Matvägrande Aristochromis

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kajjjan
    NCS Medlem
    • June 2008
    • 1882

Matvägrande Aristochromis

Jag har fyra Aristochromis christyi och den senaste tiden har de två största inte käkat. Det började med den mindre av de två. Han tog in maten och spottade ut den igen. För en vecka sedan följde den största samma mönster. Nu tar de inte ens in maten i munnen.
    Alla andra äter och mår kanon. Det är lek på gång här och var, hannar som uppvaktar honor osv. Det ser väldigt bra ut.
    De här två är inte speciellt jagade - det finns så pass mycket fisk i karet att ingen egentligen blir mobbad, bara undanjagad för ögonblicket.
    Hade i början, i september, problem med flagellater, medicinerade en dos i tre dagar och alla fick tillbaka aptiten och inga problem sedan dess - förrän nu då.
    Är det samma grej igen, tro?
    Ska jag medicinera en dos till?

//Kaj
  • cf.akvarielagret
    Användare
    • April 2002
    • 5028

Ursprungligen postat av Kajjjan
    Jag har fyra Aristochromis christyi och den senaste tiden har de två största inte käkat. Det började med den mindre av de två. Han tog in maten och spottade ut den igen. För en vecka sedan följde den största samma mönster. Nu tar de inte ens in maten i munnen.
    Alla andra äter och mår kanon. Det är lek på gång här och var, hannar som uppvaktar honor osv. Det ser väldigt bra ut.
    De här två är inte speciellt jagade - det finns så pass mycket fisk i karet att ingen egentligen blir mobbad, bara undanjagad för ögonblicket.
    Hade i början, i september, problem med flagellater, medicinerade en dos i tre dagar och alla fick tillbaka aptiten och inga problem sedan dess - förrän nu då.
    Är det samma grej igen, tro?
    Ska jag medicinera en dos till?

//Kaj
    Tror att du ska medicinera en gång till
    vad får dom för mat ?
    jag är Ateist
    men Gud talade till mig
    Gud är stor
    jag frågade hur stor ? inget svar
    han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

• Kajjjan
      NCS Medlem
      • June 2008
      • 1882

Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
      Tror att du ska medicinera en gång till
      vad får dom för mat ?
      De får Aquatic Natures pellets och ibland mysis och malawi mix.
      Byter 30% vatten varje vecka, doserar då med salt och bikarbonat samt Happy Life.
      Vattenbyte i morgon så då medicinerar jag efter det då.

//Kaj

Kommentar

• cf.akvarielagret
        Användare
        • April 2002
        • 5028

Dom är rovfiskar
        har du provat att ha skalade räkor dom är stora så bara dom kan äta dom hela(ganska bra mat)
        felaktig mat gör ingen mage glad
        jag är Ateist
        men Gud talade till mig
        Gud är stor
        jag frågade hur stor ? inget svar
        han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

• Kajjjan
          NCS Medlem
          • June 2008
          • 1882

Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
          Dom är rovfiskar
          har du provat att ha skalade räkor dom är stora så bara dom kan äta dom hela(ganska bra mat)
          felaktig mat gör ingen mage glad
          Nej det har jag inte...
          Det ska testas imorgon!
          Tack för tipset.
          //Kaj

Kommentar

• Kajjjan
            NCS Medlem
            • June 2008
            • 1882

Så här gick det:
            Jag medicinerade igen. Ingen effekt.
            Jag matade med räkor. Någon enstaka gång tycktes det slinka ner en bit. Framförallt den största av de två lyckades med det så att den inte helt tynade bort.
            Alla andra käkar "felaktig" mat (pellets) med enorm aptit.
            Varje vecka vattenbyte, ca 30-35%, bikarbonat + salt samt Happy Life. Ingen förändring.
            Sakta magrade bägge två, men mest den mindre. För två veckor sedan, vid vattenbytet, hade jag den lille uppe i håven för att göra slut på honom. Men av någon anledning la jag tillbaka honom (ja, jag är olämpligt blödig).
            Förra veckan, vid vattenbytet, var Happy Life slut så jag åkte ut på stan för att fixa nytt. Fick tag på Easy Life, det fick duga. Slängde i bikarbonat och salt och Easy Life.
            Dagen efter käkade bägge två "felaktig" mat (dvs pellets) med enorm aptit. De tar sig redan. Den större av de två kan man knappt se att han gått på stenhård bantning medan den mindre fortfarande har lite insjunken buk, men jag är ganska säker på att han blir återställd nu.
            Så kan det gå.
            Jag har ingen aning om bytet från Happy Life till Easy Life hade något med det att göra. Men det var enda skillnaden och bägge satte igång och käka samtidigt som på en given signal.
            Alternativt skulle det kunna vara något mindre salt och bikarbonat än tidigare, men det är verkligen små mängder i skillnad vi talar om.
            Hursomhelst, jag är ju naturligtvis glad att jag inte tog livet av den lille...

//Kaj

Kommentar

• chas
              Användare
              • August 2009
              • 304

Vilken solskenshistoria! Vad kul att det vände sådär. Även om det är "felaktig" mat
              http://naistick.wix.com/photo

Kommentar

Arbetssätt...