Mat till större CA?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Thompa
    Användare
    • April 2010
    • 158

    Mat till större CA?

    Jag har kört med pellets till de medelstora CA jag har haft men nu håller jag på att driva upp Jaggor och jag undrar vad ni matar med?
    Gör ni mat själv? levande foder? Funderar på om det finns någon typ räkmix fast lite mer för köttätare, mer fisk i kanske?

    Mvh Thompa
    720liter CA
    Herichthys cyanoguttatus,
    Parachromis loisellei

    375liter (inte bestämt vad jag ska ha i än)

    250liter CA
    cichlasoma salvini "nototun" f2 yngel
    Thorichthys meekii yngel
    Herichthys Carpinte ungdjur
  • Lundensis
    Användare
    • March 2004
    • 2262

    #2
    Min räkmix funkar jättebra.
    1 kg räkor
    2-4 sillfileér
    4-6 råa ägg
    1 kg gröna ärtor
    1 paket alfalfagroddar

    Mixa allt finkornigt och tillsätt därefter något som binder, som t.ex. krossade havregryn eller idealmjöl eller gelatinpulver.

    Jag ger dem även laxfoder, för tillfället forellfoder. Uppskattas också. Laxfoder finns i olika storlekar, från pulver till cm-stora pellets, flytande, sjunkande, låg fetthalt, hög fetthalt, olika fabrikat. Köper av min lokala akvarieaffär för 50 kr/kg.

    Ger dem även Aquatic Nature som jag tycker är jättebra pellets. Under sommaren får de även daggmask samt lite levande fisk ibland

    Kommentar

    • Thompa
      Användare
      • April 2010
      • 158

      #3
      Detdär måste jag testa tack för snabbt svar
      720liter CA
      Herichthys cyanoguttatus,
      Parachromis loisellei

      375liter (inte bestämt vad jag ska ha i än)

      250liter CA
      cichlasoma salvini "nototun" f2 yngel
      Thorichthys meekii yngel
      Herichthys Carpinte ungdjur

      Kommentar

      • Ciklid_Martin
        Användare
        • May 2011
        • 136

        #4
        Ursprungligen postat av Lundensis
        Min räkmix funkar jättebra.
        1 kg räkor
        2-4 sillfileér
        4-6 råa ägg
        1 kg gröna ärtor
        1 paket alfalfagroddar

        Mixa allt finkornigt och tillsätt därefter något som binder, som t.ex. krossade havregryn eller idealmjöl eller gelatinpulver.

        Jag ger dem även laxfoder, för tillfället forellfoder. Uppskattas också. Laxfoder finns i olika storlekar, från pulver till cm-stora pellets, flytande, sjunkande, låg fetthalt, hög fetthalt, olika fabrikat. Köper av min lokala akvarieaffär för 50 kr/kg.

        Ger dem även Aquatic Nature som jag tycker är jättebra pellets. Under sommaren får de även daggmask samt lite levande fisk ibland
        Det går att kombinera vilka ingredienser som helst. Till mina Crenichiclor körde jag:
        Lax
        Hela räkor
        ärtor
        spenat
        Mixa till en slät smet och tillsätt gelatin och värm smeten i en kastrull på spisen. Innan smeten har svalnat så lägg ut det på en plan yta och platta ut den så du lätt kan bryta av frusna bitar och tina i vatten innan du matar.

        Zebraciklider eller blåciklider är goda foderfiskar och är hyfsat lättodlade.
        sigpic

        Kommentar

        • RobinH
          Användare
          • August 2008
          • 2150

          #5
          Jag ger mina ca skalade räkor skalade ärtor och aquatic nature colour exel pellets samt spirulina flingor.
          CA

          Kommentar

          • Thompa
            Användare
            • April 2010
            • 158

            #6
            Tack för alla svar, ska testa göra egen mat när mina firrar blivit lite större, har funderat på att odla foderfisk men har inte något akvarium över för tillfället.

            Mvh Thompa
            720liter CA
            Herichthys cyanoguttatus,
            Parachromis loisellei

            375liter (inte bestämt vad jag ska ha i än)

            250liter CA
            cichlasoma salvini "nototun" f2 yngel
            Thorichthys meekii yngel
            Herichthys Carpinte ungdjur

            Kommentar

            Arbetssätt...