If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Ruskigt vackra dessa vf diskusar, är det mänskliga priser på dom eller? Har aldrig varit sugen men varje gång jag ser naturformerna så sprätter det i diskustarmen
Vad kallar du dem från rio Iça? Vetenskapligt namn alltså?
Jadu Erik skall man gå på Ncs artregister så är det Symphysodon aequifasciatus och skall man gå på Blehers 2007 så är det
Symphysodon haraldi. Och efter detta har det kommit en del studier till.
Jag använder mig (änsålänge) av S haraldi om du menar brun, menar du just de från rio Iça med det karaktärisktiska 5 barset som S heckel också har så är frågan om detta är en naturlig cross eller inte. De riktigt röda med det 5:e barset hittade man nog först i Rio Iça därför kallar man alla som har detta för rio Iça type.
De är overhört eftertraktade då S heckel nog är i det närmaste lika svårlekt som P altum. Rio Iça typen med heckelbarset anses lättre.
Denna kom två i Malmö o jag lovade o ta hand om den för kommande championat. Fick också lova asiaterna som var i Malmö att om den blev till salu så skulle de ha första tjing.
Ruskigt vackra dessa vf diskusar, är det mänskliga priser på dom eller? Har aldrig varit sugen men varje gång jag ser naturformerna så sprätter det i diskustarmen
Det beror nog på hur man definierar mänskligt Med Europeiska mått är de definitivt det men enligt svenska ?????
Men tänker man på att dessa flyger från Santarem till Fortaleze där de förbereds för akvarium i 6-8 veckor innan de flyger vidare till Sao Paulo-Frankfurt o till slut Landvetter. Så är det ju lite om o kring det som kostar.
Det beror nog på hur man definierar mänskligt Med Europeiska mått är de definitivt det men enligt svenska ?????
Men tänker man på att dessa flyger från Santarem till Fortaleze där de förbereds för akvarium i 6-8 veckor innan de flyger vidare till Sao Paulo-Frankfurt o till slut Landvetter. Så är det ju lite om o kring det som kostar.
Ouch jag vet vad det kostar med sånna importer (gjorde en från guatemala..) och i slutändan blev jag tokfattig .
Hej Kaj.
Det var roligt att höra.Mina har jag avlivat för några årsedan på grund av en ögonsjukdom som ja medicerade,bara det att jag ställde fel diagnos, saknaden är stor ännu.Har sökt i butiker men ej funnit några i samma klass.
mvh Mats
Jadu Erik skall man gå på Ncs artregister så är det Symphysodon aequifasciatus och skall man gå på Blehers 2007 så är det
Symphysodon haraldi. Och efter detta har det kommit en del studier till.
Jag använder mig (änsålänge) av S haraldi om du menar brun, menar du just de från rio Iça med det karaktärisktiska 5 barset som S heckel också har så är frågan om detta är en naturlig cross eller inte. De riktigt röda med det 5:e barset hittade man nog först i Rio Iça därför kallar man alla som har detta för rio Iça type.
De är overhört eftertraktade då S heckel nog är i det närmaste lika svårlekt som P altum. Rio Iça typen med heckelbarset anses lättre.
Så långt västerut borde den kallas S. tarzoo om man (som jag) följer Ready et al 2006 eller Amado et al 2011, men den borde ha bruna fläckar på kroppen, och det ser jag inga. Därav min fråga.
Senast redigerad av kaj.p; 21 December 2011, 01:18.
Kommentar