Nimbochromis Livingstonii

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bruce
    Användare
    • September 2011
    • 44

Nimbochromis Livingstonii

Hej Alla,
    Håller på att starta upp en burk på 770liter med Malawiciklider. Min tanke var att stoppa i olika mbunas(rödzebra, salousi, demasoni) och en stor grupp N. Livingstonii. Idagsläget har jag bara fått i Livingstonii och rödzebra. Problemet jag fick var att zebrorna tar den mesta av maten och Livingstonii ser allt mer svältfödda ut. Jag matar med Malawimix och räkmix. Någon som har samma problem och har kommit på någon lösning? Tacksam för tips...
  • DaRe
    NCS Medlem
    • September 2009
    • 22830

Kanske kan du mata samtidigt i 2 hörn av akvariet?

770 liter låter intressant, vilka mått har det?
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• TutenStain
      Användare
      • September 2008
      • 168

Lösningen är att antagligen mata i två hörn och/eller dela mixen i små tärningar så att alla alltid ska få något. Hade själv väldiga problem det det du beskriver, att alltid (i mitt fall) var de större fiskarna som tog hela mixen. De blev som ballonger medan de andra inte fick något. Det som fungerade bäst för min del var som sagt att dela mixen i små tärningar så att inte en enda fisk skulle kunna ta allt på en gång.

Kommentar

• Bruce
        Användare
        • September 2011
        • 44

Hallå, provade mata med tärningar och det gick bättre. Tack! Har tidigare tinat mixen i varmvatten innan jag hällt ner det i burken.
        Akvariet jag har har måtten 160x70x70.

Kommentar

• DaRe
          NCS Medlem
          • September 2009
          • 22830

härliga mått på burken de 10 cm i djupet gör en hel del...
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Bruce
            Användare
            • September 2011
            • 44

Det visade sig att lägga i en större fryst bit gav den bästa fördelningen. Enda nackdelen var att fisken som fick sista biten fick för mycket.

Och efter en tids väntan så spottade en N. Livingstonii igår. 14 yngel fick jag. Vet inte om jag ska vara glad eller inte. Hade väl hoppats på lite större sats.

Kommentar

• Jonas_
              Användare
              • November 2011
              • 101

Lyfter upp denna tråd med en fråga: Hur funkar det att hålla Nimbochromis livingstonii tillsammans med mbunas? Äter dom mycket mindre fisk? Själv sugen på att skaffa en liten grupp till mina mbunas, lite beroende på vad ni har för erfarenheter dock gör inget om några fiskar blir mat då jag har stabil yngeltillväxt i akvariet.

Även stora funderingar på C.moorii då jag vill ha någon större art i akvariet och tittat på just dessa 2.

Någon som kan komma med nån rekommendation?

Mvh Jonas G

Kommentar

• Erik Österlund
                Användare
                • January 2005
                • 3788

Rovisar brukar oftast inte äta sina "kompisar" i burken, om man inte provar att svälta dom ett tag. Däremot kan det bli problem att släppa i ny fisk av mindre storlek.

Det man kan tänka på är att Mbunas oftast är mer alerta på maten medans rovisarna är lite segare. Det kan innebära problem att få maten jämt fördelad vilket brukar leda till övergödda Mbunas och magra rovisar.

Hur stor burk har du?

Kommentar

• Jonas_
                  Användare
                  • November 2011
                  • 101

Det var min 540liters burk jag tänkte på.. kanske är i minsta laget eller funkar det? I karet i dagsläget går ca.23 mbunas i varierande storlek.

Kommentar

Arbetssätt...