Ciklidfarm i Israel
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
Simochromis babaulti har vi ägare till här på forumet se om det odlas så kanske det går att sprida...Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet -
-
Till det kommer en hel räcka endemiska fiskar som inte är ciklider, och förutom att de alla hotas av vattenbrist, moskitfisk, och tilapia så får de dessutom tampas med märkliga hot som t.ex. en religiös knäppgrupp som anser sig ha order från gud att gräva om alla naturliga källor i landet och plantera in guldfisk.Kommentar
-
...så får de dessutom tampas med märkliga hot som t.ex. en religiös knäppgrupp som anser sig ha order från gud att gräva om alla naturliga källor i landet och plantera in guldfisk.Ingen fisk har läst böckerna.Kommentar
-
Kommentar
-
Jag vill inte racka ner på ciklidfarmen, den ser väldigt välplanerad och välskött ut. Om nån har kontakter med dem så tipsa dem om att det nog kan finnas intresse i europa för Astatotilapia flavijosephi och Tristramella simonis (det är tydigen bara de kvar nu, enligt IUCN).Kommentar
-
Tristramellan blir nog lite i största laget (men klart spännande), men astatotilapian borde var lämplig och är lite mer temperaturtolerant om man av någon anledning vill hålla lite lägre temperatur några månader (jämfört med de afrikanska släktingarna).Kommentar
-
Inom parentes verkar all fisk i sjön hotad. Dels håller Genesaret (Kinneret, Tiberias) på att torka ut pga överuttag av vatten för bevattning, dels har man tydligen använt destruktiva fiskemetoder.
Över huvud taget verkar miljön eftersatt och dåligt undersökt i Israel, vilket förvånar mig.Kommentar
-
Har fått svar ifrån fiskfarmen. De säger att Astatotilapia flavijosephi är fridlyst, och att Tristramella simonis redan är utdöd. Jag tror de blandar ihop T. simonis med T. intermedia, men ska se om jag kan hitta nån info.Kommentar
-
Vi har en artikel översatt och klar om flaviijosephi som kommer i något framtida nummer av Ciklidbladet. Greg Stevens som också tagit fotona i artregistret har skrivit den http://www.ciklid.org/artregister/ar...art.php?ID=405Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Kommentar