Cirkulationspumpar.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Decimus
    Användare
    • June 2006
    • 961

Cirkulationspumpar.

Hej,

Har svårt att hitta i cirkulationspumpsdjungeln så därför tänkte jag ta hjälp från er.

Har hittat en kandidat. = Aquael Reef Cirkulator.

Är det någon som har haft den som skulle vilja ge en recention?

I övrigt, vilka märken bör jag kolla på och varför? Vad är det man ska tänka på när man gå i cirkulatinopumpstankar?

i övrigt önskar jag er en god fortsättning.,

• tege
    Användare
    • February 2005
    • 2748

Vill du ha en pump eller fläkt?

En pump är något helt annat än en Aquael Reef Cirkulator som mer kan liknas vid en fläkt.
    https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• LN
      Användare
      • December 2004
      • 4744

Ja har Hydor Coralia, Tunze Streemers, och Hong-Kong Streemers (www.fish-street.com)

Gillar alla tre, vill du ha driftsäkert så satsa på Tunze, men har just nu 3 HK (en 5000 o två 12000 liters) gåendes. Kinapumparna är tysta och 5000 litarna är helt vibralösa.
      Ja tycker att dom är mest prisvärda.
      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• Decimus
        Användare
        • June 2006
        • 961

Ursprungligen postat av tege
        Vill du ha en pump eller fläkt?

En pump är något helt annat än en Aquael Reef Cirkulator som mer kan liknas vid en fläkt.

fläkt. Man kan ju tro att det är det jag är ute efter då jag namnger en. Kanske =)
        Senast redigerad av Decimus; 27 December 2011, 20:21.

Kommentar

• Decimus
          Användare
          • June 2006
          • 961

Ursprungligen postat av LN
          Ja har Hydor Coralia, Tunze Streemers, och Hong-Kong Streemers (www.fish-street.com)

Gillar alla tre, vill du ha driftsäkert så satsa på Tunze, men har just nu 3 HK (en 5000 o två 12000 liters) gåendes. Kinapumparna är tysta och 5000 litarna är helt vibralösa.
          Ja tycker att dom är mest prisvärda.
          Jättebra,! vilken typ av placering har du när du använder dem? Mot ytan bara eller rakt in i akvariet, eller?

Kommentar

• Decimus
            Användare
            • June 2006
            • 961

Är det en sådanhär du har LN? http://www.fish-street.com/sunsun_jv...category_id=35

Kommentar

• LN
              Användare
              • December 2004
              • 4744

Jupp den har jag två av. Är bra flås i dom (med minimal effektåtgång)

Denna tog ja hem sex av o alla funkar kanoners (har krängt de flesta).
              Sunsun JVP102B and Sunsun JVP102 magnet based pump proivdes high Performance with Low Power consumption for aquarium tank use. Sunsun JVP102 pump have 360 Degress of 3D wave stream for aquariums, small waver is design for reef or aquarium tank (6000Litr

Har handlat av dom tre ggr (betalat med Paypal), funkat kanon; Det tar ca 3 veckor, framförallt för att tullen i svedala är megatröga.

Kommentar

• LN
                Användare
                • December 2004
                • 4744

Ursprungligen postat av Decimus
                Jättebra,! vilken typ av placering har du när du använder dem? Mot ytan bara eller rakt in i akvariet, eller?

Ja har testat de flesta varianterna, just nu sitter de flesta i övre delen av karen.

Ja fattar inte varför detta med Streemers har slagit bättre än de har gjort.
                Optimal syresättning av alla ytor i karet plus att dom flyttar massor av vatten utan att det kostar något.

Kommentar

• Decimus
                  Användare
                  • June 2006
                  • 961

Ja har testat de flesta varianterna, just nu sitter de flesta i övre delen av karen.

Optimal syresättning av alla ytor i karet plus att dom flyttar massor av vatten utan att det kostar något.
                  OKej, ja jag är fascinerad att de som du visat här är så billiga! för samma kapacitet får man ju ge ett par tusenlappar..? Hursom, kanon nöjd, ska kolla mer på dess! Jävligt mycket tack LN!

Kommentar

• Decimus
                    Användare
                    • June 2006
                    • 961

Bumpar upp lite så fler ser.

Kommentar

• Mike_Noren
                      Användare
                      • February 2003
                      • 2694

Jag älskar dem, men de ger ju ingen filtrering alls, dvs man måste fortfarande ha vanliga inner- eller ytterfilter, och 99% av alla akvarier har nog bara en pump/filter. Sen tror folk ofta att fisk inte tål vattenrörelse.

Jag har f.ö. Tunze Nanostream, har rullat i två år nu tror jag, väldigt nöjd. Förutom att jag önskar att jag tagit största modellen.

Kommentar

• Getingen
                        Användare
                        • December 2012
                        • 412

En liten fråga. Varför vill man ha en sådan? Varför nöjer man sig inte med cirkulationen som kommer ifrån pumpen? Vad tillför en sån här pump egentligen? Jag förstår att det blir mer cirkulation men vad är det bra för. Man kan ju inte ha hur mkt flås som helst och enligt mina erfarenheter så väljer man pump efter akvariestorlek så duger flåset i den bra och behöver inte kompletteras ytterliggare.

Kommentar

• PaS
                          Användare
                          • December 2010
                          • 47

Jupp den har jag två av. Är bra flås i dom (med minimal effektåtgång)

Denna tog ja hem sex av o alla funkar kanoners (har krängt de flesta).
                          Sunsun JVP102B and Sunsun JVP102 magnet based pump proivdes high Performance with Low Power consumption for aquarium tank use. Sunsun JVP102 pump have 360 Degress of 3D wave stream for aquariums, small waver is design for reef or aquarium tank (6000Litr

Har handlat av dom tre ggr (betalat med Paypal), funkat kanon; Det tar ca 3 veckor, framförallt för att tullen i svedala är megatröga.
                          Fick lite feeling och lade en order. Återkommer med feedback på leverans och produkt!
                          Tropheus

Kommentar

• Wilhelm
                            Användare
                            • April 2002
                            • 9104

Varför vill man ha en sådan?
                            Bra om man har syrekrävande fiskar tycker jag. Mina streamers är knappt under vattenytan och rör om ytan ordentligt och syresätter vattnet. Det blir ju ingen "jetstråle" som från pump på några tusen liter, men flyttar stor volym vatten i lägre hastighet.
                            mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                            Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                            www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• nicson
                              Användare
                              • January 2010
                              • 639

Ursprungligen postat av Getingen
                              En liten fråga. Varför vill man ha en sådan? Varför nöjer man sig inte med cirkulationen som kommer ifrån pumpen? Vad tillför en sån här pump egentligen? Jag förstår att det blir mer cirkulation men vad är det bra för. Man kan ju inte ha hur mkt flås som helst och enligt mina erfarenheter så väljer man pump efter akvariestorlek så duger flåset i den bra och behöver inte kompletteras ytterliggare.
                              I ett 1000-liters hade jag till att börja med bara en 2400 l/h som driver ett droppfilter. Droppfilter ger ju ingen rörelse alls på vattnet - för att få lite rörelse på vattnet satte jag i en streamer som flyttar 10 000 l/h - låter mkt men motsvarar nog bara en trögflytande bäck om man översätter till naturen.

Nu har jag bara sjöfiskar i karet men hade man velat ha reofila ciklider tror jag flerdubbelt mer hade behövts.

Kommentar

Arbetssätt...