Finns den där SA-cikliden jag verkligen skulle gilla?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Back
    Användare
    • February 2010
    • 46

Finns den där SA-cikliden jag verkligen skulle gilla?

Vilken är det egentligen?
    Finns den överhuvudtaget?

Kriterierna:

Sydamerika: Nuvarande tank är helt Sydamerika-orienterad. Har alldeles för många tvångstankar för att tumma på det trots att andra världsdelar/områden bjuder på lämpliga kandidater.

Lugn. Det är förvisso ett relativt begrepp. Men en som inte bränner propparna bara för att en sugmal putsar glasen. Inget aqua-rage tack.

Stor. Med det menar jag max ca 20 - 25 cm (vilket ju egentligen inte är en stor fisk men för akvarie-mått mätt ändå i större ändan. Jag vill att de ska få en viss "rörelsefihet" trots allt. Det är också trevligare att se på och leva med). Fisken måste dock inte uppfylla de måtten utan kan också vara mindre men gärna plus ca 10 cm. Goda argument kan få mig att tumma på de reglerna. Min nuvarande tank är 200 x 40 x 40.

Vacker. Också högst relativt och framförallt subjektivt. Jag gillar riktigt gråtråkiga fiskar också. Men beträffande denna önske-ciklid så vore lite extra färg riktigt kul. Som kontrast till mina extremt gråtråkigt färgsatta malar.
    Formmässigt gillar jag "fiskiga" ciklider. Framskjutande käkparti och lite "jävlaranamma" á la Jaguar. Men jag tippar att jag får tumma rejält på den punkten. Evolutionen tycks ha gett de arga typerna det utseendet. Eller tvärtom, utseendet har gjort dem griniga.

Andra kriterier:
    Ingen som äter upp/dödar växterna. Några tänkbara kandidater stryks härmed.
    En som inte håller sig på bottnen. Hellre mest typ mitt i akvariet. Hela jordätargruppen - som annars svarar rätt bra på nästan alla kriterierna stryks (tror jag).

Har sökt och letat och sökt och letat men utan att verkligen fastna för någon speciell.
    Så nu vill jag kolla om någon kan ge mig tips.
    Dels har jag kanske missat någon och dels kanske något tips får mig att åter kolla upp en fisk jag redan sett på.

Exempel på tidigare ciklider jag haft.
    Påfågel: Faktiskt perfekt i de flesta avseenden. Blir ju lite stor i slutändan.
    Retroculus xinguensis . Faktiskt perfekt på alla punkter utom det där botten-vilandet tillsammans med alla malarna.

Huh. Inser ju att enda lösningen är sju-åtta olika [art]akvarier men inom den närmaste framtiden är det inte möjligt.

Så, varsågod. Shoot!
    För jag har fastnat totalt.
    Senast redigerad av Back; 21 December 2011, 15:37.
  • gryni
    Användare
    • February 2004
    • 63

Hej,
    En fisk jag själv inte haft men som jag skulle vilja prova och som verkar passa in i din kravbild är Aequidens diadema . Bildgoogla och du kommer få se väldigt fina fiskar!

Kommentar

• Moving Waves
      Användare
      • May 2011
      • 45

Eller kanske aequidens metae. Vacker och lugn och passar med växter.

Kommentar

• Mike_Noren
        Användare
        • February 2003
        • 2694

Flaggciklid eller chokladciklid, kanske?

EDIT: Vänta, var det OK med mindre ciklider också? I så fall, vad sägs om Tahuantinsuyoa macantzatza ? Den finns i handeln då och då.

Kommentar

• Back
          Användare
          • February 2010
          • 46

Ursprungligen postat av gryni
          Hej,
          En fisk jag själv inte haft men som jag skulle vilja prova och som verkar passa in i din kravbild är Aequidens diadema . Bildgoogla och du kommer få se väldigt fina fiskar!
          Hmm. Onekligen ett fint tips. Tackar!
          Har kikat en smula på dem men inte desto närmare.
          Peru-varianten hade jag helt förbisett tidigare. Tjusig.

Kommentar

• Back
            Användare
            • February 2010
            • 46

Ursprungligen postat av Moving Waves
            Eller kanske Aequidens metae . Vacker och lugn och passar med växter.
            Ursprungligen postat av Mike_Noren
            Flaggciklid eller chokladciklid, kanske?

EDIT: Vänta, var det OK med mindre ciklider också? I så fall, vad sägs om Tahuantinsuyoa macantzatza ? Den finns i handeln då och då.
            Metae har bubblat i huvudet och kanonbra att få lite backup på funderingarna.
            Man börjar se närmare och mera ingående på de arter som föreslås istället för att bara yra omkring halvt i blindo - trots att man kan läsa och trots att jag har många jättetjocka fiskböcker.
            Handlar om att först veta i vilken höstack nålen ska letas.
            Det var också därför jag startade tråden.

Tahuantinsuyoa är härmed en svart häst. Tackar.

Kommentar

• Crenicichla
              Användare
              • November 2006
              • 1054

Hypselecara temporalis = Chokladsciklid skulle nog funka fint i ditt kar.. de är dessutom vackra!
              MVH

Kristofer

Kommentar

• Back
                Användare
                • February 2010
                • 46

Ursprungligen postat av Crenicichla
                Hypselecara temporalis = Chokladsciklid skulle nog funka fint i ditt kar.. de är dessutom vackra!
                Chokladciklid har onekligen varit på tapeten men jag hade nästan nog sållat bort dem med tanke på storleken. Skulle de verkligen trivas i 200 x 40 x 40 cm?

