glastjocklek.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • elof
    Användare
    • May 2002
    • 225

    glastjocklek.

    jag ska köpa nytt kar, och undrar om det är säkert att köra ett 230x80x60 (LxBxH) i 10mm, eller om man ska köra höjden på 50 istället för 60 om man ska köra med 10mm. han som ska limma det åt mig rekommenderar att jag kör med 10mm på 50 i höjd, men jag har sett att 60 är lugnt med marginaler på andra ställen. hur ska jag göra?


    / Simon

    MVH Simon
  • aquaerik
    Användare
    • January 2003
    • 12

    #2
    Tjena Simon
    Jag tycker nog att du kan ha 60 högt med 10mm själv har jag en burk som är 80*80 i botten och 70 hög den är limmad av 8mm med trä ram uppe och nere och stående aluminium ribbor. Det håller...

    Erik

    Kommentar

    • aquaerik
      Användare
      • January 2003
      • 12

      #3
      Jag slängde upp ett par halvtaskiga bilder på burken, dom är stora och inte så beskrivande, det kommer mer i framtiden...



      Kommentar

      • elof
        Användare
        • May 2002
        • 225

        #4
        okej, men 80x80 är ju inte så farliga mått på bottenytan. tänkte mer på att 230x80 kanske påverkar vilken glastjocklek man ska välja?

        / Simon

        MVH Simon

        Kommentar

        • Magnus W
          Användare
          • April 2003
          • 101

          #5
          citat:
          okej, men 80x80 är ju inte så farliga mått på bottenytan. tänkte mer på att 230x80 kanske påverkar vilken glastjocklek man ska välja?
          Det skall gå bra med 10 mm, bara du "tvärstagar" ordentligt, och har stabiliserande längsgående stag i överkanten på front och baksida.

          -MW

          Kommentar

          • aquaerik
            Användare
            • January 2003
            • 12

            #6
            Jo, som Magnus W skriver "om du tvärstadgar..." då blir det ju som 3 st 80x80, så om du drar i två eller tre mittstag så ska det funka galant med 10mm.

            / Erik

            Kommentar

            • Tony
              Användare
              • April 2002
              • 4594

              #7
              Jag skulle valt 12mm till bottenglaset åtminstone. Har du 10mm är det extra viktigt med exakt plant unerlag vilket kan vara lite knepigt att få över så stor yta som det är frågan om. Vad som skiljer i pris mellan 10 och 12mm avgör väl lite, men skall man vara på den säkra sidan kanske det kan kosta lite mer.



              mvh

              Tony Lejvell
              Tony Englund

              Kommentar

              • Phlyg
                Användare
                • September 2002
                • 41

                #8
                Tjena..

                vill bara inflika att i mitt akvarium har jag 6 mm i botten och det har måtten 206x80x65. Har däremot en bänk med stadig 44 mm spån i botten och 4 bärande sektioner... pris för bänk ca 800, vilket i mitt fall är betydligt mindre än för att gå upp i glastjocklek då mitt akvarium är 12-kantigt.

                Vidare måste man tänka på att ett tunt glas har möjlighet att flexa mer än ett tjockt dvs har man en bänk som sätter sig några mm i mitten så har en tunn botten möjlighet att "hänga ned" medan en tjock kan spricka...



                Mvh ERik
                http://www.umea.akvarieforening.se

                Kommentar

                • Tony
                  Användare
                  • April 2002
                  • 4594

                  #9
                  Om den lilla stenhögen trillar omkull i mitten på ett såpass tunnt bottenglas då?

                  Mitt kar har måtten 290x70x50 och är i 12mm rakt igenom och jag tror hellre att 12mm är stabilare än 6 eller 10. Ett 12mm glas kan ju hänga en bit i luften även med ordentligt tung inredning.



                  mvh

                  Tony Lejvell
                  Tony Englund

                  Kommentar

                  Arbetssätt...