Tropheus-fråga

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Decimus
    Användare
    • June 2006
    • 961

Tropheus-fråga

Har läst lite i trådarna om troffarna och vad jag har förstått så skiljer det sig lite i humör mellan varianterna.

Kan man få en liten förteckning över de skiljer sig humörsmässigt emellan?

Är det något annat man bör ha i åtanke som skiljer sig emellan varianterna?

• doohan
    Användare
    • August 2004
    • 1604

Jag

är ingen troffe expert men de erfarenheter jag har är att blackarna är rätt tuffe o slåss en del, Men det är fart på dem o dom ynglar o slåss om vartannat Moorii gruppen tycker jag är ovanligt lugna, jaa det kan smälla där också men jämfört med black så är dom rätt lugna. Har haft 1- 2 red grupper o dom är lite mitt emellan black och moorii tycker jag. Brichardi har jag tolkat som tuffa vad jag har sett och hört. Har dock ingen egen erfarenhet av dem, Dubbar har jag haft och dom är trevliga o lugna troffar. Annectens vet jag nada om tyvärr. Har vf Sp Mpimbwe masala red cheek o mina är osannolikt lugna då dom är kända för att vara hårdföra troffar. Men då har inte min grupp kommit igång med att leka, vilket troligen förklarar deras milda beteende

Tropheus SP ikola är snygga och tuffa troffar. Det brukar påminna mycket om en black men enligt vad jag läst så verkar den vara närmast släkt med brichardigruppen. Full fart på ikolan o dom brukar leka o slåss så det smäller i täckglasen.

Sist kommer en annan detalj in. Det är ju att det kan finnas elakingar i varianter som normalt anses lugna, och tvärtom dvs snälla individer i grupper som anses elaka. Men i det stora hela så tror jag det brukar stämma rätt bra.

Ursprungligen postat av Decimus
    Har läst lite i trådarna om troffarna och vad jag har förstått så skiljer det sig lite i humör mellan varianterna.

Kan man få en liten förteckning över de skiljer sig humörsmässigt emellan?

Är det något annat man bör ha i åtanke som skiljer sig emellan varianterna?

Kommentar

• zeke66
      Användare
      • May 2006
      • 106

Mina red cheek leker konstant. Men ser sällan slagsmål bland mina. Hur lugna som Hälst.
      450 L med Tropheus Ilangi F1

Kommentar

• tege
        Användare
        • February 2005
        • 2748

Ju fler hanar i en grupp desto mer bråk, för få hanar desto mera slakt vid bråk.

Jag sticker ut hakan och säger att alla tropheusar är likadana, det är könsfördelningen i gruppen som är avgörande. Sen finns det individer dom skiljer sig ur mängden bland tropheus precis som bland alla andra grupper av fisk.
        https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• Pierre_N
          Användare
          • March 2004
          • 772

Jag håller med dig om de olika varianterna tege, förutom att när det gäller brichardi, har haft 3 vuxna grupper och jag tycker allt att de är lite argare än de andra. Har en grupp brichardi undjur på uppväxt nu, det blir spännande att se om de får mig att ändra uppfattning.

Det är möjligt att det skiljer något på de andra också men inte tillräckligt mycket för att man bör bry sig om det när man bestämmer sig för att skaffa en sort tycker jag inte.

Decimus: Om du tänkt dig skaffa troffar så är mitt tips att skaffa dig ungdjur av den sort som tilltalar dig mest utseendemässigt. Köp en gång och köp många direkt, gärna ett 50tal om akvariet tillåter.

Kommentar

• doohan
            Användare
            • August 2004
            • 1604

har

läst att just brichardin har större revir i sjön än övrigas troffar o att det gör dem elakare i ett akvarium där fisken har rätt liten yta., Något i deras gener med andra ord då även odlad brichardi lär vara tuffa.

