Gillar också den tanken
Papegojfiskar och andra framodlade ciklid-avarter
Kollaps
X
-
Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet -
Intressant och intensiv diskussion! Om NCS måste ta ställning kanske det är en fråga för årsmötet. Det är ju ändå en minoritet av medlemmarna som har varit inne i diskussionen! Annars tror jag Kaj har en poäng i att vara öppen och inte dela upp sig i små sekter. Det är nog tungt att driva föreningar idag ändå.
Bara något om namnet papegojcichlid. Även om det finns handelsnamn i bruk och mer eller mindre "standardiserade namn" i olika sammanhang så är skillnaden mellan vetenskapliga namn och populärnamn att för de förstnämnda finns det ett regelverk och oftast ett "Rätt" eller "Fel". Populärnamnet styrs av bruket, dvs genom att använda ett speciellt namn inom en organisation som NCS så påverkas bruket. Därför spelar det roll vilket populärnamn som används i t ex artregistret. Kan sedan Zoopet, NCS, SARF, ZooRF komma överens om ett visst namn så lär det påverka även handelsnamnen ganska kraftfullt.
Hoplarchus psittacus har fått sitt namn av sin gröna färg (och inte av munnens form som det stod på en av DaRes länkar (jag kan ge en utförlig etymologi om någon önskar). Den fisk vi diskuterar här har rimligen fått namnet efter huvudets form, som en papegoja med näbb. Vi har också den marina familjen Scaridae som har käkarna ombildade till något som liknar en näbb (för att kunna krossa hård föda) och som sedan mycket länge har kallats papegojfiskar. För att undvika missförstånd, föreslår jag att Hoplarchus och scariderna får behålla sina namn papegojcichlid och papegojfisk och dagens ämne får namnet papegojnäbbcichlid. Eller blir det för otympligt?Kommentar
-
-
Om man tänker så, då kan man ju undra vad NCS skall täcka för ciklider?
För om nu inte de vanligast o kanske populäraste cikliderna passar in för de är olika nya typer/ varianter. Så målar man ju in sig i en smalare o smalare nisch.
Och känner inte folk att de passar in då går de en annan väg. Delvis har väl det redan skett då bl.a diskusfolket finns på sitt egna forum, papegoj o FH folket finns på Tropical Predators (gamla MFK sweden) en del finns på zoopet m.fl
Och detta tycker jag nog att enbart NCS förlorar på för hur påverkar man sådana som inte är med i föreningen? Nä skall man gå denna vägen, då kanske man måste acceptera att blir en allt smalare förening o kanske borde man byta namn till NCSn (Nordiska Ciklidsällskapet för naturformer)
Det är inte NCS som skall anpassa sig till nån sorts marknad som är oförmögen att verka för att dessa fiskar väljs bort. Däremot kan vi ju fråga oss på vilket sätt föreningen kan verka för att vrida intresset till naturformerna. Det är ju liksom ideen med föreningen, åtminstone om man skall gå efter stadgar och värdegrund.
Nordiska ciklidsällskapet som namn är väl tydligt, jag gissar att du skoja lite här. Ungefär som att en potatisbonde måste bedyra att han säljer "äkta" pärer.
Mvh JariKommentar
-
Förstår egentligen inte problemet. Vissa klagar på att NCS inte vill ha en diskussion kring dessa hybrider/odlingsformer, förstår inte riktigt vars det kommer ifrån.
Vem startade tråden? Vår ordförande i föreningen.
Varför? För att folk ville ventilera frågan.
Tycker inte kritiken känns så värst befogad.Mvh AlexKommentar
-
Kommentar
-
Med korsning mellan olika varianter så menas det väl ofta att 2 olika populationer av en och samma art. Om man t.ex. korsar en Tropheus moorii , Kasakalawe (bärnstensmoori) med en Tropheus moorii , Kasanga (regnbågsmoorii) så är det ju inte en hybrid eftersom bägge tillhör samma art. Inte desto mindre så är det olämpligt att blanda dessa bägge eftersom även om de ingår i samma art så har de ju bägge var sin distinkta färgteckning. Sedan till Firefish och liknande så har jag aldrig sett något bevis för vad det skulle vara för något utan bara spekulationer.Kommentar
Kommentar