910 liter salt!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kajjjan
    NCS Medlem
    • June 2008
    • 1882

910 liter salt!

Efter att bl a ha följt ett par salta trådar här på forumet - Bjorns och LN's - har jag då beslutat mig slutgiltigt för att åter ta steget in i saltvattensvärlden!

Lite om min salta bakgrund:
    I slutet av 80-talet började jag intressera mig för saltvatten och -89 införskaffades en kub på 60x60x60cm, lite levande sten och en invändig (undermålig) skummare samt några firrar.
    Sen var man fast! Större kar och mer teknik ledde till att jag 2002 hade ett kar på ca 900 liter + sump med ca 100 liter vatten = ca 1000 liter. Metallhalogen, skummare, kalkreaktor, PLC för styrning av pumpar och ljus, UV, automatisk påfyllning med magnetventil på vattenledningen i pannrummet, osmos, elektronisk ph-mätare, saltmätare, redoxmätare, kylanläggning och säkert en del till. Så här såg det ut:
    Men trots all denna teknik och trots alla tillsatser man hällde i lyckades jag inte fullt ut med mina koraller. De hade en livslängd som var för kort för att jag skulle tycka det var ok. Under 90-talets första halva hade jag ett kar som verkligen fungerade, koraller växte och förökade sig, men sedan kom sommaren 1994 - fotbollsVM i USA ni vet - vilket var en helt fantastisk sommar, allt för fantastisk! Jag hade inte fattat att temperaturen kunde bli för hög och när jag väl fattade det var det för sent. Krasch! Jag kom aldrig tillbaka till samma balans i något kar igen. Trots all teknik.
    Eftersom jag inte tyckte det var moraliskt försvarbart att bara stoppa i nya koraller efterhand som de andra dog bestämde jag mig för att sälja alltihop och ta dykarcert istället. Detta gjorde jag 2002. Därefter dök jag i Indonesien, Röda Havet, Barriärrevet i Australien, Thailand, Indiska Oceanen utanför Tanzania, Bonaire och Panama i Karibien. Dyken i Panama blev de sista i min dykkarriär.
    Tre år utan salta upplevelser! Abstinens! Så nu är jag tillbaka i saltträsket. Planen är att göra om mitt 910 liters SA med bl a påfåglar. Dessa mina ögonstenar kommer att flytta till Wilhelm i Östergötland på tisdag. Silverdollartetrorna och andra birollsinnehavare kommer att säljas eller dumpas på lämplig plats.
    Karet är redan förberett, borrat med genomföringar och rör klara. Skummare köptes in redan i somras. Sump på 325 liter kommer att köpas in hos Micke på Håkanstorps Zoo i Malmö. LED-belysningen som jag har duger utmärkt till det FOWLR-kar som jag tänker ha. FOWLR??? Ja, Fish Only With Live Rock alltså Jag skall alltså fokusera på fisk och möjligtvis lite enklare mjukkoraller som klarar den miljö som jag erbjuder. Lägenheten blir för varm på somrarna för att jag ska ge mig in på ett regelrätt korallkar. Funderar på några maffiga drakfiskar och 4-5 vimpelfiskar samt en ståtlig kejsarfisk.
    Återkommer när det övergår från snack till verkstad

//Kaj
  • Jonny
    Användare
    • March 2010
    • 231

Alltid kul med nya projekt. Men att du gör av med påfåglarna e ju synd
    Lycka till, ser fram emot o läsa mer om d här.

Kommentar

• Kajjjan
      NCS Medlem
      • June 2008
      • 1882

Ursprungligen postat av Jonny
      Alltid kul med nya projekt. Men att du gör av med påfåglarna e ju synd
      Lycka till, ser fram emot o läsa mer om d här.
      Ja, det har inte varit ett lätt beslut, men när jag hittade en pålitlig ny värd till dem i form av Wilhelm kändes det lite lättare. Helst vill man ju ha allt , 1 kar från varje världsdel + salt, men det stannar vid en dröm för min del - det finns ju ngt kallat verkligheten också...

