Larry Bygger LED belysning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LN
    Användare
    • December 2004
    • 4744

    #31
    2.

    Montaget.
    a. Lägg tid på att grunna ut ett bra mönster (nedan har jag lagt tre serier med 10 LED i varje). Dom är kopplade helt linjärt (men det är poppis att lägga ett växelmönster) o det beror på att ja är lat, ja skulle inte på något sätt ha mer än 100W per meter det är absolut max.

    b. Limma LEDen med ett mycke tunt lager (som du stryker ut med medföljande kam).
    Pressa ner LEDen med vibrerande rörelse ( en liten åtta) så att stjärnan kommer så nära aluminiumet det bara är möjligt. Var noga med att inte ta på de ytor du senare ska löda in dig på (normalt finns det 3+ ytor och 3- ytor på varje LED). Rör ej heller själva linsen. Låt torka över natten.

    c. kapa och skala ledningarna, komihåg att inte göra ledningarna spikraka (metallen måste ha en chans att utvidga sig utan att slita sönder LEDen). Förbered alla ledningarna innan starten av lödningen.
    LEDsen ska kopplas serie + till- till + till - till + till -
    En multimeter är bra att ha (http://www.kjell.com/sortiment/el/ve...t-ut20b-p48106)
    Denna köpte jag, billigt och har ett läge för LED lampa test, det är kanon för att dels så kan du testa varje LED innan start. Men framförallt så är man lite osäker på vilka ytor som är minus och vilka som är plus, o då kan man testa lite i lugn o ro o komma fram till ett bra resultat innan man liksom sätter igång
    Den första + ledningen och den sista - ledningen ska vara längre (typ en halvmeter)
    Jag använder 1 mm2 ledning med flera kadeler FK.

    d. Ställ lödkolven i mitten på 350´C området och låt den bli riktigt varm (vänta minst 20 minuter)
    Öva gärna på någon metallbit innan ni sätter igång.

    e. Grundtanken vid själva lödningen är att du ska vara rätt snabb (så att inte LEDen skadas), men du ska samtidigt inte stressa
    Värm på en liten klick tenndirekt på LED ytan (låt kallna), lägg på kadelen, pressa lätt nedåt med lödpennan och på med tennet med detsamma (då hjälper tennet till att sprida värmen lite kvikt)
    En grej som jag råkade ut för var att koppartråden hamnade lite för nära mitten på stjärnan, vilket gjorde att det var ett himla pill att få dit en lins efteråt.

    f. Kolla så att ingen liten koppartråd ligger mot Alun någon stans.
    Sen är det bara att koppla in Drivern (den är märkt vilket tåt som ska till vilken pol)
    Senast redigerad av LN; 10 January 2012, 20:03.
    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

    Kommentar

    • LN
      Användare
      • December 2004
      • 4744

      #32
      Bifogar en bild på hur ja satte mina LED
      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

      Kommentar

      • LN
        Användare
        • December 2004
        • 4744

        #33
        Kom ihåg att ja är helt värdelös på elektronik o sådant pill, men kör man som ovan då funkar det, men det vete tusan hur eller varför.
        Men det lägger jag mig inte i bara det funkar
        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

        Kommentar

        • pny
          Användare
          • April 2002
          • 210

          #34
          Limmar du LED:sen med snabbepoxy... Leder det verkligen värme tillräckligt bra?
          Gräset är grönare på andra sidan glaset...
          Hemsida - Akvarium - CO2 - Vivarium Design - Blogg - AkvarieWiki

          Kommentar

          • LN
            Användare
            • December 2004
            • 4744

            #35
            Jepp, naturligt vis inte lika bra som värmepasta långt ifrån men ja vill inte mäta borra gänga plastskruva. Tricket är att vibrera stjärnan vid limningen så att den kommer ner till metallen.
            Samt förstås att använda LED med hög verkningsgrad, värmen ca 60 Watt har stor yta att smitta av sig på.

            Det ska bli kul att se om dom verkligen håller sina 50 000 timmar.
            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

            Kommentar

            • nicson
              Användare
              • January 2010
              • 639

              #36
              Ursprungligen postat av LN
              Jepp, naturligt vis inte lika bra som värmepasta långt ifrån men ja vill inte mäta borra gänga plastskruva. Tricket är att vibrera stjärnan vid limningen så att den kommer ner till metallen.
              Samt förstås att använda LED med hög verkningsgrad, värmen ca 60 Watt har stor yta att smitta av sig på.

              Det ska bli kul att se om dom verkligen håller sina 50 000 timmar.
              Ja om 10 år vet vi! Akvaristik är en uthållighetshobby. Jag har sagt att jag skall bygga fler träkar också...bara det första håller 100 000 timmar. Bara 88000 timmar kvar när jag tittar på klockan!

              Skämt åsido följer jag denna tråd med stort intresse för jag vill också lysa upp tillvaron lite mer på sikt.

              Kommentar

              • pny
                Användare
                • April 2002
                • 210

                #37
                Ursprungligen postat av LN
                Jepp, naturligt vis inte lika bra som värmepasta långt ifrån men ja vill inte mäta borra gänga plastskruva.
                Det finns värmeledande klister så man slipper borra... Finns även värmeledande klisterlappar avsedda för LED om man inte vill limma.
                Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                Hemsida - Akvarium - CO2 - Vivarium Design - Blogg - AkvarieWiki

                Kommentar

                • DaRe
                  NCS Medlem
                  • September 2009
                  • 22830

                  #38
                  Låter ju intressant, länkar? Finns klisterlapparna ins Schweden?
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                  ///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                  Kommentar

                  • pny
                    Användare
                    • April 2002
                    • 210

                    #39
                    Ursprungligen postat av DaRe
                    Låter ju intressant, länkar? Finns klisterlapparna ins Schweden?
                    Ingen aning... Men både rapidled och LedGroupBuy säljer dom.

