Papegojfiskar och andra framodlade ciklid-avarter

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Användare
    • April 2002
    • 4619

Ursprungligen postat av DaRe
    Denna fisk skiljer sig väl en del från odlingsformer av diskus där man i alla fall inte korsat arter från olika släkten, eller cyklar jag någonstans nu?
    Ursprunget för diskusvarianterna tillhör samma släkte, men olika arter (i alla fall tills någon får för sig att man skall dela up släktet Symphysodon på samma sätt som man gjorde med Cichlasoma för några år sedan).

Sedan är ju faktiskt inte heller de mest groteska formerna av slöjstjärtar inte ens en hybrid eftesom deras ursprung enbart handlar om en art. Detta gör att jag tycker att det är fel att dra gränsen mellan hybrid och icke hybrid.

Kommentar

• DaRe
      NCS Medlem
      • September 2009
      • 22830

Slöjstjärtar är ingen ciklid så de kan vi hålla utanför och jag ser inte att vi behöver nu bestämma vad en hybrid är eller hur? Det blir lite svårt för oss amatörer.

Förslag: Vi börjar med papegojfisken så tar vi "art" för "art".
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• kaj.p
        Användare
        • April 2002
        • 2294

Denna fisk skiljer sig väl en del från odlingsformer av diskus där man i alla fall inte korsat arter från olika släkten, eller cyklar jag någonstans nu?

Nu var väl rubriken Papegojfiskar och andra framodlade avarter

Och här Symphysodon aequifasciata x Symphysodon discus
        Diskussällskapet
        www.diskusforum.se

Kommentar

• Lundensis
          Användare
          • March 2004
          • 2262

Men om du inte tycker att en fisk är din typ av fisk, så är det detsamma som att säga att man tycker att den är ointressant. Vad är skillnaden? Bara olika sätt att uttrycka sig på. Man får väl säga vad man tycker eller? Jag uttryckte bara min personliga åsikt om dem. Som jag skrev ovan, så tycker jag att de som vill ska kunna få info om dessa fiskar hos NCS och att de ska kunna diskutera om dessa fiskar på forumet. Bara för att jag tycker att dessa fiskar är ointressanta, missunnar jag inte andra att tycka annorlunda.

Kommentar

• DaRe
            NCS Medlem
            • September 2009
            • 22830

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Problemet är att det många gånger odlas på stammar av dålig kvalitet och det beror främst på okunnighet inom aveln när man odlar för att få fram fina varianter
            En annan grej vi skulle kunna utnyttja vår kompetens kring:

Hur odlar manpå ett sätt som ger bäst resultat. Alla knep här borde vara intressanta. Dock inte i denna tråd och inte i artregistret, men en artikel eller FAQ eller annat kan säkert bli nåt. kom ihåg den ideen så får vi ta itu med den när tid medger det hela.
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David

Kommentar

• DaRe
              NCS Medlem
              • September 2009
              • 22830

Ursprungligen postat av Lundensis
              Men om du inte tycker att en fisk är din typ av fisk, så är det detsamma som att säga att man tycker att den är ointressant. Vad är skillnaden? Bara olika sätt att uttrycka sig på. Man får väl säga vad man tycker eller? Jag uttryckte bara min personliga åsikt om dem. Som jag skrev ovan, så tycker jag att de som vill ska kunna få info om dessa fiskar hos NCS och att de ska kunna diskutera om dessa fiskar på forumet. Bara för att jag tycker att dessa fiskar är ointressanta, missunnar jag inte andra att tycka annorlunda.
              Ursprungligen postat av kaj.p
              Alla får ju tycka vad de vill men det innbär juinte att man måste förakta andras åsikter o intressen. För mig är malawis ( om jag nu får använda AnnMaries utryck) som vindrutetorkare. Men jag går på malawiföredrag. köper böcker om dessa fiskar jag propagerar inte emot dem o säger de är ointressanta utan jag säger det är inte min typ av fisk. Oavsett tycker jag man skall vara öppen och mankan hitta saker hos andra som är bra...
              Jag har vidare försökt propagera för samarbete mellan Diskussällskapet o NCs men det är just denna brist för acceptans för vad "vi" håller på med om gör att de flesta tycker att NCS är ointressant. Skulle tro att vi max 5 % som är medlem i båda föreningarna. Så jag detta med att skärma av vissa grupper är ju bara att bakbinda sig själv. Mindre medlemmar, intäkter o hur länge går det då o bära kostanderna för t.ex ciklidbladet? Och dessa odlingvarianter försvinner inte heller från hobbyn bara för att man tar på sig tunnelseende glasögon.

