If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Hej, välkommen till forumet. Har aldrig haft den arten, men tror inte krävs något speciellt för få dem att leka, utan endast normal skötsel. Regelbundna vattenbyten, rätt temperaturintervall och bra mat, t.ex. räkmix.
Hej!
Det här är lättlekta ciklider och de är mycket bra på att sköta yngelvården. Jag har haft flera kullar i akvarium med andra ciklider och det fungerar tom där. De tar definitivt ingen skada av räkmix. De är mycket tåliga och stabila fiskar. Vackra blå ögon!
Riktigt snygga firrar. Jag skulle bara se till att det finns gott och gömställen och stenar eller rötter med vågräta ytor eller lutande ytor där de kan lägga rom. min erfarenhet av Cryptoheros är att de helst av allt lägger rom i grottor som de gräver (Cryptoheros sajica som jag har). Så jag har sett till att det finns möjlighet til det under större stenrös.
Fota en massa för vi saknar tillräckligt med bilder på dessa
Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
Hej, Jag har ett gäng Cryptoheros cutteri (4 VF och 7 F1). Vad bör man tänka på för att få dessa att leka? Kan de ta skada av att äta räkmix?
Jag hade ett par förut som lekte konstant. Som tidigare nämnts i tråden är de riktigt bra yngelvårdare. Mina gick i ett 312 liters tillsammans med Svärdbärare, eliottis och multispinosor. De lyckades hålla 6-7 yngel vid liv i det karet så att de växte upp. Riktigt snygga fiskar med, framförallt vid lek och yngelvård. Jag vet inte vilka vattenvärden du har, men jag höjde pH m.m. med bikarbonat. Jag är dock ganska övertygad om att detta inte är nödvändigt.
Riktigt snygga firrar. Jag skulle bara se till att det finns gott och gömställen och stenar eller rötter med vågräta ytor eller lutande ytor där de kan lägga rom. min erfarenhet av Cryptoheros är att de helst av allt lägger rom i grottor som de gräver (Cryptoheros sajica som jag har). Så jag har sett till att det finns möjlighet til det under större stenrös.
Fota en massa för vi saknar tillräckligt med bilder på dessa
Hei David, jeg trodde du hadde fått en del bilder?? Hva er det du saknar
Kommentar