Kommentar

• Crenicichla
                  Användare
                  • November 2006
                  • 1054

De är ganska snabbväxande till runt 20cm sen bromser de av känns det som...
                  Längden på karet är inget problem men de är klart att höjden och djupet kan bli väl snålt i det långa loppet..
                  Ett alternativ kanske är att byta besättning efter några år när de börjar överskrida 25cm?

Ursprungligen postat av Back
                  Chokladciklid har onekligen varit på tapeten men jag hade nästan nog sållat bort dem med tanke på storleken. Skulle de verkligen trivas i 200 x 40 x 40 cm?
                  MVH

Kristofer

Kommentar

• Back
                    Användare
                    • February 2010
                    • 46

Ursprungligen postat av Crenicichla
                    De är ganska snabbväxande till runt 20cm sen bromser de av känns det som...
                    Längden på karet är inget problem men de är klart att höjden och djupet kan bli väl snålt i det långa loppet..
                    Ett alternativ kanske är att byta besättning efter några år när de börjar överskrida 25cm?
                    I långa loppet är det flera och något större kar som gäller. Vilket år det sker är dock oklart.
                    Är inte så mycket för att skaffa fisk som till sist bör bytas bort pga. storlek.
                    Hellre då att man "tvingas" köpa nytt och större.

I praktiken är mitt kar (den fria vattenvolymen) dessutom ca 200 x 35 x 35 (ställvis mindre än så) med tanke på bottenmaterial och bakgrund.

Kommentar

• wofflan
                      NCS Medlem
                      • September 2003
                      • 660

Acarichthys heckelii även om det är en jordätare så var inte de jag hade speciellt bottenorienterade, grymt snygga
                      Mvh Fredrik

Kommentar

• Erik Åhlander
                        • September 2006
                        • 796

Acarichthys heckelii
                        Acaronia nassa
                        Hoplarchus psittacus
                        Crenicara punctulatum
                        Krobia sp. "xingu"
                        Laetacara fulvipinnis
                        Bujurquina vittata

Fast de fyra sista blir bara runt 10-15 cm

B. vittata är ganska färglös. Jag har fångat många i Paraguay. Men en gång fick jag en cichlid som jag inte kände igen. Röd, grön och gul! Jag behöll den levande några timmar i en burk för att titta närmare på den. Vid nästa titt var det en vanlig B. vittata. Tydligen hade jag fått en lekande hane. Kul beteende också. Lägger rom på ett blad som de släpar kring för att sedan munruva. Men Bujurquina-arterna är svåra att skilja åt. Knepigt om man vill ha en speciell art.

Samt några som är i det närmaste omöjliga att få tag på
                        Astronotus ocellatus (alltså den äkta peruanska påfågeln med ögonfläckar på ryggfenan)
                        Aequidens viridis

Crenicara punculatum stavas den av misstag i artregistret. Krobian lyckas jag inte få att länka till artregistret...
                        Senast redigerad av Erik Åhlander; 21 December 2011, 21:03.

Kommentar

• Back
                          Användare
                          • February 2010
                          • 46

Ursprungligen postat av wofflan
                          Acarichthys heckelii även om det är en jordätare så var inte de jag hade speciellt bottenorienterade, grymt snygga
                          Ursprungligen postat av Erik Åhlander
                          Acarichthys heckelii
                          Acaronia nassa
                          Hoplarchus psittacus
                          Crenicara punctulatum
                          Krobia sp. "xingu"
                          Laetacara fulvipinnis
                          Bujurquina vittata

Samt några som är i det närmaste omöjliga att få tag på
                          Astronotus ocellatus (alltså den äkta peruanska påfågeln med ögonfläckar på ryggfenan)
                          Aequidens viridis
                          Stort tack! Det slutar snart med att jag har alldeles för många jag "måste" ha (som det ju ofta blir).
                          Framförallt har jag sett på arterna en extra gång och med lite nya ögon.
                          Hoplarchus psittacus har onekligen varit en liten favorit sedan tidigare men jag har väl ansett att den riskerar bryta storleksvallen. Acarichthys heckelii är en annan jag kastat extra ögon på i tidigare skeden.
                          De övriga är inte heller bortsållade och jag har god tid på mig med att odla beslutsångesten då akvariet ska genomgå en interiörförändring innan ciklidanskaffningen.

Kommentar

• Back
                            Användare
                            • February 2010
                            • 46

Tiden går ibland oerhört snabbt. Det har gått två år utan att jag har rört mig i den här delen av www. Akvarie-verksamheten har också legat i dvala under de samma två åren och jag kom ingen vart med valet och anskaffningarna som jag frågade om i den här tråden.
                            Karet står dock kvar och under den senaste helgen blev det uppryckning och rättning i leden.
                            Jag hade tidigare en madrass-bakgrund (ältat i en annan gammal tråd). Den hade jag kvar ända tills i söndags. Då åkte den ut. Nu är den ersatt med en svart filtermatta. Den här gången har jag inte format filtermattan (tog en som bara är 3 cm tjock) och inte heller färgat in den på något sätt. Den är nu huvudsakligen bara en svart bakgrund i vilken jag gjort små snitt för lite växter - bl.a. javamossa trots en ursprunglig idé om lite mer korrekt SA-biotop. Nåväl jag har fortfarande kvar en afrikansk Synodontis-mal sedan 20 år och den har för närvarande inte något eget akvarium heller.

En fiskaffär i närheten har nu fått order om att kolla huruvida Papegojciklid Hoplarchus psittacus eller Chokladciklid Hypselecara temporalis är tillgängliga hos deras importör.

Kommentar

• Mreque
                              Användare
                              • June 2011
                              • 348

Ursprungligen postat av Back
                              Absolut inte.

Kommentar

Arbetssätt...