Larry Bygger LED belysning

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LN
    Användare
    • December 2004
    • 4744

Precis, karet är mycket vackrare att titta på nu. Märker på kompisars reaktioner att att även dom ser en stor skillnad, från tidigare när ja körde 720W T5 över karet.
    De 306 W LED är det betydligt bättre kräm i än 720W T5 (med måsvinge reflektorer)

Jag använder 2st 700 mAmp drivare på den bilden.

En annan trevlig sak är att det är mycke svalare i akvarierummet nu
    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• nicson
      Användare
      • January 2010
      • 639

Ursprungligen postat av dabb72
      har nu monterat in diodpanelen i mitt akvarie o visst blir det ett jättebra komplement till mina t5 rör man får det där fina skimmret .......men nu blir jag sugen på att beställa mer !
      Men var köper man dom mest prisvärda ledsen ?? är det på Aqastyle online ? är dom prisvärda eller bara billiga

vh stefan
      Jag har satt 63 st (vita) om vardera 0,05 watt samlat i 3 spottar = 3,15 watt över 1000-litarn. Visst ger det som komplement till lysrören ett mer levande ljus men för att plocka väck mina 3 x 36 w + 1 x 30 w aquareller skulle jag nog behöva...säg 250 dioder till...Nöjer mig med att konstatera att det är fantastiskt att 3,15 w kan ge en såpass märkbar optisk effekt ställt mot 138 w T8...Nu drar upphottningsarbetet vidare till 540-litarn!

Kommentar

• LN
        Användare
        • December 2004
        • 4744

Du behöver upp i över 2W per ljuspunkt för att energin ska orka en bit ner i karet.
        Ja har testat 1.2W per ljuspunkt (350m Amp drivare) och det är alldeles för lite för att göra någon skillnad på växtlighet. Sen finns det en lurighet till och det är att det är bara i ca. 1-2 år det funnits LED som lämnat tillräckligt med ljus per tillsatt Watt så att säga.

En verkningsgrad på över 40% är bra. tekniken har gått från 10 till 40 % de senaste åren.

CREE har en LEDsjtärna som heter XML, som är helt fantastisk på att lämna ifrån sig ljus per tillsatt watt. Ja har sett att "äntligen" har gatubelysning börjat komma med LED, o i dom så sitter det endel XML. Men det är helt nytt på marknaden och ja såg dom för första gången för en månad sedan. ja tror inte någon kommun i landet har bytt än.

LED med vanlig GRU sockel t.e.x. är fortfarande för ljussvaga för att vara ett alternativ.
        Ja kommer inte att byta mina spottar. ja har i taket, förrän kanske om ett halvår när lamptillverkarna har kommit ifatt

Men visst är det fräckt nicson att 3.15 w kan slå igenom o märkas i 138W T8

Kommentar

• nicson
          Användare
          • January 2010
          • 639

Jo så är det...När jag anmälde mig till Akvariehelgen i GBG letade jag i första hand efter ett belysningsminiföredrag...t ex ngn som köpt LED-prylar på nätet och lött ihop dem. Nu blev det fotoföredraget som kom närmast för alla intressenter av lux och lumen - inte illa det! Men du har väl börjat snickra på ett föredrag för framtiden eller? Tror du ligger långt fram i plogfåran i detta ämne!

Kommentar

• endymion

Ursprungligen postat av nicson
            Jo så är det...När jag anmälde mig till Akvariehelgen i GBG letade jag i första hand efter ett belysningsminiföredrag...t ex ngn som köpt LED-prylar på nätet och lött ihop dem. Nu blev det fotoföredraget som kom närmast för alla intressenter av lux och lumen - inte illa det! Men du har väl börjat snickra på ett föredrag för framtiden eller? Tror du ligger långt fram i plogfåran i detta ämne!
            Är det intressant med ett LED-föredrag? Kanske något att fundera på till nästa års stämma.

Kommentar

• cichlids4fun
              NCS Medlem
              • April 2002
              • 3111

nä ciklidföredrag är att föredra
              Mvh
              Peter

don´t drink water-fish ..... in it!

