Bygga olika nivåer i akvariet

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PatrikMalmo
    Användare
    • May 2005
    • 4642

Ursprungligen postat av Getingen
    Hur gjuter du egna moduler?
    Jag tog frigolit och karvade ut en grundform. Lade sedan på ett lager betong, ca 2 cm tjockt och stöpplade in färgpulver i betongen. I betongen blandade jag tapecrete, ett medel som gör betongen neutral i vatten. När allt torkat tog jag och blandade lite svart färgpulver i tapecrete och drog sedan snabbt över alla modulerna med denna blandning. Ger svart pigment i fördjupningar, vilket ser rätt naturligt ut. Efter detta, karva ut all frigolit och smälta ned det sista med varmluftspistol. Sandpappra baksidan, det blir vassa kanter av det (och ha bra ventilation, luktar inte hälsosamt). Drog sedan en silikonsträng på alla kanter som skulle ha kontakt mot glaset. Klart!!

Sorry för OT, kanske skulle dra detta i egen tråd.
    Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Engelholm Audio
      Användare
      • August 2009
      • 366

Nejdå helt ok med mig Patrik.
      Vänliga hälsningar, Pär!
      CAF: http://www.akvariekarlskrona.se/
      Hifi: http://www.engelholmaudio.com/

Kommentar

• Getingen
        Användare
        • December 2012
        • 412

Ursprungligen postat av PatrikMalmo
        Jag tog frigolit och karvade ut en grundform. Lade sedan på ett lager betong, ca 2 cm tjockt och stöpplade in färgpulver i betongen. I betongen blandade jag tapecrete, ett medel som gör betongen neutral i vatten. När allt torkat tog jag och blandade lite svart färgpulver i tapecrete och drog sedan snabbt över alla modulerna med denna blandning. Ger svart pigment i fördjupningar, vilket ser rätt naturligt ut. Efter detta, karva ut all frigolit och smälta ned det sista med varmluftspistol. Sandpappra baksidan, det blir vassa kanter av det (och ha bra ventilation, luktar inte hälsosamt). Drog sedan en silikonsträng på alla kanter som skulle ha kontakt mot glaset. Klart!!

Sorry för OT, kanske skulle dra detta i egen tråd.
        Okej det låter intressant. Vet inte om vi ska gå över i en annan tråd för jag undrar mer Du har möjligtvis inte bilder? PÅ mafs utställning var där ju massa snygga "unika" moduler som jag antar är hemmabygge. Dock var ju dessa otroligt snygga. Har länge velat ansluta nån gång till era möten men nu flyttar jag till halmstad och kommer ännu längre bort, men nån gång i framtiden dyker kanske möjligheten upp. Då hade man kanske kunnat få en riktigt grundlig förklaring. Men som sagt, jag vill gärna veta mer ändå

Kommentar

• Ola Svensson
          Användare
          • April 2002
          • 14633

Har trixat lite med olika lösningar där. Bland det enklaste är ju att ta en rätt hög/lång rot, lägga den mot bakrutan och så fylla på med rackarns mycket sand/grus. Ev. lägger man någon sten som mothåll.
          Det är den lösningen jag haft, men enklast är att ha stenen bakom roten (eller korken i mitt fall) i stället för framförr vilket jag tror du menar med mothåll. Borrar man behöver inte snörena som man fäster roten vid stenen synas. När det fylls på med sand ligger det stabilare än stabilt.

(Tyvärr har jag inga bilder - jag gjorde detta låångt innan digitalkamerornas tid)
          Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• PatrikMalmo
            Användare
            • May 2005
            • 4642

Jepp, finns bilder både på modulerna i torrt tillstånd (dock inte särdeles från tillverkningen) samt i funktion. Kika t ex i Helkarsbildstråden s. 4, där har jag lagt in min Tanganyikaburk med egna moduler. Mycket av den verkligt snygga inredningen på MAF:s utställning är säkerligen byggd av Magnus. Han kör lite annorlunda av det lilla jag sett - frigolitform limmas fast i akvariet och sedan täcks denna med husfix eller Sikasil (Sune Holms variant). Jag ville dock verkligen ha moduler, dels gav de extra grottor och dels kunde de flyttas.

Ola, korkbark har jag bara använt en enda gång. Ger ett snyggt och förvånansvärt naturligt intryck, körde dock aldrig mina som terasser. Det med rötter som terass går ju att lösa på många olika sätt, så som jag har använt dem har jag lagt relativt platta rötter på högkant, en/flera stenar framför roten om det behövts och så fyllt upp med en rackarns massa grus bakom roten. Trycket från så mycket grus på en sida flyttar dock gärna fram roten, därmed sten framför enligt den variant som jag körde.
            Senast redigerad av PatrikMalmo; 03 January 2012, 13:10.

Kommentar

• Engelholm Audio
              Användare
              • August 2009
              • 366

Ingen som nappar på iden med BTN moduler som hyllor/terasser?
              Vänliga hälsningar, Pär!

Kommentar

• Ola Svensson
                Användare
                • April 2002
                • 14633

Ola, korkbark har jag bara använt en enda gång. Ger ett snyggt och förvånansvärt naturligt intryck, körde dock aldrig mina som terasser. Det med rötter som terass går ju att lösa på många olika sätt, så som jag har använt dem har jag lagt relativt platta rötter på högkant, en/flera stenar framför roten om det behövts och så fyllt upp med en rackarns massa grus bakom roten. Trycket från så mycket grus på en sida flyttar dock gärna fram roten, därmed sten framför enligt den variant som jag körde.
                Man slipper alltså trycket ifall man binder fast roten vid en sten då trycket blir åt två håll - ett bakåt mot stenen och ett framåt mot roten/korken (stenen ska alltså vara så stor att den helst ligger mot bakrutan och det blir alltid glipa när man knyter ihop naturliga material). Det ska erkännas att jag använt bamburör som mottryck. Detta var min standardinredningsmetod i säkert tio år.
                Senast redigerad av Ola Svensson; 03 January 2012, 15:20.
                Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• PatrikMalmo
                  Användare
                  • May 2005
                  • 4642

Ursprungligen postat av Engelholm Audio
                  Ingen som nappar på iden med BTN moduler som hyllor/terasser?
                  Klart det går. Jag föredrar att inte limma någon inredning iaf, man kan ju vilja göra om burken. Tror också det finns en risk att det ser onaturligt ut, om man sas lägger modulerna på rad och sedan fyller upp med grus bakom.

Kommentar

• Engelholm Audio
                    Användare
                    • August 2009
                    • 366

Klart det går. Jag föredrar att inte limma någon inredning iaf, man kan ju vilja göra om burken. Tror också det finns en risk att det ser onaturligt ut, om man sas lägger modulerna på rad och sedan fyller upp med grus bakom.
                    Tanken är att limma (/och skruva) fast en liggande modul i en slimline. I mitt huvud ser denna lösning inte onaturlig ut, men självklart måste det göras med känsla och finess.
                    Vänliga hälsningar, Pär!

Kommentar

Arbetssätt...