Skarpaste linsen till din kamera, macro?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johan F
    Användare
    • March 2006
    • 2439

Ursprungligen postat av Mike_Noren
    Ja den gör ju det, tillochmed inom optik som jag nästan trodde var ett "färdigutvecklat" fält.

Denna lista plus den där filmen som postades igår och som är fotad med en Nikon D7000 får mig att börja fundera på om det inte är dags att byta ut min D80 & Mikro-Nikkor 60mm.
    Visst är det kul att ha de senaste tekniken men det beror väl på ändamålet, om man nu förstås inte har obegränsat med pengar?
    Vad är motivet och hur publicerar man sina bilder, webb, dator/tv, papperskopia fickformat eller plansch?
    3000 liter med Tropheus
    http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
    Tropheus sp. black Ikola
    Tropheus sp. black Caramba
    Tropheus red bishop Caramba
    Tropheus Moorii Kambwimba
    Tropheus Moorii Kapampa
    Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

• Micke
      Användare
      • April 2002
      • 9579

Ursprungligen postat av Mike_Noren
      Denna lista plus den där filmen som postades igår och som är fotad med en Nikon D7000 får mig att börja fundera på om det inte är dags att byta ut min D80 & Mikro-Nikkor 60mm.
      Om det är den gamla varianten av 60mm makrot ska du behålla det, du kommer att ångra dig annars. Bortsett från att af är lite långsam så är det en kanonglugg. Komplettera med ett makro med lite längre brännvidd och snabbare af istället.
      Jag har den gamla 60mm af och nya 105mm af-s och är väldigt nöjd med båda. Kanske kommer jag att komplettera med Sigma's 180mm, Nikons 200mm är i dyraste laget.
      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• DaRe
        NCS Medlem
        • September 2009
        • 22830

Jag har sneglat lite på detta:

Någon som vet något om det? Bör man ha bildstabilisering? Vilka objektiv finns det då att välja mellan?
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• DaRe
          NCS Medlem
          • September 2009
          • 22830

Eller kanske hellre denna:
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David

Kommentar

• chas
            Användare
            • August 2009
            • 304

Ursprungligen postat av DaRe
            Min polare har det och jag fick låna det en kväll. Det är ett fruktansvärt skarpt objektiv med fin färgåtergivning. Kändes robust och ordentligt också. Af va väl inte så väldigt snabb. Men jag brukar ändå köra manuellt på fokusen.
            Jag ska köpa det när jag har sparat klart.
            http://naistick.wix.com/photo

Kommentar

• DaRe
              NCS Medlem
              • September 2009
              • 22830

Toppen, tack för detta då tror jag att jag slår till på den. Tänkte att 80mm vore bra så man inet hamnar för nära, men jag har 0 erfarenhet så vi får välan se vad det lider.

///David

Kommentar

• FI
                Användare
                • August 2002
                • 3743

Om du känner någon med systemkamera så ta chansen och testa hur olika objektiv beter sig. Jag har också noll erfarenhet, och det är inte så lätt att bara läsa sig till allt insåg jag, så jag åkte till brorsan och testade hans grejer till slut. Därefter var det enklare att välja rätt. Han körde med 18-200mm och jag hittade sedan ett 18-250mm. Fungerar kalasbra för det jag ska fota. Dock inget för macro-foton. Jag kan få en fisk på 5cm att täcka ett helt foto men mycket närmare än så kommer jag inte pga närgränsen. Jag testade dock ett objektiv som en på jobbet hade. Fast 105mm / f2.8, sedan hade han en telekonverter på 1.4x också. Med det kunde jag få en escapeknapp på ett standardtangentbord (vad kan de vara, 1.2x1.2cm kanske?) att täcka i princip hela fotot och även ha skärpa på ena sidan och rejäl oskärpa på andra sidan av knappen. Bra till effektfulla ägg- och yngelfoton kan jag tänka mig!
                Fredrik Isaksson
                Bildarkivet

Kommentar

• DaRe
                  NCS Medlem
                  • September 2009
                  • 22830

Tack för bra tips, tyvärr har jag inte många fotointresserade i umgängeskretsen.

///David

Kommentar

Arbetssätt...