Hjälp! Alger på allt!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Robin
    Användare
    • January 2003
    • 4526

    Hjälp! Alger på allt!

    Hej! Jag skulle vilja vet om det finns nått knep om hur man får bort gröna alger. Det är så att de har lagt sig överallt på botten och det är inge vidare trevligt. Jag har vanlig inomhus-lysrörsbelysning kan det vara det?
    Tacksam för svar!

    //Robin
    Mvh
    Robin
  • David Johansson
    Användare
    • April 2002
    • 581

    #2
    Belysningen kan göra sitt till men jag tror inte att det är huvudorsaken, speciellt inte om du har vanliga varmvita rör.
    Troligast är istället att det handlar om alltför mycket näring i vattnet, ett resultat av alltför mycket foder, fiskbajs etc.

    Ta bort så mycket alger du kan i samband med att du gör delvattenbyten 1 gång per vecka. Ta bort algerna för hand eller med skarpor/borstar. Dammsug sedan gärna botten så att du får bort fiskbajs och foderrester som ligger där.

    För att sedan förhindra att algerna återkommer drar du kraftigt ned på matningen under en tid och ger fortsättningsvis sparsamt alternativt byter vatten mycket oftare.

    David
    David

    Kommentar

    • Robin
      Användare
      • January 2003
      • 4526

      #3
      Tack david!
      Jag har funderat lite på matningen och tänker minska på den. Den enda anledningen till att jag inte skulle göra att mina Auratus-honor som nyligen (1 mån sen) tuggat är väldigt magra och jag tycker lite synd om dem. Det kanska skulle vara nått att flytta över dem i ett annat kar några dagar?

      //Robin
      Mvh
      Robin

      Kommentar

      • David Johansson
        Användare
        • April 2002
        • 581

        #4
        Hej Robin!
        Jag tycker inte att du skall flytta dina honor om de fungerar bra i akvariet. Det är alltid ett problem att mata upp specifika fiskar speciellt om de finns andra mer glupska och dominanta fiskar i akvariet. Man får helt enkelt låta det ta tid och försöka mata på flera ställen i akvariet om vissa fiskar har svårt att få del av maten. Alternativet som sagt är att byta vatten oftare och vara noga med slamsugning av botten.

        Ett sätt kan vara att ge mat som innehåller väldigt lite förorenade ämne, såsom rent grönfoder. Jag brukar använda gröna ärtor emellanåt, dessa kan man lägga i akvariet och låta dem ligga i ett par dagar. Prova att lägga ned en näve skalade gröna ärtor, jag brukar använda frysta som jag lägger i hett kranvatten. Sedan klämmer jag ut ärtan ur skalet med fingrarna och släpper ned den i akvariet.

        Underlägsna fiskar, malar och andra fiskar som har svårt att hinna få i sig mat vid ordinarie matningstillfälle får då tid på sig att gå och beta ifrån ärtorna.

        Har du inte provat med ärtor förrut kan det vara bra att först testa med ett fåtal, sug sedan upp reserna av ärtorna efter ett par dagar om det finns kvar.

        Lycka till!

        David
        David

        Kommentar

        Arbetssätt...