Daniel.b

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • daniel.b
    Användare
    • December 2011
    • 25

Daniel.b

Är en kille som hållit på med ciklider för typ 25-30år sen,men la av när vi flytta till annat hus.
    Då hade jag ett par kar ett på 130l ett på 70l ett på 50l ett på 230l och ett på 340l.
    Men sålde allt när familjen skulle flytta sen nu 30år senare så har jag hittat intresse igen.
    men hade mest syd och centralamerikanska ciklider då som jack dempsey och nyckelhålls ciklider och såna.
    Sen i minsta karet var det bara guppy som jag odla som mat åt cikliderna så dom hade tillgång till levande födda jämt.
    Nu har jag starta med ett litet kar på 70liter så känns lite fånigt när man ser alla stora saker på bild här men kommer nåt större kar sen när husrenoveringen är klar.
    Just nu har jag bara ett par paletter i det karet med en algätare och dom har fått yngel nu 2v efter dom kom hem från zooaffären.
    Annars har jag fritids sysselsättning som jägare och jakthundar på schemat oxå och fiske sen jobbar jag som skogshuggare.
    Var väl lite om mig bor söder om stockholm utanför nynäshamn.
  • LN
    Användare
    • December 2004
    • 4744

Mycket välkommen hit daniel.b

Kul att du är igång med ciklidhobbyn igen.
    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• Banderad
      Användare
      • February 2006
      • 3479

Välkommen till forumet! Lycka till min firrarna och framtida ciklidplaner

/Jocke

Kommentar

• DaRe
        NCS Medlem
        • September 2009
        • 22830

Välkommen hit!

Spana in artregistret och de var du känner suget då är du rätt som det tillbaka 30 år i tiden med ett gäng akvarium.
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• daniel.b
          Användare
          • December 2011
          • 25

Tack så mycket för välkommnandet och ska bli kul att faktist börja hålla på lite på kvällarna när det är klart med renoveringen,och tror det kommer bli samma sorter av ciklider som för igen.
          Hade även några som hete julodidokromis transuskiptus men den stavningen vart inte rätt som jag hade ihop i burken med guppy på den tiden haha små lustiga ciklider men väldigt varckra.
          sen hade jag nån annan som hete auratus oxå nån större malwi tror jag det var som gick ihop med några prinssesan av burundi eller nåt sånt hete det så var lite konstig blandning ett tag i karen för innan jag börja med demsey och nyckhållare.
          hade några ovanliga ciklider på den tiden oxå som jag köpte i danmark och fick yngel av ska se om jag hittar dom i art registret kommer ej ihåg vad dom hete,men dom var gulaktiga med svarta som ett band på sidan och rätt runda och som en knöl i pannan på hannen stora firrar var de.
          Senast redigerad av daniel.b; 10 December 2011, 16:59.

Kommentar

• daniel.b
            Användare
            • December 2011
            • 25

Hitta namnet på dom Paraneetroplus synspila hette dom som jag köpte i danmark för 30år sen

Kommentar

• Banderad
              Användare
              • February 2006
              • 3479

Julidochromis transcriptus
              Melanochromis auratus
              Neolamprologus brichardi (Prinsessan av burundi)

/Jocke

Kommentar

• daniel.b
                Användare
                • December 2011
                • 25

Mycket bra sida detta fanken hade det funnits sånt här forum för 25år sen hade man nog inte lagt av med ciklider riktigt bra forum detta.

Kommentar

• Banderad
                  Användare
                  • February 2006
                  • 3479

Ursprungligen postat av daniel.b
                  Mycket bra sida detta fanken hade det funnits sånt här forum för 25år sen hade man nog inte lagt av med ciklider riktigt bra forum detta.
                  Jag kan rekommendera dig att bli medlem i NCS. Då får du rabatter i många butiker runt om i landet, sedan i mitt tycke en av de absolut bästa ciklidtidningar i världen (i alla fall på de språk jag förstår) fyra gånger om året.

/Jocke

Kommentar

• Rivulatus
                    Användare
                    • December 2002
                    • 811

Hitta namnet på dom Paraneetroplus synspila hette dom som jag köpte i danmark för 30år sen
                    En riktig klasssiker som säkert inte var direkt vanlig för 30 år sedan kan jag tänka mig! Välkommen hit till forumet och lycka till med din ciklidhobby!
                    SA:

Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
                    Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

Kommentar

• cf.akvarielagret
                      Användare
                      • April 2002
                      • 5028

Är en kille som hållit på med ciklider för typ 25-30år sen,men la av när vi flytta till annat hus.
                      Då hade jag ett par kar ett på 130l ett på 70l ett på 50l ett på 230l och ett på 340l.
                      Men sålde allt när familjen skulle flytta sen nu 30år senare så har jag hittat intresse igen.
                      men hade mest syd och centralamerikanska ciklider då som jack dempsey och nyckelhålls ciklider och såna.
                      Sen i minsta karet var det bara guppy som jag odla som mat åt cikliderna så dom hade tillgång till levande födda jämt.
                      Nu har jag starta med ett litet kar på 70liter så känns lite fånigt när man ser alla stora saker på bild här men kommer nåt större kar sen när husrenoveringen är klar.
                      Just nu har jag bara ett par paletter i det karet med en algätare och dom har fått yngel nu 2v efter dom kom hem från zooaffären.
                      Annars har jag fritids sysselsättning som jägare och jakthundar på schemat oxå och fiske sen jobbar jag som skogshuggare.
                      Var väl lite om mig bor söder om stockholm utanför nynäshamn.
                      Snygg entre till detta forum ... med bild o historia ..... trevligt
                      välkommen
                      jag är Ateist
                      men Gud talade till mig
                      Gud är stor
                      jag frågade hur stor ? inget svar
                      han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

• daniel.b
                        Användare
                        • December 2011
                        • 25

Vet jag var på en förreläsning med nån som va ciklidfantast då 1980-81 nånting som hade foton och förredrag om ciklider då hade han med såna och sa det var en art som börja komma på marknaden men var inte så vanlig då vet jag dom i förreningen jag var med sa jag hade 3st och även fått yngel av dom då vart han eld och lågor ) så dom var på gång då tror jag.
                        Ska försöka få iväg medlemskap i NCF framåt när jag betalar räkningarna nästa vecka typ
                        Senast redigerad av daniel.b; 10 December 2011, 19:33.

Kommentar

• DaRe
                          NCS Medlem
                          • September 2009
                          • 22830

Bill du ha ett erbjudande för 2011+2012 då hör av dig till mig via pm eller mail.
                          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
                          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• daniel.b
                            Användare
                            • December 2011
                            • 25

Nu har palletynglena varit synliga en stund räkna till 10yngel men tror det är fler inne fortfarande i grottan.
                            Dom hade inte så många romkorn förrut var runt 30 dom lagt som jag räkna då.
                            är ju första kullen för dom så är ju kul om några yngel blir stora

Kommentar

• daniel.b
                              Användare
                              • December 2011
                              • 25

Nu är dom ute ur grottan hela bunten och kollar runt i akvariet i grupp med mor och far är ca 15-20st yngel ute och simmar

Kommentar

Arbetssätt...