//Kaj

Kommentar

• Jonny
        Användare
        • March 2010
        • 231

Ursprungligen postat av Kajjjan
        Ja, det har inte varit ett lätt beslut, men när jag hittade en pålitlig ny värd till dem i form av Wilhelm kändes det lite lättare. Helst vill man ju ha allt , 1 kar från varje världsdel + salt, men det stannar vid en dröm för min del - det finns ju ngt kallat verkligheten också...

//Kaj
        Verkligheten. Allas vår fiende. O sen har vi ju andra aspekter som sambos o liknande, inte alltid lättövertalade

Kommentar

• Kajjjan
          NCS Medlem
          • June 2008
          • 1882

Ursprungligen postat av Jonny
          Verkligheten. Allas vår fiende. O sen har vi ju andra aspekter som sambos o liknande, inte alltid lättövertalade
          Hustrun är mest verklig av allt!

//Kaj

Kommentar

• LN
            Användare
            • December 2004
            • 4744

Bra plan Kajjjan. Min plan vart oxå enbart fisk men det ballade ur redan från början.

Mjukisar har den nackdelen att dom utsöndrar en hel del, ficke ingen som helst hyvs i karet förrän t.e.x Kenya träden vart ur karet. Grön Rhodactis, knappar, Discosomas och Ricorderor behöver inte mycke ljus inte heller sådär kanonvatten eller för den delen.

Bra alternativ till mjukisar tycker jag
            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• Kajjjan
              NCS Medlem
              • June 2008
              • 1882

Ursprungligen postat av LN
              Bra plan Kajjjan. Min plan vart oxå enbart fisk men det ballade ur redan från början.

Mjukisar har den nackdelen att dom utsöndrar en hel del, ficke ingen som helst hyvs i karet förrän t.e.x Kenya träden vart ur karet. Grön Rhodactis, knappar, Discosomas och Ricorderor behöver inte mycke ljus inte heller sådär kanonvatten eller för den delen.

Bra alternativ till mjukisar tycker jag
              Tack för tipsen! Sånt där är värdefullt att veta. Hade ingen aning och visst fanns Kenyaträd i tankarna...
              //Kaj

Kommentar

• luppe
                Användare
                • February 2006
                • 154

Kanske du kan inspirera mej till saltvatten..
                Har varit alldeles för feg att köra, då det skrämmer mej lite med alla vattenvärden, teknik, osmosvatten osv. Älskar mina påfåglar o malawis....de får nog stanna ändå. Projekt övertala frugan påbörjas. Det är inte så lätt efter vattenskadan vi fick i somras då en av mina burkar läckte lite....liten burk på 1500 liter. 6 månader senare och 22 000 kr fattigare har vi nu ett fint vardagsrum
                /Bosse

Kommentar

• Kajjjan
                  NCS Medlem
                  • June 2008
                  • 1882

Ursprungligen postat av luppe
                  Kanske du kan inspirera mej till saltvatten..
                  Har varit alldeles för feg att köra, då det skrämmer mej lite med alla vattenvärden, teknik, osmosvatten osv. Älskar mina påfåglar o malawis....de får nog stanna ändå. Projekt övertala frugan påbörjas. Det är inte så lätt efter vattenskadan vi fick i somras då en av mina burkar läckte lite....liten burk på 1500 liter. 6 månader senare och 22 000 kr fattigare har vi nu ett fint vardagsrum
                  /Bosse
                  Ja du Bosse, det är en liten fin uppförsbacke du skaffat dig där Vattenläckor leker man inte med. Inte frugan heller efter det...
                  Allt det där du nämner med vattenvärden, osmos etc är också delvis anledningar till att jag inte ska köra korallkar.

/Kaj

Kommentar

• Bjorn
                    Användare
                    • October 2009
                    • 939

Ska bli otroligt kul att följa... glöm inte foton foton foton & foton! :-)
                    Newbie December 2009
                    Malawi: 450 liter
                    Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

Järfälla/Stockholm

Kommentar

Arbetssätt...