Rengöring!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • apan_ola
    Användare
    • March 2003
    • 11

    Rengöring!

    Hej! köpt ett 160 liters akvarium idag begangnat, och undrar nu hurvida jag ska gå tillväga med rengöra. En hel del kalkavlagringar finns runt aliminium ramen och så. Hjälp mej och beskriv gärna hur jag rengör.!!!

    /tacksam för svar!!


    orka
    orka
  • spaceace
    Användare
    • February 2003
    • 93

    #2
    Kalkavlagringar på glaset kan du skrapa bort med ett rakblad. I övrigt bör akvariet gå att göra rent med vatten och en svamp. Se upp med vissa hushållssvampar som innehåller slipmedel eller kemikalier!

    Spaceace
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=99418

    Kommentar

    • David Johansson
      Användare
      • April 2002
      • 581

      #3
      Bra rengörningsverktyg är rakblad och hushållssvamapar för glas/emalj (blåa). Som rengörningsmedel för kalkavlagringar fungerar ättika utmärkt, häll/badda detta på kalkavlagringarna och skrapa sedan bort efter en stund med rakblad. Svampen är också bra och tar bort det mesta med bara vanligt vatten, proba dock alltid i botten på akvariet så att inte svampen lämnar repor (fel svampar kan göra det).

      David
      David

      Kommentar

      • Phlyg
        Användare
        • September 2002
        • 41

        #4
        Hej

        Om akvariet är fullt med torkade alger och annat "bajs" och så så fyll upp det och låt det stå mörkt ett längre tag... då har algerna mm övergått till att vara som ett slem på ytan... J-vligt äckligt att ta reda på men mycket enklare än att gnugga bort allt med en svamp eller dyligt..

        Mvh ERik
        http://www.umea.akvarieforening.se

        Kommentar

        • Hagge
          Användare
          • January 2003
          • 432

          #5
          Citronsyra biter oxå bra på kalkavlagringar!

          Vänliga hälsningar

          F.H.
          /Fredrik

          Kommentar

          • Niclas Lundin
            Användare
            • April 2002
            • 128

            #6
            Citek jag säger bara Citek....

            "Väldens bästa" kalkrengörare, finns att köpa i alla välsorterade mataffärer.


            // Niclas Lundin
            // Niclas Lundin

            Kommentar

            Arbetssätt...