Larry Bygger LED belysning

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Engelholm Audio
    Användare
    • August 2009
    • 366

Äsch inte är du försäljare bara för att du visar på din valda väg framåt!

Här är ett alternativ:
    Kaufen Sie Ihre LEDs dort, wo auch die Großen kaufen! 20 Jahre Erfahrung - Über 80.000 zufriedene Kunden und namhafte Referenzen. Für Gewerbe und Privat!

Kör på nu, LN!
    Vänliga hälsningar, Pär!
    CAF: http://www.akvariekarlskrona.se/
    Hifi: http://www.engelholmaudio.com/

Kommentar

• LN
      Användare
      • December 2004
      • 4744

Då kör jag vidare

Har ett paket från Dustin som ligger o väntar, funderar på att inte skruva fast fläkten utan använda plättar av epoxyn istället, får lite av-vibrering på köpet så att säga.

Har även börjat på panel nummer två,, gör som så att ja börjar med två rader Blå CREE LED på den panelen, har ju ett saltkar och därför blir det nog inte så tokigt.
      I ett söt-kar så blir det alldeles för blått.
      Då blir även panel två en "dyring" för att när jag får råd så köper jag till XML även till den. Tanken är att då får jag 60 st högeffektiva LEDs över karet. O kan i lugn o ro dammsuga nätet på ett bra billighets alternativ för panel 3 och 4.
      (ja har 6 * 54 T5 som får hänga kvar till 3:an o 4:an är klara)
      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• Ducce
        Användare
        • November 2009
        • 360

Ursprungligen postat av LN
        Då kör jag vidare

Har ett paket från Dustin som ligger o väntar, funderar på att inte skruva fast fläkten utan använda plättar av epoxyn istället, får lite av-vibrering på köpet så att säga.
        Om du har problem med vibrationer från fläkten så skall du inte limma sen, sätt något gummi mellan, eller använd fina gummdämpare till datorfläktar.

/Robert

Kommentar

• LN
          Användare
          • December 2004
          • 4744

Alla LED är nu lödade och monterade på panelerna.

Det blev totalt 294 Watt LED och jag kommer därtill att köra med 2*54 W T5 längst fram i karet för att ta bort ev. discoeffekt.

Så att det blir totalt 400 Watt belysning i karet (karet är på 510 liter).
          Jag kommer att göra en parmätning när allt är igång.

Kommer även att ta hem en värmekamera så att ja får ett kvitto på att alles är ok.

Kommentar

• endymion

294 Watt Led...... jag har 105 Watt led (förbrukning) i taket på min nya lokal och det lyser upp hela lokalen. Vi har valt att spara lite på krutet för att få lång livslängd. Hade jag byggt den för optimalt ljus hade det gått att skrämma upp dioderna lite till och få ut ca 150 Watt. Värmen blev absolut inget problem på mina ramper.

Kommentar

• dabb72
              Användare
              • March 2010
              • 40

Joo jättekul och intressat läsning men jag skulle behöva en ännu lägre nivå på sakerna som ska beställas vid ett bygge inte borrning o vad jag kan köpa lim och aluminium datafläcktar utan mer villka leds jag ska och drivers utan alternativ !(Då blire för krångligt ) Vill bara att det ska lysa mycket och så nära akvarellerör som möjligt funka till växter akvariet är ca 500 liter 160 cm ! En shoppninglista typ med bra leds och strömförsörjning ev linser finns ju en massa olika sorter på länkade sidor så jag bir ju yr

Driver Antal art.nr
              Leds Antal art.nr
              Övrigt specialartiklar som behövs Antal art.nr

Så skriv inte det här har jag utan mer som ....det här ska du köpa ....de blir bra det !!!!
              Vh Stefan Strandberg
              Senast redigerad av dabb72; 29 January 2012, 17:04. Anledning: kompletterar lite

Kommentar

• LN
                Användare
                • December 2004
                • 4744

Ursprungligen postat av endymion
                294 Watt Led...... jag har 105 Watt led (förbrukning) i taket på min nya lokal och det lyser upp hela lokalen. Vi har valt att spara lite på krutet för att få lång livslängd. Hade jag byggt den för optimalt ljus hade det gått att skrämma upp dioderna lite till och få ut ca 150 Watt. Värmen blev absolut inget problem på mina ramper.
                Jepp det borde räcka med den krämen i mitt kar, ja tände som sagt ena panelen (på 120 W) över mitt stora kar o det lös någe helt kanon.

Kommer att köra full effekt max 4 timmar om dan, o kanske ännu mindre mitt under sommarvärmen.

Men man ska ha klart för sig att det var först när ja installerade 720 Watt T5 till mitt 510 liters om det blev drag på koralltillväxten

Du får ta o komma ut på en kopp java, när grejerna är igång.

