta om en grej som hände... vi höll på att förlora ett gäng VF mbunas i ett kar nyligen pga ett för kraftigt vattenbyte, dom såg inte pigga ut och jag trodde dom skulle falla av men dom repade sig som tur var efter div åtgärder.

Efter detta införskaffades ett kolfilter (stort 30kilo kol) som vattnet nu passerar när vi byter till de vf fiskarna.

Så jag och Mats på aquariumstockholm gjorde en test på en grupp kiriza. Vi tömde ut i princip allt vatten, det var bara så pass mycket kvar att fisken kunde simma upprätt, sedan fyllde vi på med nytt vatten i full fart... dom brydde sig inte det minsta av detta vattenbyte.
                      Jag tom matade efter 10 minuter, fisken mådde super och mår fortfarande superbra.

Försök hålla nitraten under 20ppm eftersom det ger en friskar fisk på sikt, det blir mindre förgiftningar i fisken så den blir starkare.
                      Vad roligt att även du och aquariumstockholm förstått vitsen med kolfilter på ingående vatten.

Något som jag har försökt att sprida i många år här på forumet.

En billig försäkring som tar bort skräp i vattnet och ger friskare akvariefiskar.

Mvh Göran
                      http://www.skovdeaf.se/
                      http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
                      http://www.skovdefagelklubb.se/

Kommentar

• DaRe
                        NCS Medlem

• September 2009
                        • 22826

När jag tänker på kolfilter så är det att kolet förlorar sin verkar rätt snabbt i vanliga fall (tänker då på köksfläktar ) Hur ofta behöver du byte kol i filtret för att det ska fungera?

Jag kanske är ute och cyklar nu men ändå...
                        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
                        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• deelay
                          Användare
                          • September 2002
                          • 5394

Ursprungligen postat av Göran Å
                          Vad roligt att även du och aquariumstockholm förstått vitsen med kolfilter på ingående vatten.

Något som jag har försökt att sprida i många år här på forumet.

En billig försäkring som tar bort skräp i vattnet och ger friskare akvariefiskar.

Mvh Göran

Att förstå vitsen med det har jag gjort för länge sedan men jag har aldrig tidigare haft problem med vårat kommunala vatten. Vi har ju mycket mer VF inne nu för tiden och dom är ju inte lika glada över vårat kommunala vatten vi idag har.
                          På dom odlade fiskarna blir det fortfarande vanligt vatten då dessa inte ser ut att fara illa på samma sätt av vattnet även om jag inte skulle vilja prova ett 90% vattenbyte utan kolfilter.
                          Av någon anledning så var klor halterna skyhöga (vi mätte) just när vi behövde byta mycket vatten.

Kommentar

• deelay
                            Användare
                            • September 2002
                            • 5394

Ursprungligen postat av DaRe
                            När jag tänker på kolfilter så är det att kolet förlorar sin verkar rätt snabbt i vanliga fall (tänker då på köksfläktar ) Hur ofta behöver du byte kol i filtret för att det ska fungera?

Det beror lite på hur mycket det måste rena men vi byter ca 12 kubik i veckan på dessa så ungefär 6 månader trodde killarna på vattenreningsfirman... vi får se, jag tänkte börja göra regelbundna mätningar efter ca 4månader för att se.

Kommentar

• Mikael W
                              NCS Medlem

• August 2002
                              • 8623

Det är klart man misstänker att det kommit nåt sk med ledningsvattnet (man vill ju ha externa syndabockar ), men jag bytte på Lufubugruppen just innan och där var det inga sura miner inte. Med den ordningsföljden ska det ju inte heller handla om något gammalt som legat i röret. Eller kan sk komma som en enstaka puls?

Nja, lutar ändå åt att det varit nåt lik eller annat i akvariet, som förstört vattnet. Och att jag reagerade för sent. Min erfarenhet hittills är att ifall man upptäcker problemet i tid brukar det gå vägen att göra ordentliga vattenbyten ett par-tre dagar i sträck.
                              mvh
                              Mikael W
                              (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• Johan F
                                Användare
                                • March 2006
                                • 2439

Ursprungligen postat av DaRe

Jag byter kolfiltret en gång per år (byter 93.600 liter vatten/år). Jag missade det en gång, gick närmare två år innan jag förstod vad det var som var boven till att troffarna började må dåligt.
                                Jag kör även UV på ingående vatten men då gäller det att byta sakta. Jag har ett invattenflöde på ca 200 liter per timme.
                                Senast redigerad av Johan F; 08 April 2012, 08:43.
                                3000 liter med Tropheus
                                Tropheus sp. black Ikola
                                Tropheus Moorii Kapampa
                                Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

Arbetssätt...