Hittade en gammal delrapport från Fiskeriverket, intressant läsning
Utsättning av främmande fiskar i Sverige
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
Hm... 2003, och lite slarvigt gjord. Karp som frisläpptes på 1500 talet är med som introducerad art, men sandkrypare från 1700 talet är inte med (tabell 1). Notera också att av de 6 arter fisk som listas som introducerade och etablerade i Sverige så är samtliga som kommit in under 1900-talet frisläppta av staten som kompensation för att våra inhemska fiskarter decimerades av alla vattenkraftverk (mycket få fiskarter kan leva i vattenkraftsdammar). Signalkräftan är också ursprungligen med flit införd av staten. Och nån kan ju få berätta för mig hur en fritidsbåt rimligen kan oavsiktligt förflytta fisk "långt ifrån deras utbredningsområde".
Sen fascineras jag av hur mycket uppmärksamhet som läggs på akvarier och barlastvatten (som sammanlagt tillfört Sverige exakt noll arter sötvattensfisk) medan utsättningar för fiske behandlas styvmoderligt trots att vi över huvud taget inte skulle ha några införda sötvattensfiskarter om det inte var för utsättningar (med statens godkännande!) för att förbättra fisket.
Fast jag blir väldigt nyfiken när jag ser att fiskeriverket godkände utsättningar av grönling och groplöja på 90-talet. Vad sjutton? -
Kommentar
-
Indianlax (dvärgformen kokanee) lär ska finnas i nån rotenonbehandlad tjärn nånstans norrut, ett ögonblick ska se om jag har nånting... Nix, hittar bara uppgift om reproducerande bestånd i Ångermanälven, Stor-Jougdan i Jämtland och Burusjön i Dalarna, men jag vet inte om nån av dem finns kvar.
Strupsnittsöringen finns i Kallsjön i Jämtland, men jag är nästan säker på att jag hört om fler lokaler.Kommentar
-
Vad är främmande? Sverige är ingen "naturlig" formation utan allt som inte finns innan kan ses som främmande. Det tycker åtminstone djuren i en tidigare fiskfri sjö. Denna publikation är något av en klassiker i min värld
Information från Sötvattenslaboratoriet (1994) 2: 1-65
NYA FISKBESTÅND GENOM INPLANTERING ELLER
SPRIDNING AV FISK
Olof Filipsson
Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
"Direkt eller indirekt införd av människan" tror jag svaret är på den frågan, ibland med tillägget "efter 1850" för att slippa betrakta halva svenska faunan & floran som införd.
Sverige är ett extremt artfattigt område pga att allt tidigare liv på land och i sötvatten utplånades av inlandsisen, och jag misstänker att främmande arter mest är potentiella kommersiella problem här och oftare ökar den lokala diversiteten än minskar den, men i artrikare områden av världen är de ett allvarligt hot mot diversiteten, om än inte i samma klass som bevattningsprojekt eller vattenkraft. Särskilt tilapia, guldfisk och moskitfisk skulle det behövas nåt internationellt moratorium mot att släppa ut.
Fisktomma sjöar är en dödsdömd naturtyp. Folk har absolut dille på att flytta runt fisk, och att en sjö eller damm helt saknar fisk upplevs tydligen som djupt störande.
Vilket är sorgligt eftersom våra amfibier och en räcka av våra mest intressanta kräftdjur behöver just fisktomma vatten för sin förökning.Kommentar
-
Vad är främmande? Sverige är ingen "naturlig" formation utan allt som inte finns innan kan ses som främmande. Det tycker åtminstone djuren i en tidigare fiskfri sjö. Denna publikation är något av en klassiker i min värld
Information från Sötvattenslaboratoriet (1994) 2: 1-65
NYA FISKBESTÅND GENOM INPLANTERING ELLER
SPRIDNING AV FISK
Olof Filipsson
https://www.fiskeriverket.se/downloa...2B1994_web.pdf
planterats in på många håll i norrbotten under brukspatrontiden då industrimän och entrepanörer Söderifrån kom till länet för att anlägga bruk o dylikt. Tex är Råneälvens berömda kräftfiske ( kanske sveriges bästa för flodkräfta) ett resultat från denna tid. Gös finns både i Råne älv och i flera stora sjöar. Mest känd är nog Miekojärvi och Puostijärvi där det finns reproducerande bestånd några mil söder om polcirkeln. Vidare finns ruda i Gällivare mitt i stan i en damm kallad sjöparken ( vet ej om de är reproducerande men har funnits där i många år)Senast redigerad av HåkanM; 02 January 2012, 15:11.Kommentar
-
Anses vanligen vara en centraleuropeisk art som fördes in under medeltiden. Sätter man inte gränsen vid 1850 som artdatabanken gör så är det många typiskt svenska växter och djur som är införda och invasiva, inklusive en del arter som idag är rödlistade.
ruda
PDF'en från fiskeriverket är intressant också för att den helt saknar något art/diversitetsbevarande perspektiv, den är skriven helt ifrån perspektivet att förbättra fisket.Senast redigerad av Mike_Noren; 02 January 2012, 15:40.Kommentar
-
Hej
Lite OT (handlar inte om fisk och inte om Sverige), men jag läste nyligen om en art, som finns upptagen på listan över skadliga främmande arter i Finland. Nu har nyare forskning visat, att den kanske är nyttig istället. Enligt studien syrsätter den bottensedimentet vilket leder till att närsalter binds bättre i bottnen.
Det handlar alltså om en amerikansk havsborstmask av släktet Marenzelleria.mvh
Mikael W
(NCS-medlem sedan 1981)Kommentar
Kommentar