Larry Bygger LED belysning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LN
    Användare
    • December 2004
    • 4744

    #16
    Driver, dioder och linser från StigiGemla (oceanakvarium.se).

    Provlödade lite grann, best funkar det med tennet med bly i o rätt varm kolv (ca:340-50 grader)

    Men vilket drag på XLMen, milde himmel det är ett stort nono att kika in mot dioden.
    Det är ett helt fantastiskt drag för att vara "bara" 60W. Det är som ja har tänt en 250W bygglampa i rummet. Kameran får spelet o stänger ner sig till max
    Senast redigerad av LN; 08 January 2012, 16:03.
    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

    Kommentar

    • Mike_Noren
      Användare
      • February 2003
      • 2695

      #17
      Ursprungligen postat av LN
      Det är ett helt fantastiskt drag för att vara "bara" 60W. Det är som ja har tänt en 250W bygglampa i rummet. Kameran får spelet o stänger ner sig till max
      XML'en ska enligt tillverkaren ge 40-60% mer ljus per watt än en metallhalogen, och metallhalogener är redigt ljusstarka, så det kan nog stämma rätt bra att 60W XML är som en 250 watt (halogen)bygglampa.

      Kommentar

      • LN
        Användare
        • December 2004
        • 4744

        #18
        Ja dom har rikigt hög verkningsgrad, dessutom har LED den egenskapen att all ljusenergi är åt samma håll.

        En MH och ett lysrör sänder halva sin energi åt "fel håll", har man bra reflektorer kan man ju
        vända en del ljuse men det är riktigt stora förluster.
        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

        Kommentar

        • LN
          Användare
          • December 2004
          • 4744

          #19
          Då har ja testat en slinga med 9st XPE CREE(Royal Blue) 3w drivna på 700 mA
          och 10 st XML CREE 10W drivna med 1750mA

          Det är lurigt det där med watt-talet, för att det är bara en angivelse på max uttaget, det är driverns ström (märkström) som ger lyset.

          T.ex. behöver man 60 st XML LEDs om man kör med 300mA driver för att motsvara
          10 st XML med 1750 mA driver.
          Dessutom behöver man kika på diodens lumen effekt.
          XML har en riktigt bra verkningsgrad (50-100% bättre än lågprisalternativen) - alltså hur mycket lyse man får per watt.

          Så att 10 XML Leds kan motsvara upp till 120 stycken "lågpris LED".

          Har man koll på värmen så kan man köra XMLen på upp till 3000 mA.
          Senast redigerad av LN; 08 January 2012, 17:39.
          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

          Kommentar

          • Kajjjan
            NCS Medlem
            • June 2008
            • 1882

            #20
            Som jag skrev i en parallell LEDbyggar-tråd:
            LED är framtiden. Därför är det hyperintressant med sådana här projekt som banar väg för andra. Det är väldigt värdefullt och uppskattas verkligen!

            Kaj

            Kommentar

            • aldo
              Användare
              • December 2006
              • 175

              #21
              Intressant bygge Larry.
              Har du koll på hur mycket lumen/watt xml dioderna lämnar när du driver dom med 1750 mA?

              Kommentar

              • LN
                Användare
                • December 2004
                • 4744

                #22
                Ursprungligen postat av aldo
                Intressant bygge Larry.
                Har du koll på hur mycket lumen/watt xml dioderna lämnar när du driver dom med 1750 mA?
                www.Rapidled.com har dom länkar till sina leds, det är lite billigare där än hos Stig men , ja slipper fraktstrul, tull o postavgift så att ja tror att det går på ett ut..

                XML har den fördelen att dom träffar bra i färgspektrumet.
                Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                Kommentar

                • LN
                  Användare
                  • December 2004
                  • 4744

                  #23
                  Ursprungligen postat av Kajjjan
                  Som jag skrev i en parallell LEDbyggar-tråd:
                  LED är framtiden. Därför är det hyperintressant med sådana här projekt som banar väg för andra. Det är väldigt värdefullt och uppskattas verkligen!

                  Kaj
                  Precis, det är bra att vi kan lära oss av varandra.
                  Med framtida elpriser så är det en hållbar väg att gå mot LED.
                  Ska försöka sammafatta vad och var ja köpt och hur jag gjorde o vilka misstag jag gjorde.