Dubbarna lär gå att hålla i färre antal utan att det blir katastrof, men fördelningen har även där betydelse. Lasse i Forsa körde 1+6 av dubbar då han odlade dem i massor. Anledning till att vi kör stora grupper är ju primärt för att hålla nere aggressionen, inte för att vi vill ha 30st i ett 375. Ok jag tycker det är snyggt med många troffar i ett akvarium. Sedan kan vi ju läsa på ciklider.se hur en duktig troffeist körde brichardi 1+1 med framgång, men då hade hans stora hanne gått själv länge efter att ha slagit ihäl en hel grupp

Jag sticker ut hakan o påstår att blackarna generellt sett är livligare o slåss mer än övriga, och att brichardin är elakare i akvarium än övriga varianter.

Kommentar

• tege
              Användare
              • February 2005
              • 2748

Ursprungligen postat av doohan
              läst att just brichardin har större revir i sjön än övrigas troffar o att det gör dem elakare i ett akvarium där fisken har rätt liten yta., Något i deras gener med andra ord då även odlad brichardi lär vara tuffa.

Dubbarna lär gå att hålla i färre antal utan att det blir katastrof, men fördelningen har även där betydelse. Lasse i Forsa körde 1+6 av dubbar då han odlade dem i massor. Anledning till att vi kör stora grupper är ju primärt för att hålla nere aggressionen, inte för att vi vill ha 30st i ett 375. Ok jag tycker det är snyggt med många troffar i ett akvarium. Sedan kan vi ju läsa på ciklider.se hur en duktig troffeist körde brichardi 1+1 med framgång, men då hade hans stora hanne gått själv länge efter att ha slagit ihäl en hel grupp

Jag sticker ut hakan o påstår att blackarna generellt sett är livligare o slåss mer än övriga, och att brichardin är elakare i akvarium än övriga varianter.
              Hur många brichardi eller dubbe grupper har du haft hemma i dina akvarier?

Kommentar

• Decimus
                Användare
                • June 2006
                • 961

hehe, gött med en liten mini beef =)

Men jävfligt fint med bra fin feedback och tips!

Pierr N- Jag vet inte har ett 450 så 50 e nog i mesta laget men jag hör vad ni säger- en rackarns massa troffar vid inköpet mao =)

Och som ny på troffar så har jag ju ögonen på Kiriza ( eller om jag ska vara ärlig frugan.... ) Men det finns ju så många troffevarianter att det e nästan galet =)

Kommentar

• doohan
                  Användare
                  • August 2004
                  • 1604

Nu

undrar jag hur många du har själv har haft?

Har sett och läst sade jag och jag har även skrivet att jag inte har hållit dem själv. Så det är min egen samlade uppfattning av det jag läst o sett.

Ikolan kommer kanske att hamna i Brichardigruppen innan det är klart och red cheek är en brichardi i de flesta ögon!

Ursprungligen postat av tege
                  Hur många brichardi eller dubbe grupper har du haft hemma i dina akvarier?
                  Senast redigerad av doohan; 18 December 2011, 11:37.

Kommentar

• tege
                    Användare
                    • February 2005
                    • 2748

undrar jag hur många du har själv har haft?

Har sett och läst sade jag och jag har även skrivet att jag inte har hållit dem själv. Så det är min egen samlade uppfattning av det jag läst o sett.

Ikolan kommer kanske att hamna i Brichardigruppen innan det är klart och red cheek är en brichardi i de flesta ögon!
                    Jag har haft från alla grupper utom anectens men det var nog inte det det handla om.

Tycker heller inte du sticker ut hakan speciellt långt då du påstår saker som finns att läsa både här och där.....men är det verkligen så?

Hur vet en black att han tillhör just blackvarianten och ska bete sig på ett visst vis?
                    Hur indelas grupperna av oss avelsintresserade människor? Inte är det efter lynne i alla fall.
                    När en variant flyttar från en grupp till en annan ändras deras lynne då också?

Kommentar

• doohan
                      Användare
                      • August 2004
                      • 1604

Och

Jag har haft från alla utom annectens o brichardi om man inte räknar red cheek som en brichardi. Det var du som frågade och jag svarade så iom det så handlade det om detta åxå.