Kommentar

• Uffe Lindström
                Användare
                • May 2005
                • 285

Ursprungligen postat av endymion
                Är det intressant med ett LED-föredrag? Kanske något att fundera på till nästa års stämma.
                Jag tycker det låter som en jättebra ide!
                Jag tror det är rätt många som läst trådarna om LED och funderar på hur de skulle kunna konvertera/byta till LED-belysning i sina burkar. Men man känner sig osäker om man "kan"...
                Det verkar vara lite pickligt och kräver en del förkunskaper om både ljus och praktiskt meckande med borrning, limmning och beställa grejor på nätet.

LED-tekniken går snabbt framåt, priserna sjunker och till nästa årsstämma tror jag intresset skulle vara stort för ett sådant föredrag.
                Man skulle väl kunna kalla det miljöföredrag när vi lär oss göra av med mindre energi

Mvh
                Uffe
                www.youtube.com/user/Uffelimpan

Kommentar

• LN
                  Användare
                  • December 2004
                  • 4744

Ja jo är det på nivån så här bygger du en fungerande LED armatur så kan ja ta det. Med en hel del tips o knep o bilder och ta med någon ramp så att man kan klämma o känna på. O göra en förståelig powerpoint och ett föredrag så att vardagsakvaristen kan dra nytta.

Men är det på elektronik nivå,,,,alltså hur ett dimmerelektronikkort är konstruerat så är jag helt fel person. Det är på en alldeles för nördig nivå för mig. Jag läser gärna om när folk svänger sig med Catar, portar och GHLer, men jag kommer inte att lära mig detta så bra att jag kan föreläsa om det.

Kommentar

• pny
                    Användare
                    • April 2002
                    • 210

Kanske lite off-topic men jag postade precis ett inlägg gällande val av färgspektrum för LED på saltvattensguiden, och det kanske intresserar medlemmar även på det här forumet...

Länk:
                    LED-ljus för tillväxt färgåtergivning och estetik
                    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                    Hemsida - Akvarium - CO2 - Vivarium Design - Blogg - AkvarieWiki

Kommentar

• LN
                      Användare
                      • December 2004
                      • 4744

Fantastiskt bra och informativ tråd. Om inte annat så visar den hur ny LED-tekniken är.
                      Din sammanfattnings tråd är i princip den första i sitt slag (på svenska).

Kanonjobbat pny.

Kommentar

• LN
                        Användare
                        • December 2004
                        • 4744

Kan även föresten tillägga att min LED belysning (halva effekten mot mina tidigare T5) har ökat tillväxten i karet med 50%.

O för betraktaren är det även där en megaskillnad.
                        Senast redigerad av LN; 11 March 2012, 14:05.

Kommentar

• DaRe
                          NCS Medlem
                          • September 2009
                          • 22830

Är ljuset mer parallellt, dvs att skuggor bildas? Med lysrör kommer ljuset från alla håll och således inga skuggor.
                          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
                          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• LN
                            Användare
                            • December 2004
                            • 4744

Jo det blir mera skuggor, ja hade 12 st T5 rör med bra reflektorerer så 100 % av vattenytan var täckt av lyset. O visst det var extremt i sig.
                            Men ja har panelerna ca 20cm över vattenytan så att spridningen blir riktigt bra fast ja har 60 graders linser på.

Men det blir mycke mera liv i karet, Riktigt MH glitter, o inte alls så sterilt som med T5.

Kommentar

• DaRe
                              NCS Medlem
                              • September 2009
                              • 22830

Jag hade solljus in i ett av akvarierna idag innan belysningen drog igång och de är oslagbart snyggt. Skarpa skuggor på grund av parallellt infallande ljus, dessutom någon med den klarhets i färgerna det blir.

Skulle du säga att skuggorna och ljuset blir jämförbart med solljus? Eller blåvitare?
                              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
                              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• LN
                                Användare
                                • December 2004
                                • 4744

Då har denna LED belysning gått i fyra månader helt utan strul.
                                Mätte på aluprofiler den varmaste dagen i maj, ja hade 26 grader inne och en yttemp på 48 grader på det varmaste stället på profilen. Alla stjärnorna gick att ta på utan att det blev irriterande varmt.

Jag tycker att det funkar kanon helt enkelt.

Kommentar

Arbetssätt...