Troffetråden 2012

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke_720
    Användare
    • November 2003
    • 368

Låta yngel växa upp med föräldrar

Hej

Frågan har varit upp några ggr förut..
    Efter att ha stått och försökt att håva upp Tuggande troffe honor i ett inbyggt 720l kar med moduler..(En hona lyckades jag fånga men inte den jag skulle ha)
    Har jag börjat att klura på en enklare lösning. Spott i karet, men:

Jag vet ej om denna Ikola grupp är van att gå med sina egna yngel men jag tror ej det.
    Är det så att en grupp kan lära sig detta om de gjort det förrut?
    Jag blev lite orolig hur de agerade när en av mina ancistrus simmade efter fram rutan, 32 troffar for efter honom med full fart...
    Tidigare hade jag en grupp Pemba de spottade hela tiden i karet.. Över hundra yngel gick tillsammans med föräldra gruppen.

Mvh Michael D.

Kommentar

• doohan
      Användare
      • August 2004
      • 1604

Vad

jag har hört av kompisar så är det inga problem att låta dem spotta i karet bara det finns gömställen till dem.. Dom lär vänja sig att det finns små troffar bland stenarna. Om sedan alla yngel klarar sig är en helt annan sak....

Troffar brukar tycka om att spöa upp ancistrusar, speciellt om dom inte är så stora. har förlorat en del ancistrus pga att just troffarna far o biter o jagar den.

Ursprungligen postat av Micke_720
      Hej

Efter att ha stått och försökt att håva upp Tuggande troffe honor i ett inbyggt 720l kar med moduler..(En hona lyckades jag fånga men inte den jag skulle ha)

Jag vet ej om denna Ikola grupp är van att gå med sina egna yngel men jag tror ej det.
      Jag blev lite orolig hur de agerade när en av mina ancistrus simmade efter fram rutan, 32 troffar for efter honom med full fart...
      Tidigare hade jag en grupp Pemba de spottade hela tiden i karet.. Över hundra yngel gick tillsammans med föräldra gruppen.

Mvh Michael D.

Kommentar

• Johan F
        Användare
        • March 2006
        • 2439

Ursprungligen postat av Micke_720
        Hej

Mvh Michael D.
        Gruppen kommer att lära sig med tiden att låta de små liven vara i fred, åtminstone har det varit så för mig. Det du kan prova och som kan underlätta starten till att de skall vänja sig vid yngel är att dra upp ett gäng yngel från en/två honor och sedan försiktig när de är omkring 2 cm lägga tillbaka de i karet. Då brukar de inte bry sig om de nyspottade lika mycket. Annars så¨brukar det lösa sig med tiden, fler och fler överlever.

Pemba eller black-varianter verkar vara bättre föräldrar än andra troffe-varianter, sedan var den gruppen van att gå med yngel.

Med tanke på ancistrus har jag förlorat en hel del pga. troffarna spöar dem ibland. Jag överväger att inte ha ancistrus i dessa kar då jag har vid två tillfällen fått problem med troffarna när ancistrusen är död och jag inte upptäcker det tillräckligt fort. Död fisk påverkar vattnet och jag vet inte om ancistrus är extra farlig som död än andra fiskar.
        3000 liter med Tropheus
        http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
        Tropheus sp. black Ikola
        Tropheus sp. black Caramba
        Tropheus red bishop Caramba
        Tropheus Moorii Kambwimba
        Tropheus Moorii Kapampa
        Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

• Micke_720
          Användare
          • November 2003
          • 368

Hej

Tackar för svaren...
          Då provar vi med lite yngel i stora burken så får vi se.
          Jag Har 6 småttingar jag skulle kunna flytta över när det blivit 2 cm.

Mvh Micke

Kommentar

• specmats
            Användare
            • December 2004
            • 3060

kom ihåg en gammal artikel om yngel tillsammans med de vuxna och den personen hade byggt ett akvarium med "balkong", alltså en tillsats längs akvariets ena kortsida på kanske en decimeters djup och nån halvmeter lång och tuggande honor valde balkongen när det var spottdags och ynglen stannade kvar på balkongen en längre tid.
            En intressant och fiffig lösning och ja har ibland funderat på nått liknande.
            Tropheus Duboisi halembe, so
            Melanochromis Auratus, vf
            Synodontis Petricola, odlade

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

• ciklidus
              Användare
              • January 2010
              • 176

Troffar tillsammans...

Jag undrar om det går att köra två olika tropheus grupper i ett 540l akvarium?

någon som kör så redan eller vet någon som har så?
              Tropheus VF kasakalawe

Kommentar

• Pierre_N
                Användare
                • March 2004
                • 772

Ursprungligen postat av ciklidus
                Jag undrar om det går att köra två olika tropheus grupper i ett 540l akvarium?

någon som kör så redan eller vet någon som har så?
                Det fungerar, jag brukar alltid köra en grupp per akvarium (för att jag tycker att det är snyggast) men vi har kört 2 grupper vid flera tillfällen. Tänk på att ha troffar som är rätt så olika för att minsta risken för korsningar. Ha tex inte 2 olika moori ihop utan kör en moori och en black.

Problemet man kan stöta på är att en grupp blir undantryckt och det är bara den dominanta gruppen som färgar och leker. Jag tror att chansen för detta minskar då kan kör olika sorter (moori, black och red osv) vi har nu 25st moliro ihop med 8st VF körsbär och det fungerar riktigt bra. Vi har också 1+2 moori (inte att rekommendera, för få men vi fick dem på köpet som yngel) tillsammans med ett gäng körsbär och även det fungerar väldigt bra.

