Centraler i 450 liter

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bilbo
    NCS Medlem
    • April 2002
    • 1159

Centraler i 450 liter

Jag har ett 450 liters på l=150 h=60 b=50 och skulle vilja ha två eller tre olika arter av centralamerikaner.
    En annan dröm är att ha guldsöm, går det att kombinera med någon centralamerikan?

Alla förslag mottages tacksamt.

# 374
    // Magnus
    // Magnus Arvidsson
  • Ola Svensson
    • April 2002
    • 14633

Guldsöm passar bätte med central/nordamerikaner än med "klassiska" sydamerikaner. De förekommer faktiskt i vatten med "mellisvattenvärden" http://filaman.uni-kiel.de/Summary/S...name=rivulatus samt http://home.online.no/~stalsber/aeq.htm pH 8,2, dH 31, kH 15 och 1850 micro siemens är helt klar inget "amazonasvatten". Temperamentsmässigt så liknar de "mellisarna" så borde den funka med arter som inte är alltför tuffa ex. Thorichthys meeki och Archocentrus septemfasciatus. Möjligt att guldsömmen är något tuff till och med. Den är helt klart för tuff för många "klassiska" sydamerikaner. H. nicaraguense funkar kanske. Det finns ganska många som har testat att hålla guldsöm med mellisar så du bör kunna få råd om fungerande kombinationer.

Mvh.

Ola
    Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Bilbo
      NCS Medlem
      • April 2002
      • 1159

Okej!
      Nicaraguensen är också en "drömfisk" så det vore ju lämpligt i sådana fall.
      Men hur skall man inreda karet?, jag har ett tjockt lager med grus idag som jag gärna vill ha kvar samt lite rötter, stenar är ju inte så svårt att fixa, vad skall man bygga grottor av?

OjOj vad många frågor!

# 374
      // Magnus
      // Magnus Arvidsson

Kommentar

• Ola Svensson
        • April 2002
        • 14633

Rötter och sten låter bra tycker jag. Jag har inte hållit nicaraguense med guldsöm. Jag gissar bara att det är en vettig kombination.

Mvh.

Ola
        Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

Arbetssätt...