Cyprichromis Leptosoma

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nicson
    Användare
    • January 2010
    • 639

Försöker få C leptosoma-honorna i bilden att spotta. Fotot taget för två veckor sedan - idag påminner de om hamstrar med munnen fullstoppad. Jag tände och tog upp en halvsovande hona för en halvtimme sen, försökte få henne att spotta i håven. Nä. La ner henne i hink med vatten där hon fick simma runt så sakteliga o slutligen försökte jag milt pressa på kinder o svalg men inget spottande inte.

Vad är felet?

Kommentar

• doohan
      Användare
      • August 2004
      • 1604

Nu

Har jag bara haft Leptosoma Utinta men dom var svåra att inte få att spotta när man fångade dem. Kanske annorlunda med den variant du håller?

Ursprungligen postat av nicson
      Försöker få C leptosoma-honorna i bilden att spotta. Fotot taget för två veckor sedan - idag påminner de om hamstrar med munnen fullstoppad. Jag tände och tog upp en halvsovande hona för en halvtimme sen, försökte få henne att spotta i håven. Nä. La ner henne i hink med vatten där hon fick simma runt så sakteliga o slutligen försökte jag milt pressa på kinder o svalg men inget spottande inte.

Vad är felet?

Kommentar

• Eldnor
        Användare
        • June 2008
        • 99

Ut med dom...

Hej!

Jag har provat två varianter, när det gäller leptosoma. Det ena är spottkar, det funkar fint. Det andra är att skaka ur dom, jag försöker öppna munnen försiktigt genom att ned nageln haka i underläppen på honan. Jag brukar ha två backar med vatten, en till honan och en till ynglen. Sedan sätter jag mig vid ett bord med bra belysning, de är rätt tunna firrar så man måste vara försiktig. Jag försöker hålla honan under vatten när jag öppnar munnen, då simmar liksom ynglen ut. Man får också låta henne vila lite då och då. Kolla att alla är ute, man kan titta in i munnen.

Kommentar

• nicson
          Användare
          • January 2010
          • 639

Ursprungligen postat av Eldnor
          Hej!

Jag har provat två varianter, när det gäller leptosoma. Det ena är spottkar, det funkar fint. Det andra är att skaka ur dom, jag försöker öppna munnen försiktigt genom att ned nageln haka i underläppen på honan. Jag brukar ha två backar med vatten, en till honan och en till ynglen. Sedan sätter jag mig vid ett bord med bra belysning, de är rätt tunna firrar så man måste vara försiktig. Jag försöker hålla honan under vatten när jag öppnar munnen, då simmar liksom ynglen ut. Man får också låta henne vila lite då och då. Kolla att alla är ute, man kan titta in i munnen.
          OK-tack för tips. Skall testa detta nästa gång alt lyfta honan/honorna till eget kar. Det sista hjälper kanske inte om det är honan som äter dem...Hur som helst tror jag tajmingen att försöka få honan att spotta var bra. 2 dgr efter mitt misslyckade försök var ynglen utspottade o borta - som vanligt.

Kommentar

• Wilhelm
            Användare
            • April 2002
            • 9104

Enligt min mening är det bäst och skonsammans för honan om hon får spotta när hon vill i ett litet spottkar. Det räcker med ett kar på 20 liter inredd med enbart en eller två hålstenar, där ynglen kan "bo" i!
            För några år sedan tömde jag en hona och det gör jag aldrig om, då honan blev totalt stressad av mitt handhavande och dog ett par dagar senare.

Honor i spottkar äter inte upp sina yngel har jag noterat. Spottar honorna i vanliga karet, så sticker ynglen neråt botten eller upp mot ytan och de andra fiskarna jagar efter och käkar upp dem. Inte alltid men oftast!
            Så vill man ha yngel, så är ett spottkar att föredra. Min son som har en bra mängd av leptosomor tog bara reda på en hona som fick spotta i ett litet kar. De följande honorna får spotta i stora karet och det finns alltid ett litet antal som klarar sig. Det beror på att det finns stenrösen i karet sam flytväxter (Spikblad)
            mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
            Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
            www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• Repen1
              Användare
              • January 2013
              • 877

Ursprungligen postat av nicson

Vad är felet?
              Gammal tråd, men min erfarenhet (C leptosama Mpulungu) är att när det finns annan fisk som kan räknas som predator så är dom obenägna att spotta i rena (stenkar) men sen jag planterade "Valisneria gigantea) o bladen lägger sej på ytan, så har mina spottat där, Sen har det bara varit att håva upp ynglerna o flyttat dom till yngelkar. Mille
              Dieselråttan

Kommentar

Arbetssätt...