Det har gått dåligt en gång i och för sig med, vi blandade en stor grupp regnbågar med en grupp pemba. Den mindre gruppen (pemban) lekte inte och färgade heller inte speciellt bra. Har man inget annat akvarium att släppa dem i om det inte fungerar så är det ju lite av en chansning.

Kommentar

• Johan F
                  Användare
                  • March 2006
                  • 2439

Precis som Pierre_N säger så är det inget problem dvs att få dem att överleva. Däremot är det svåraste och få de två grupperna att helt färga ut och leka lika frekvent som var för sig. Sedan att de kan korsa sig är ju alltid en risk.
                  Jag kör numera alltid troffe-grupperna var för sig för att de framförallt är lättare att få hela gruppen att färga ut.
                  Jag har provat regnbågar med körsbär, dubbar med regnbågar, musanga med dubbar, Ikola med red cheek även regnbågar med red cheek.

Det som har fungerat är mixen med dubbar + någon övrigt annars så har det bara blivit ett "brunt" troffekar.

Hälsningar

Johan
                  3000 liter med Tropheus
                  Tropheus sp. black Ikola
                  Tropheus Moorii Kapampa
                  Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

• ciklidus
                    Användare
                    • January 2010
                    • 176

Ursprungligen postat av Johan F
                    Precis som Pierre_N säger så är det inget problem dvs att få dem att överleva. Däremot är det svåraste och få de två grupperna att helt färga ut och leka lika frekvent som var för sig. Sedan att de kan korsa sig är ju alltid en risk.
                    Jag kör numera alltid troffe-grupperna var för sig för att de framförallt är lättare att få hela gruppen att färga ut.
                    Jag har provat regnbågar med körsbär, dubbar med regnbågar, musanga med dubbar, Ikola med red cheek även regnbågar med red cheek.

Det som har fungerat är mixen med dubbar + någon övrigt annars så har det bara blivit ett "brunt" troffekar.

Hälsningar

Johan
                    Ok, jag får nog tänka om lite med att blanda två olika. jag vill inte ha ett brunt troffekar

...och dubbarna hade jag inte planerat ha.
                    Tropheus VF kasakalawe

Kommentar

• Johan F
                      Användare
                      • March 2006
                      • 2439

Ursprungligen postat av ciklidus
                      Ok, jag får nog tänka om lite med att blanda två olika. jag vill inte ha ett brunt troffekar

...och dubbarna hade jag inte planerat ha.
                      Det är ju inget som säger att det kanske inte fungerar för dig Det finns säkert en hel del på forumet som har blandat två grupper med bra resultat.

Vad hade du tänkt att blanda med?
                      3000 liter med Tropheus
                      Tropheus sp. black Ikola
                      Tropheus Moorii Kapampa
                      Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

• ciklidus
                        Användare
                        • January 2010
                        • 176

Det är ju inget som säger att det kanske inte fungerar för dig Det finns säkert en hel del på forumet som har blandat två grupper med bra resultat.

Vad hade du tänkt att blanda med?
                        jag vet inte exakt vad det blir då jag tänkte köpa båda grupperna samtidigt, ungdjur helst, och sätta in dem så dom får växa ihop...

Jag är ute efter nkonde nr1 , men den blir svår att få tag på, sen vill jag ha namansi nr.2.... kasakalawe nr 3.....

det får nästan bli det som finns tillgängligt just då...

jag håller på och köper ihop mitt akvarium, köpt aluställning, åker till danmark för att köpa bakgrunden inom någon vecka..... sen är det ju bara akvariet och belysning kvar haha...
                        Tropheus VF kasakalawe

Kommentar

• Micke_720
                          Användare
                          • November 2003
                          • 368

Gruppen kommer att lära sig med tiden att låta de små liven vara i fred, åtminstone har det varit så för mig. Det du kan prova och som kan underlätta starten till att de skall vänja sig vid yngel är att dra upp ett gäng yngel från en/två honor och sedan försiktig när de är omkring 2 cm lägga tillbaka de i karet. Då brukar de inte bry sig om de nyspottade lika mycket. Annars så¨brukar det lösa sig med tiden, fler och fler överlever.

Pemba eller black-varianter verkar vara bättre föräldrar än andra troffe-varianter, sedan var den gruppen van att gå med yngel.

Med tanke på ancistrus har jag förlorat en hel del pga. troffarna spöar dem ibland. Jag överväger att inte ha ancistrus i dessa kar då jag har vid två tillfällen fått problem med troffarna när ancistrusen är död och jag inte upptäcker det tillräckligt fort. Död fisk påverkar vattnet och jag vet inte om ancistrus är extra farlig som död än andra fiskar.
                          Hej

Nu verkar det gå en massa små i karet. Det skall bli kul att se vad som blir kvar.
                          Intressant med troffe hyllan spec Mats. Det blir nog till att prova detta i något nytt kar.
                          Jag har ett 360 l salt vatten kar som skall inredas och drift sättas efter sommaren 2012.
                          Det lär bli troffar i det med till en början.

Mvh Micke

Kommentar

• doohan
                            Användare
                            • August 2004
                            • 1604

Kasakalawe

En vild bernsten !

Kommentar

• doohan
                              Användare
                              • August 2004