                  Har även kikat på plasma, men det är alldeles för dyrt än så länge.

                  Ja har två ramper med (2*150W MH och 2 54WT5) över mitt 2400 liters.
                  Släkte den ena o la LED rampen med enbart 60W inkopplade för att jämföra.
                  O helt klart så lyser 60W mer än 400W rampen, tyvärr har ja ingen PAR mätare hemma men jag kommer att låna hem en i veckan.

                  Men nu ska man veta att MH lamporna är minst ett år gamla.
                  Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                  Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                  Kommentar

                  • Ducce
                    Användare
                    • November 2009
                    • 360

                    #24
                    Hur monterar du Led:arna på alu profilen?
                    Räcker det med profilen och fläkt för att hålla temp nere på Led:arna, hög temp är led:ens värsta fiende och de avger MYCKET värme
                    Hur har du isolerat lödpunkterna
                    Gärna en närbild på montaget.

                    vi är många nyfikna.
                    /Robert

                    Kommentar

                    • Kajjjan
                      NCS Medlem
                      • June 2008
                      • 1882

                      #25
                      Ursprungligen postat av LN

                      Ja har två ramper med (2*150W MH och 2 54WT5) över mitt 2400 liters.
                      Släkte den ena o la LED rampen med enbart 60W inkopplade för att jämföra.
                      O helt klart så lyser 60W mer än 400W rampen, tyvärr har ja ingen PAR mätare hemma men jag kommer att låna hem en i veckan.

                      Men nu ska man veta att MH lamporna är minst ett år gamla.
                      Det här blir riktigt intressant att se vilka värden du får fram. Att MH-lamporna är minst ett år gamla och därför sannolikt är ganska försvagade är ju dock också ett argument som talar för LED då dessa inte blir gamla och försvagade i samma takt, eller hur?

                      Jag har ju köpt färdiga LED-armaturer hos Micke på Håkanstorps ZOO, tillverkade i Kina, och jag är väldigt nöjd med dessa. De kostar ju en del i förhållande till hemmabyggen men det passar en bekväm gök som jag. Jag är väldigt nyfiken var din prislapp hamnar till sist. Om inte för annat så för att se vad min bekvämlighet kostade mig...


                      //Kaj

                      Kommentar

                      • LN
                        Användare
                        • December 2004
                        • 4744

                        #26
                        Ursprungligen postat av Ducce
                        Hur monterar du Led:arna på alu profilen?
                        Räcker det med profilen och fläkt för att hålla temp nere på Led:arna, hög temp är led:ens värsta fiende och de avger MYCKET värme
                        Hur har du isolerat lödpunkterna
                        Gärna en närbild på montaget.

                        vi är många nyfikna.
                        /Robert
                        Inte isolerat lödningen alls
                        Ska ha plexi för när ja inte kör med täckglas.

                        När det gäller värmen så har ja läst nog 500 sidor om det , ja ska provköra varje panel när ja fått kylfläktarna, innan ja monterar dom ovan karet. Är inte orolig men ska mäta ordentligt. Men egentligen kan det vara så att Aluprofilen är för stor, så att jag får köra fläktarna med lite högre fart. 120 Watt behöver inte mycket lyftrörelse för att fraktas bort.
                        Hade nog rampen igång en halvtimme idag helt utan fläkt o värmen smetade ut sig perfekt o det var riktigt låg temp på stjärnorna.

                        Jag har limmat LEDsen mot aluminiumprofilen med snabb epoxi från Biltema.
                        Vi har en ganska bra värmekamera på jobbet så att det ska bli kul att kolla hur det egentligen funkar men kylningen i praktiken. Ja återkommer i värmeämnet.
                        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                        Kommentar

                        • LN
                          Användare
                          • December 2004
                          • 4744

                          #27
                          Ursprungligen postat av Kajjjan
                          Det här blir riktigt intressant att se vilka värden du får fram. Att MH-lamporna är minst ett år gamla och därför sannolikt är ganska försvagade är ju dock också ett argument som talar för LED då dessa inte blir gamla och försvagade i samma takt, eller hur?

