Plocka isär läckande ytterfilter

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • EricH
    Användare
    • July 2009
    • 110

Plocka isär läckande ytterfilter

Har problem med mitt Eheim proffessional 3, 2073.
    Det började läcka för ett par dagar sen från vad jag tyckte var skarven mellan filterlådan och pumpdelen. Beställde nya packningar utan att göra nån vidare felsökning mer än att packningarna var relativt dåliga.
    Bytte packningar igår men läcker fortfarande.

När man kikar närmare på det så läcker det från en skarv i själva pumpdelen, precis där man hakar dit en av de fyra fästklämmorna. Kan man plocka isär detta? Är inte jättegammalt men kan inte hitta kvittot så har väl kanske inget att förlora.

Tacksam för alla hjälp jag kan få. /Eric
  • aejohansson
    Användare
    • May 2011
    • 432

Ta kontakt med Eheim, de är vana vid att deras pumpar läcker och de ska vara bra på kundservice.

Kommentar

• DaRe
      NCS Medlem

• September 2009
      • 22826

Köpte du den i en butik kanske de kan hjälpa dig också. Har du kollat sprängskisserna på nätet?

Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• EricH
        Användare
        • July 2009
        • 110

Tack så mkt DaRe. Tyvärr hjälper det inte så mkt.. Har försökt visa på ritningen med en pil vart det läcker.

Får nog ta och åka till butiken och se om det är nåt som går att skicka in o laga eller om det är nåt man kan pilla med själv..

Kommentar

• hawkse
          Användare
          • July 2010
          • 26

Detta är ett känt fabrikationsfel där primer-membranet går sönder. Jag kontaktade min butik som snackade med Eheim. De skickade mig en ny pumpdel. Andra har jag hört har fått nytt membran till primern.

Kommentar

• cf.akvarielagret
            Användare
            • April 2002
            • 5028

Den rätta vägen prata med sin lokala zooaffär som skickar vidare till Akvarieteknik för reparation.
            ingen annan får reparera pumpen som har en försegling och det syns när någon annan har varit på den, sedan finns inte dom rätta reservdelarna att få tag på, visst pirat men då blir läckaget större.
            om det finns garanti kostar det inget utan garanti är det billigt 200-400kr med alla transporter
            jag är Ateist
            men Gud talade till mig
            Gud är stor
            jag frågade hur stor ? inget svar
            han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

• hawkse
              Användare
              • July 2010
              • 26

Jag var otydlig. Min butik snackade med Akvarieteknik som skickade vidare till Eheim som skickade prylarna direkt till min butik där jag hämtade dem och senare lämnade tillbaka det trasiga pumphuvudet.

Bara pluspoäng i hanteringen från alla inblandade. Det tog visserligen ett par veckor men då jag t o m fick en uppgradering från 2073 till 2075 på köpet tyckte jag mig bli väl kompenserad för olägenheten.

Kommentar

• EricH
                Användare
                • July 2009
                • 110

Tack för svaren! Då vet jag att det inte är att rekommendera att försöka fixa det själv och att det inte blir så blodigt dyrt vid en eventuell reparation om jag inte kan skaka fram det j***a kvittot.

//Eric

Kommentar

• cf.akvarielagret
                  Användare
                  • April 2002
                  • 5028

Ursprungligen postat av EricH
                  Tack för svaren! Då vet jag att det inte är att rekommendera att försöka fixa det själv och att det inte blir så blodigt dyrt vid en eventuell reparation om jag inte kan skaka fram det j***a kvittot.

//Eric
                  Tror att pumpen knappt funnits i 3 år vilket borde göra att garantin finns kvar
                  om alla är vänligt inställda
                  jag är Ateist
                  men Gud talade till mig
                  Gud är stor
                  jag frågade hur stor ? inget svar
                  han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

Arbetssätt...