Precis som rubriken säger, om en fisk leker, kan man ta de för att dem trivs i det kar dem går i?
Trivs fisk som leker?
Kollaps
X
-
Trivs fisk som leker?
Har du frågor eller förslag rörande NCS Smartphone App så hör av dig till mig
Android-appen iOS-appenTaggar: Ingen -
Rent generellt kan man göra det men det betyder inte nödvändigtvis att den mår bra eller att man skött den på ett sätt som i framtiden gör att den mår bra, även om det oftast är så. Det jag menar är att man kan inte skylla ifrån sig dålig skötsel på att fiskarna leker.Med vänliga hälsningar
Ola -
Råder väl delade meningar om det, precis som det mesta inom akvarievärlden.
Jag är nog av den åsikten att fisken leker om den trivs och mår bra.
Finns andra som anser att lek ibland kan bero på att fisken inte trivs och på det viset försöker försäkra sig om att arten överleverKommentar
-
Nja... Om fisken precis är nyinköpt betyder det ingenting alls (annat än att de var lekmogna när man köpte dem), om man haft dem nån månad så betyder det att akvariet och näringen är tillräckligt bra för att de ska kunna fortplanta sig, och att de har fått den signal ("trigger") som startar leken. Trivsel har nog inte så mycket med saken att göra.
Men jag tror i alla fall inte att det är som med växter, som kan blomma och sätta frukt för att de mår så dåligt att de tror de ska dö.Kommentar
-
(Eller snarare, växter gör en "terminal investering" när överlevnadschanserna är låga - men inte för artens skull utan för att detta ökar chanserna att generna förs vidare i så stor utsträckning som möjligt. Organism gör inget "för artens bästa" eller för att "föra arten vidare" även om detta kan vara resultatet)Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Som Mike skriver kan den vara i lekform när den köps förstås. Ändrade förhållanden (även till det sämre) kan även det trigga lek. Men saknar fisken konditionen för att leka så brukar de vanligen inte göra det.
Ps. jag hade en gång en Rivulus cryptocallus som helt klart använde sina sista krafter att leka en sista gång, men jag vet inte om man kan kalla det terminal investering - han hade dött ändå.Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
Kommentar