                          Jag har ju köpt färdiga LED-armaturer hos Micke på Håkanstorps ZOO, tillverkade i Kina, och jag är väldigt nöjd med dessa. De kostar ju en del i förhållande till hemmabyggen men det passar en bekväm gök som jag. Jag är väldigt nyfiken var din prislapp hamnar till sist. Om inte för annat så för att se vad min bekvämlighet kostade mig...


                          //Kaj
                          Ja har handlat några gånger på www.Fish-street.com o även tittat på Kina-armaturer. Maxspect har armaturer med CREE i men det blir liksom minst dubbla priset mot egengjorda.

                          Manne i Hässleholm har två Maxs. 160Ware CREE i sitt ena kar o javisst blir det grannt, men då smakar det oxå. Semimodellerna har lite billigare leds men då sjunker verkningsgraden direkt.
                          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                          Kommentar

                          • LN
                            Användare
                            • December 2004
                            • 4744

                            #28
                            Planen är liksom att gå på bästa möjliga LEDs i första panelen. För att sedan gå så billigt det går typ www.faciled.es . Dom har en led som ska vara ok. Ska även testa deras linser.

                            Då kan ja testa med en PAR mätare hur effekten blir i vattnet mellan dessa på ett enkelt sätt.
                            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                            Kommentar

                            • Ducce
                              Användare
                              • November 2009
                              • 360

                              #29
                              Ursprungligen postat av Kajjjan
                              Att MH-lamporna är minst ett år gamla och därför sannolikt är ganska försvagade är ju dock också ett argument som talar för LED då dessa inte blir gamla och försvagade i samma takt, eller hur?



                              //Kaj
                              Yep - jag var oxå bekväm köpte en färdig armatur från HongKong Key LED från Fish-street) för 1,5 år sedan, jäklar va bra ljus, nu har båda LED raderna slocknat med en månads mellanrum. Så - har man otur kan det bli dyrare än ett lampbyte, har inte kollat vad det är, hoppas det är drivdonen, annars bygger jag nästa gång - känns som det börjar bli lönt, när jag köpte dessa var det inte mycket lönt i förhållande till material och arbetsinsats, verkar vara mer lönt idag, och finns mer "halvfabrikat" att tillgå.
                              Senast redigerad av Ducce; 09 January 2012, 00:32.

                              Kommentar

                              • LN
                                Användare
                                • December 2004
                                • 4744

                                #30
                                1.

                                En sammanfattning såhär långt och en manual..

                                a. Köp aluprofil (en rätbräda på någon byggfirma funkar bra)
                                Kapa profilerna i lagom längd, och gör ett hål för fläktkylning.

                                b. Köp kylfläkt (http://www.dustinhome.se/arctic-cool...Provider_dacsa)
                                Varvtalsstyr till fläktarna (http://www.dustinhome.se/zalman-fanm...Provider_dacsa)
                                Ett litet 12 likspännings aggr
                                (laddare av någe slag går bra bara den lämna 12 V DC)

                                c. Köp lödutrustning (http://www.kjell.com/sortiment/el/ve...ion-48w-p40065)
                                lödtenn med bly funkar bäst (http://www.kjell.com/sortiment/el/ve...nn-17-g-p40033)

                                d. Köp snabbepoxy (köpt min på Biltema 30 SEK)

                                d. Köp LED.


                                Affordable LED Lighting for Growers and Makers. Build your own high quality LED lights using name brand parts at an affordable price. Minimal knowledge required.

                                AquaStyle dosing pump aquarium DIY Bridgelux Cree LED Aquastyleonline


                                e. Köp Drivare på samma länkar som ovan.
                                Men nu gäller det att vara försiktig så att man tar rätt.
                                3W LED har i regel en fV (forward Voltage) på ca. 3.5 V och tål som max 1000 mA
                                Så att för att köra lite lugnt med LEDsen och ändå få ut bra kräm så ta en 700mA Driver som ger 40W
                                (då räcker en sån driver till 10 LED)
                                Det en liten varning till och det är att en kostantströmdriver måste ha en vis minsta belastning för att inte bli kortsluten, o där ska man alltid överdriva lite så jag skulle inte köra en 40w Driver på mindre än 5 LEDs, skulle det bli kortis i en led så måste de andra LEDsen kunna "fånga" effekten.
                                Senast redigerad av LN; 10 January 2012, 20:18.
                                Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                                Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...