                    Ps: Jag har precis postat en lååångt inlägg om mitt eget LED-bygge på saltvattensguiden.
                    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                    Hemsida - Akvarium - CO2 - Vivarium Design - Blogg - AkvarieWiki

                    Kommentar

                    • LN
                      Användare
                      • December 2004
                      • 4744

                      #40
                      Jag har valt bort klisterlapparna av den enkla anledningen att det lätt fångas luft.
                      För att klisterlappen ska vara lika effektiv måste den vara mycket tunn typ ett par tiondel mm. O är den mycket tunn så är den svårhantering.
                      Det är lätt att limma på lappen på ena sidan t.e.x på stjärnan, då ser man om man missar.
                      När man däremot ska trycka dit stjärnan mot Aluprofilen har man bara en chans att göra rätt. Dessutom kan man inte kolla om man gjorde det utan luftbubblor (luften expanderar sen när det blir varmt).

                      Men det hela är väldigt hypotetiskt, för om man väljer en 3W LED med högverkningsgrad (låt säga 40%) och matar den med 700mA så får man en värmeeffekt på 1.5 W som ska ledas bort där en del av värmet läcker ut framåt i ljusriktningen. Energin på 1W/h av stjärnans storlek är ingen big deal. (Däremot är det väldigt hipat).

                      Jag tror att det beror mera på att focus ligger på att göra det snyggt, o då vill man inte ha något lim utanför, istället för att köra rätt. Vilket innebär att det ser lite kladdigt ut.

                      Dessutom tror jag att många billiga armaturer som kom ut tidigt på marknaden var dåligt limmade med alldeles för mycket lim mellan.

                      Det som däremot är bökigare är att få bort värmet från metallen. Utan fläkt skulle jag köra min list med max 50W LED. Men även där tar hemmabyggaren i så att det knakar.
                      O det tror jag beror på att det är mycket svårt att beräkna exakt vilken fläkt man behöver.
                      Då skaffar man precis som jag en vartalsstyrning för att varva ner istället. En billig och enkel försäkring.
                      Senast redigerad av LN; 11 January 2012, 14:09.
                      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                      Kommentar

                      • pny
                        Användare
                        • April 2002
                        • 210

                        #41
                        Ursprungligen postat av LN
                        Jag har valt bort klisterlapparna av den enkla anledningen att det lätt fångas luft.
                        För att klisterlappen ska vara lika effektiv måste den vara mycket tunn typ ett par tiondel mm. O är den mycket tunn så är den svårhantering.
                        Det är lätt att limma på lappen på ena sidan t.e.x på stjärnan, då ser man om man missar.
                        När man däremot ska trycka dit stjärnan mot Aluprofilen har man bara en chans att göra rätt. Dessutom kan man inte kolla om man gjorde det utan luftbubblor (luften expanderar sen när det blir varmt).
                        Intressant att någon som använder vanligt biltema-epoxy till att limma sina LED:ar sågar thermo-pads... :-9

                        Men jag köper inte dina argument. Om nu luftbubblor skulle vara ett så stort problem, hur ser du att det inte blir luftbubblor i din epoxy då?
                        Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                        Hemsida - Akvarium - CO2 - Vivarium Design - Blogg - AkvarieWiki

                        Kommentar

                        • Mike_Noren
                          Användare
                          • February 2003
                          • 2695

                          #42
                          Vad är arbetstemperaturen för en 3 watts LED?

                          Kommentar

                          • pny
                            Användare
                            • April 2002
                            • 210

                            #43
                            Ursprungligen postat av Mike_Noren
                            Vad är arbetstemperaturen för en 3 watts LED?
                            Cree anger 150 grader som max (för själva kärnan av LED:en) för flera av sina LED:ar. Jag tycker man skall satsa på max 50-70 grader på stjärnan som LED:en är monterad på. Allmänt verkar många tycka att man skall kunna hålla fingret på den vilket nog snarare motsvarar ett max på ca 40 grader, men det tror jag är onödigt lågt.
                            Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                            Hemsida - Akvarium - CO2 - Vivarium Design - Blogg - AkvarieWiki

                            Kommentar

                            • LN
                              Användare
                              • December 2004
                              • 4744

                              #44
                              Ursprungligen postat av pny
                              Intressant att någon som använder vanligt biltema-epoxy till att limma sina LED:ar sågar thermo-pads... :-9

                              Men jag köper inte dina argument. Om nu luftbubblor skulle vara ett så stort problem, hur ser du att det inte blir luftbubblor i din epoxy då?
                              Uppfattas det som jag är en försäljare så är det helt fel
                              jag beskriver bara en "annan" väg.
                              Sedan använder jag resten av texten till att tona ner problemet.
                              Men var o en väljer ju vad man vill ta in
                              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                              Kommentar

                              • LN
                                Användare
                                • December 2004
                                • 4744

                                #45
                                Ursprungligen postat av pny
                                Cree anger 150 grader som max (för själva kärnan av LED:en) för flera av sina LED:ar. Jag tycker man skall satsa på max 50-70 grader på stjärnan som LED:en är monterad på. Allmänt verkar många tycka att man skall kunna hålla fingret på den vilket nog snarare motsvarar ett max på ca 40 grader, men det tror jag är onödigt lågt.
                                Jepp ja håller med, gjorde ett prov på en haltimme och hade inga problem att att hålla fingret på stjärnan (utan fläkten monterad). Visst det blir säkert mycke varmare ju längre tiden går, det är säker sämre förhållande rakt över karet men å andra sidan så hoppas jag att en fläkt ska ha en viss effekt.
                                Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                                Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...