Larry Bygger LED belysning

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • endymion

Ursprungligen postat av cichlids4fun
    du får hyra in nån elskola, ge dem en tårta eller nåt så får de övningsobjekt

vad är det du köpt då? nåt som verkar lovande, jag kanske får sno några och prova
    Ocean Akvarium var annars

Kommentar

• LN
      Användare
      • December 2004
      • 4744

Ursprungligen postat av cichlids4fun
      det är ju kanon, men den egentliga meningen jag har av att använda led är ju att spara ström inte öka den........

du har inga tips på leds med mest ljus men minst watt altså typ 8000-10000kelvin mot minst watt
      4500 lumen på 50 Watt (där all energi är riktad rakt ner) är att minska elförbrukningen till minst hälften om du har T5 med kanonreflektorer.

Har du T8 med dåliga reflektorer så är det minst 4ggr bättre led LEDen per tillsatt Watt.

Dessa chipen är meningslösa i en odlingslokal (där man kommer tillräckligt långt med 9w över varje kar) men ack så bra i visningskar
      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• cichlids4fun
        NCS Medlem
        • April 2002
        • 3111

Ursprungligen postat av LN
        4500 lumen på 50 Watt (där all energi är riktad rakt ner) är att minska elförbrukningen till minst hälften om du har T5 med kanonreflektorer.

Har du T8 med dåliga reflektorer så är det minst 4ggr bättre led LEDen per tillsatt Watt.

Dessa chipen är meningslösa i en odlingslokal (där man kommer tillräckligt långt med 9w över varje kar) men ack så bra i visningskar
        ja just så, men hur är färgåtergivningen på dessa 9W?
        Mvh
        Peter

don´t drink water-fish ..... in it!

Kommentar

• LN
          Användare
          • December 2004
          • 4744

Ja det är helt en smaksak. Men det är en liten djungel och en hopablandning mellan Kelvin och våglängd. Låga kelvintal ger inte nödvändigt vis ett gult ljus utan kan ge ett mera rosa ljus. Har text dioder på 7000 Kelvin som ger ett kallt ljus och 10 000 Kelvins dioder som ger ett gulare ljus.

Men egentligen har denna "konstighet" har funnits länge i MH lampor. Jag har 14000 kelvins lampor som lyser blåare än 20 000 Kelvin

Men det hela beror på hur skevt ögat ser ljuset, ju blåare ljuset är ju mindre uppfattar ögat.

Men du får ta dig hit vettja jag har nu LED med sex olika egenskaper

Kommentar

• LN
            Användare
            • December 2004
            • 4744

Här är 50W LED 10-14000 Kelvin över mitt kar.

längs till vänster LEDen sen 14000 K MH sen 20 K MH samt framför och bakom dessa 2*54 W T5 Aquastar.

Kommentar

• LN
              Användare
              • December 2004
              • 4744

Här är enbart LED lampan tänd

Helt grandios färgåtergivning.
              Chipet sitter 4cm över vattenytan och täcker ca 1 mm (75*75 cm fullt ljus)

Det blir riktigt granna skuggor under fiskarna

Två sådana LED lampor ersätter med lätthet 400 Watt MH + T5

Kommentar

• Wonko
                Användare
                • October 2005
                • 23

En liten fråga

Ursprungligen postat av LN
                Testade ett chip igårkväll.
                Fläkten är riktigt riktigt tyst.
                Borrade, jängade och provkörde.
                Jisses vilket tryck det vart i lampan, chippet på bilden är på 10000 till 14000 Kelvin (50W)
                Tack så mycket för denna tråden. Har köpt ett par såna chip med lins. Undrar bara hur du fick fast linsen. Fick du limma fast den? Är osäker på om jag glömt att köpa till nånting. Limmade du även reflektorn på chipet eller?

Kommentar

• LN
                  Användare
                  • December 2004
                  • 4744

Jag borrade blocket med 2.5 mm borr och gängade hålen med M3.
                  Har värmeledningspasta under chipet.

Gjorde den lösningen för att enkelt kunna byta chip o jag skulle vilja.
                  Jag driver fläktarna med en 12V väggbula och varvtalsstyr ner fläkthastigheten med en sådan hära manick.

Reflektorn limmade jag md vanligt tvåkomponentlim (linsen har ja inte satt dit än)

Kommentar

• LN
                    Användare
                    • December 2004
                    • 4744

Ledbygget fortsätter, fick idag hem ytterliggare 4st 50w chip med drivare från Kina.

Kommer att köra ca: 1200 watt (uteffekt) LED över mitt 2400 liters kar.

Kommentar

• luzze
                      Användare
                      • February 2012
                      • 36

Hej, funderar på att beställa lite ledbelysning ifrån ebay, 50 watts alternativet som postades innan verkar mycket intressant, men undrar lite över det här med kelvin, har tänkt att köra sötvattensakvarium med lite växter.

I länken som postades så ligger kelvin på 10000-14000.

Hittade en annan som ligger på 6000-7000

Är det bara en smaksak eller vad ska man gå efter, nån som kan vara snäll och ge en liten förklaring?

Kommentar

Arbetssätt...