Cirkulationspumpar.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LN
    Användare
    • December 2004
    • 4744

Nja syretillförseln får man lätt på andra sätt.

Syret räcker väldigt långt i stort sett hur man än gör men det gäller att få syret till rätt ställe.

Det handlar om att driva ur Co2 samt att syresätta "alla" ytor.
    Först syresättningen:
    Det är en dåligt ide att förlita sig på enbart ett skumfilter, det är inte många mm in i mattan som syret räcker till. Däremot så är alla andra ytor aktiva och bra platser för Nitrifererna om vatten passerar (syresätter ytan). En Streemer är mycke effektiv på att flytta vatten, eftersom strålen är bred så får man lätt igång en virvel i hela karet vattnet vänder så att syresatt vatten passerar botten o viseversa.

Men den stora vinsten för karets invånare är att nattetid så luftas Co2 ur karet. pH håller sig oxå mera stabilt, vilket gynnar både bakterier och fiskar.
    Att man får syrebrist är mycket liten risk jämfört med risk för Co2 överskott.
    Co2 kanske inte dödar men den dämpar definitivt livslust, utfärgning, reproduktion och tillväxt.

Det hela är lite märkligt för att vi kan med lätthet köpa fiskar för 1000 tals kronor men inte lägga 100 SEK på att få dom att trivas optimalt.
    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• LN
      Användare
      • December 2004
      • 4744

Ursprungligen postat av Mike_Noren
      Jag älskar dem, men de ger ju ingen filtrering alls, dvs man måste fortfarande ha vanliga inner- eller ytterfilter, och 99% av alla akvarier har nog bara en pump/filter. Sen tror folk ofta att fisk inte tål vattenrörelse.

Jag har f.ö. Tunze Nanostream, har rullat i två år nu tror jag, väldigt nöjd. Förutom att jag önskar att jag tagit största modellen.
      Ja jo man lurar sig en del, 4000 liters är nog minimum för att få igång karet.

Dessutom har du rätt i att ett partikelfilter behöver man om man inte kör med lite växter.
      Men det fina är att man inte behöver bry sig om syresättningen inne i filtret.
      Ett ytterfilter med PP20 i botten och PP10 matta överst klipper det mesta i partikelväg
      Eller ett innerfilter med enbart pp10 matta.
      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

Arbetssätt...