Precis Gent emot majoriteten stack jag inte ut hakan speciellt mycket, men mot dig gjorde jag det lite. Det var mer som ett konstaterande.

Klart en black inte vet det. Dom är bara så.

Näe jag tror inte deras lynne påverkas då dom hamnar hos en annan variant egentligen.

Vi delar in allt i allt så varför inte efter lynne om det nu är möjligt. Vi gör så med både hundar o hästar, så varför inte fiskar. Men att påstå att alla blackar är elaka o livliga är ju något jag inte gör. Däremot generellt tror jag att dom uppfattas så av den stora majoriteten av dem som håller dem.

Jag har haft från alla grupper utom anectens men det var nog inte det det handla om.

Tycker heller inte du sticker ut hakan speciellt långt då du påstår saker som finns att läsa både här och där.....men är det verkligen så?

Hur vet en black att han tillhör just blackvarianten och ska bete sig på ett visst vis?
                      Hur indelas grupperna av oss avelsintresserade människor? Inte är det efter lynne i alla fall.
                      När en variant flyttar från en grupp till en annan ändras deras lynne då också?

Kommentar

• tege
                        Användare
                        • February 2005
                        • 2748

Vi delar in allt i allt så varför inte efter lynne om det nu är möjligt. Vi gör så med både hundar o hästar, så varför inte fiskar.
                        Tror inte du förstod vad jag menade.
                        Vilka fiskar indelas efter lynne? tror rasbeskrivningar mest har med tanduppsättningar, antal fjäll, fenstrålar mm att göra.

Vi kan väl inte kalla en lugn kiriza för moorii och en argsint kiriza för brichardi nån måtta får det väl vara.

Kommentar

• DaRe
                          NCS Medlem

• September 2009
                          • 22826

Säkert varierar deras temperament väldigt mycket baserat på tillgång på mat, läge på akvariet (stökig vs lugn placering) kanske vattenvärden (stress kan kanske komma av ej passande vattenvärden) och antal i förhållande till akvariestorlek, individer i gruppen som stressar de andra osv. Så jag misstänker liksom hos andra arter att det finns många sanningar. Lämna detta nu, hoppas jag.
                          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
                          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• doohan
                            Användare
                            • August 2004
                            • 1604

Men

Jag har inte kallat en lugn kiriza för moorii eller tvärtom,

Vetenskapligt så delas dom in så som du säger. Men som djurägare kan det vara intressant att veta om det man köper i djurväg är en elaking eller lugn av sig. Så det var aldrig tal om att vetenskapligt dela in dem efter lynne. Utan nu frågade decimus om deras lynne o beteende o jag svarade o delade med mig av min uppfattning och lilla erfarenhet, som sedan ifrågasattes direkt av dig Tomas!. Lite svårt att ange deras lynne genom att tala om deras tanduppsättning , fjäll osv.då det är fakta som de flesta av oss inte vet ett jota om.

Tror inte du förstod vad jag menade.
                            Vilka fiskar indelas efter lynne? tror rasbeskrivningar mest har med tanduppsättningar, antal fjäll, fenstrålar mm att göra.

Vi kan väl inte kalla en lugn kiriza för moorii och en argsint kiriza för brichardi nån måtta får det väl vara.

Kommentar

• doohan
                              Användare
                              • August 2004
                              • 1604

Ursprungligen postat av DaRe
                              Säkert varierar deras temperament väldigt mycket baserat på tillgång på mat, läge på akvariet (stökig vs lugn placering) kanske vattenvärden (stress kan kanske komma av ej passande vattenvärden) och antal i förhållande till akvariestorlek, individer i gruppen som stressar de andra osv. Så jag misstänker liksom hos andra arter att det finns många sanningar. Lämna detta nu, hoppas jag.
                              Det stämmer såklart Dare! Jag/vi berörde fiskvarianten i sig, men det du säger har stor betydelse för hur gruppen fungerar.

Kommentar

Arbetssätt...