Larry Bygger LED belysning

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dabb72
    Användare
    • March 2010
    • 40

Nu kom mitt paket från asien så nu lödde jag för allt jag kunde ! Men dom 12 ledsen lyser inte alls upp mitt 530 liter akvarie skulle behöva mins 40 st till för att ersätta mina 2 80 watt T5.......!! känns det som .
    Tänker jag fel eller .....

Vh Stefan

Kommentar

• LN
      Användare
      • December 2004
      • 4744

Vad driver du dom med?
      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• LN
        Användare
        • December 2004
        • 4744

Sitter här o grunnar lite mitt i natten med en pilsner.

Det kan bero på två saker - antingen står det inte rätt till med effektutaget i dina LED.
        Prova att mäta över en LED utan kortsluta (och med alla dioderna inkopplade) hur många FV forward Voltage likspänning du har över dioden. Vid 700mA ska du ha ca3.5 V över dioden. Men det borde egentligen inte behöva för att ja blev halvblind direkt när ja råkade starta en rad o glodde rätt in i LEDen (man ska undvida det)

Står allt rätt till o du har full kräm på dina dioder så har du för lite dioder för att motsvara dina 2'80WT5.

Ja hade 720 W med kanonreflektorer o ersatte dom med 308W LED och ja har snabbare tillväxt nu än innan och även för ögat så är det en slående skillnad.

O har du en bra armatur med reflektorer till dina 160 W så blir det faktiskt för lite med 34 W LED.
        Ska man följa den logiken så behöver du det dubbla antalet LED.

Men som sagt jag kan ta en bild i morron när ja har 34W LED igång så att du kan se o gämföra.
        Senast redigerad av LN; 18 February 2012, 02:30.

Kommentar

• aldo
          Användare
          • December 2006
          • 175

Ursprungligen postat av dabb72
          Nu kom mitt paket från asien så nu lödde jag för allt jag kunde ! Men dom 12 ledsen lyser inte alls upp mitt 530 liter akvarie skulle behöva mins 40 st till för att ersätta mina 2 80 watt T5.......!! känns det som .
          Tänker jag fel eller .....

Vh Stefan
          Hej. Jag tror att du tänker rätt.
          36 watt led likväl som 36 watt t8 kan räcka till ett 500 liters kar, om man inte har växter.
          Men det blir inte ljust och det är inte i närheten av 160 watt t5.
          Jag har ett 450 liters utan växter med 48x1 watt, och det blir snyggt ljus.
          Jag har även ett 1030 liters med växter och 270 wat led som fungerar bra.

mvh/jimmy

Kommentar

• LN
            Användare
            • December 2004
            • 4744

Här är en bild md 12 st vita LED matade med 700mA.

Jag tror precis som ni är inne på att det motsvarar inte 2*80 T5.
            Men ja körde tidigare detta kar på 4*24Wt5 o dom gav inte mera ljus än detta.

Sen har jag en fundering till, kan det vara så att röda LED inte ger samma effekt som blå.

Kommentar

• Ducce
              Användare
              • November 2009
              • 360

Ursprungligen postat av LN

Sen har jag en fundering till, kan det vara så att röda LED inte ger samma effekt som blå.
              Det handlar väll inte bara om det är röda eller blå, även "vita" med samma watt men olika färgtemperatur ger olika mycket ljus för ögat. Tar du en vit på 2700k och jämför med en på 6000k så uppfattar ögat den på 6000k som "starkare" sen är det andra saker med lux och lúmmen.

En liten djungel med detta!

/Robert

Kommentar

• LN
                Användare
                • December 2004
                • 4744

Jo det är sant har surfat lite B.lux röda led o dom verkar lämna runt 250 mWatt som max o det är hälften mot Cree XT-E som lämnar 550mWatt vid samma matningsström.

Sen tror jag att den röda våglängden är den som filteras bort först av vattnet.

Kommentar

• dabb72
                  Användare
                  • March 2010
                  • 40

okej har inget att mäta med hemma nu jag beställde nästan som som receptet fast jag hoppa dom röda och kör med 11 dioder varav nio är 10000k och 6500k...och två blå men jag ska nog byta ut dom blå fast få mer ljus ....men visst lyser dom som fan när man tittar in i dom men det räcker inte ialf
                  Vh Stefan
                  Men när man kollar in deras färdiga kit på sidan så är det ju typ 60 dioder .....

Kommentar

• dabb72
                    Användare
                    • March 2010
                    • 40

Trodde nog att det skulle lysa mer än så här ialf med tanke på tidigare inlägg högre upp i tråden på forumet ....

Kommentar

• dabb72
                      Användare
                      • March 2010
                      • 40

Ursprungligen postat av dabb72
                      Trodde nog att det skulle lysa mer än så här ialf med tanke på tidigare inlägg högre upp i tråden på forumet ....
                      har nu monterat in diodpanelen i mitt akvarie o visst blir det ett jättebra komplement till mina t5 rör man får det där fina skimmret .......men nu blir jag sugen på att beställa mer !
                      Men var köper man dom mest prisvärda ledsen ?? är det på Aqastyle online ? är dom prisvärda eller bara billiga

vh stefan

Kommentar

• dabb72
                        Användare
                        • March 2010
                        • 40

Kan de är vara något ??

Kommentar

• LN
                          Användare
                          • December 2004
                          • 4744

Ja varför inte.

Kommentar

• LN
                            Användare
                            • December 2004
                            • 4744

Så då har Ledpanelerna brunnit i en månad, har en mycket bra tillväxt på mina koraller.

Ligger just nu på en tillväxt runt 30 gram om dagen (Ca och KH) troligtvis är det mer för att ja kör 5%iga vattenbyte varje vecka där det blir en del korallskelet byggstenar tillförda.

Kommentar

• Johan F
                              Användare
                              • March 2006
                              • 2439

Så då har Ledpanelerna brunnit i en månad, har en mycket bra tillväxt på mina koraller.

Ligger just nu på en tillväxt runt 30 gram om dagen (Ca och KH) troligtvis är det mer för att ja kör 5%iga vattenbyte varje vecka där det blir en del korallskelet byggstenar tillförda.
                              Låter gott och höra!

Sedan har du väl fått ett helt annat ljus som gör karet intressantare för betraktaren
                              3000 liter med Tropheus
                              http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                              Tropheus sp. black Ikola
                              Tropheus sp. black Caramba
                              Tropheus red bishop Caramba
                              Tropheus Moorii Kambwimba
                              Tropheus Moorii Kapampa
                              Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

• Johan F
                                Användare
                                • March 2006
                                • 2439

Vilka led och vilken driver använder du i denna kombo?
                                3000 liter med Tropheus
                                http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                                Tropheus sp. black Ikola
                                Tropheus sp. black Caramba
                                Tropheus red bishop Caramba
                                Tropheus Moorii Kambwimba
                                Tropheus Moorii Kapampa
                                Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

Arbetssätt...