Kommentar

• LN
                  Användare
                  • December 2004
                  • 4744

Ursprungligen postat av dabb72
                  Joo jättekul och intressat läsning men jag skulle behöva en ännu lägre nivå på sakerna som ska beställas vid ett bygge inte borrning o vad jag kan köpa lim och aluminium datafläcktar utan mer villka leds jag ska och drivers utan alternativ !(Då blire för krångligt ) Vill bara att det ska lysa mycket och så nära akvarellerör som möjligt funka till växter akvariet är ca 500 liter 160 cm ! En shoppninglista typ med bra leds och strömförsörjning ev linser finns ju en massa olika sorter på länkade sidor så jag bir ju yr

Driver Antal art.nr
                  Leds Antal art.nr
                  Övrigt specialartiklar som behövs Antal art.nr

Så skriv inte det här har jag utan mer som ....det här ska du köpa ....de blir bra det !!!!
                  Vh Stefan Strandberg
                  AquaStyle dosing pump aquarium DIY Bridgelux Cree LED Aquastyleonline

1 driver:

Led:
                  4 st.

4 st.

2 st

2 st.

Där har du ett komplett ljuse, skippa linser för att fåtill en ljusblandning.

Jag beställde därifrån och betalade med Paypal, det tog två veckor från beställningen till att det plingade på ytterdörren och paketet var i mitt hus.

Jag slapp tull på mitt paket (tror att det berodde på att det stod reservdelar på kvittot)

Ps. vill du kunna skruva in ljuset sådär perfekt så ta en dimbar driver (som tål 12 LED), men det kräver att du även skaffar ett vridmotstånd) Ds
                  Senast redigerad av LN; 29 January 2012, 21:30.

Kommentar

• LN
                    Användare
                    • December 2004
                    • 4744

Här är en dimbar driver och dimmer.

Affordable LED Lighting for Growers and Makers. Build your own high quality LED lights using name brand parts at an affordable price. Minimal knowledge required.

Affordable LED Lighting for Growers and Makers. Build your own high quality LED lights using name brand parts at an affordable price. Minimal knowledge required.

OBS denna driver driver max 8 LED.

Kommentar

• dabb72
                      Användare
                      • March 2010
                      • 40

Jättetack.....
                      vh Strandberg

Kommentar

• LN
                        Användare
                        • December 2004
                        • 4744

Det är lugnt
                        Vi är här för att hjälpa varandra

Sen tror jag att ja faktiskt skulle tagit två 10K LEDs till, då blir det liksom fyra grupper med lite blått emellan. Drivern klarar ju dessutom det

Kommentar

• jb63
                          Användare
                          • January 2010
                          • 92

http://www.aquastyleonline.com

1 driver:

Led:
                          4 st.

4 st.

2 st

2 st.

Där har du ett komplett ljuse, skippa linser för att fåtill en ljusblandning.

Jag beställde därifrån och betalade med Paypal, det tog två veckor från beställningen till att det plingade på ytterdörren och paketet var i mitt hus.

Jag slapp tull på mitt paket (tror att det berodde på att det stod reservdelar på kvittot)

Ps. vill du kunna skruva in ljuset sådär perfekt så ta en dimbar driver (som tål 12 LED), men det kräver att du även skaffar ett vridmotstånd) Ds
                          Till hur stort kar räknar du att detta räcker. Mvh Jonas

Kommentar

• LN
                            Användare
                            • December 2004
                            • 4744

36 Watt om man nu kör på 700mA räcker till ca 500 liter sötvatten

Men det fina är att ja har byggt just en sådan panel (som vart klar i fredags).

Jagtog en halvtaskig bild på den, men om en vecka eller två så kan jag ha den igång över karet o då tar jag bilder så att Ni kan bilda en egen uppfattning om det är nog.

det fins med dessa LEDs är att man bara trycker på linsen så att det är busenkelt att ta bort om om man vill, man slipper limma o klödda, bara att klämma trä dit

Man kan även se en liten grej ja gjort, ja har fixat drag.avlastning genom att tejpa fast kabeln o klickat dit en klick epoxi, torkar på nolltid sen är det bara att ta bort tejpen
                            Senast redigerad av LN; 29 January 2012, 22:08.

Kommentar

• Mikael W
                              NCS Medlem

• August 2002
                              • 8621

det fins med dessa LEDs är att man bara trycker på linsen så att det är busenkelt att ta bort om om man vill, man slipper limma o klödda, bara att klämma trä dit
                              Öh, hur då? Hur fäster du ledlampan i underlaget? Hur fäster du elledningen i ledlampan?
                              mvh
                              Mikael W
                              (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• LN
                                Användare
                                • December 2004
                                • 4744

LEDen sitter på en stjärna som limmas på alun (enligt tidigare beskrivning).
                                LEDsen seriekopplas med en kabel som lödas på.
                                LEDen har en ljusspridningsvinkel på ca 120 grader.
                                Om man vill rikta ljuset mera så sätter man på en lins (reflektor).
                                Dom finns från 8 grader till 100 grader. Jag har två linstyper med olika reflektorvinkel (60 och 80 grader).
                                Linsen gör att man ungefär dubblar ljustets effekt i karet men har den nackdelen att den minskar spridningen från varje ljuspunkt.
                                Linser som passar CREE LED måste limmas på stjärnan, men AquaS. linser är bara att trycka på stjärnan.
                                Den braa egenskapen gör att man kan lätt testa med eller utan lins.
                                Allt handlar om tycke o smak.

Här ser ni 5 LED som är limmade och en av dom har jag limmat en lins på.
                                Senast redigerad av LN; 29 January 2012, 23:26.

Kommentar

Arbetssätt...