Om ni vill tala om vad man får och inte får säga så får ni ta den diskussionen i en annan tråd. Nu håller vi oss till ämnet!

///David

Kommentar

• Lundensis
                Användare
                • March 2004
                • 2262

Ursprungligen postat av kaj.p
                Nu var väl rubriken Papegojfiskar och andra framodlade avarter

Och här Symphysodon aequifasciata x Symphysodon discus
                Verkligen en vacker fisk, men i mina ögon en "trädgårdstomte".

Kommentar

• Kjell Fohrman
                  Användare
                  • April 2002
                  • 4619

Ursprungligen postat av Lizardking
                  Kalla den hellre för papegojjfisk eller ännu bättre.. Blood parrot.
                  Det är väl inte NCS eller någon annan som bestämmer handelsnamnet. Eftersom den alltid har kallats för papegojciklid i affärerna så skall man självklart fortsätta att kalla den för det eftersom folk då ver vilken fisk man talar om

Kommentar

• DaRe
                    NCS Medlem
                    • September 2009
                    • 22830

I och för sig kan ju ett engelskt namn vara lämpligt att också peta in då det i dessa tider underlättar för förståelsen. Annars håller jag med vi kan i allmänhet bara följa tidens gång

///David

Kommentar

• kaj.p
                      Användare
                      • April 2002
                      • 2294

Skall vi sedan kika på vad som redan finns i artregistret så anser jag att bland de uppgifter o bilder som finns på bl Apistogramma agazzizi, A cacaduoides, A macmasteri o A vijeta så är det odlingsvarinter, hybrider o korsningar framför allt de på vijeta o macmaster. Den äkta A vijeta har inte funnits i handeln på 50 år.
                      Diskussällskapet
                      www.diskusforum.se

Kommentar

• DaRe
                        NCS Medlem
                        • September 2009
                        • 22830

Det skulle nog vara värt att nämna i texten för dessa arter. dock är väl dessa bilder det bästa vi kan åstadkomma.

///David

Kommentar

• Kjell Fohrman
                          Användare
                          • April 2002
                          • 4619

Slöjstjärtar är ingen ciklid så de kan vi hålla utanför och jag ser inte att vi behöver nu bestämma vad en hybrid är eller hur? Det blir lite svårt för oss amatörer.

Förslag: Vi börjar med papegojfisken så tar vi "art" för "art".
                          Och det står det väl inget om i rubriken. Det står faktiskt "papegojfiskar och andra framodlade ARTER" och INTE andra framodlade CIKLIDER.

Det är också inlagt i kategorin "Miljö, djurskydd och samhälle" vilket inte heller det säger något om att det bara får handla om ciklider.

Det verkat inte spela någon roll vad sjutton jag skriver - det anses hela tiden att just det får inte diskuteras här.

Så nu skiter jag i denna tråd.

Kommentar

• Lizardking
                            Användare
                            • December 2007
                            • 79

Det är väl inte NCS eller någon annan som bestämmer handelsnamnet. Eftersom den alltid har kallats för papegojciklid i affärerna så skall man självklart fortsätta att kalla den för det eftersom folk då ver vilken fisk man talar om
                            Papegojjciklid kallas ju även h. Psittacus, därför är det bättre att kalla den för de förslag jag skrev. Annars får vi situationen som blivit med sewellia arterna, där en butik i min stad kallar dem för rockor, vilket de inte är.

Kommentar

• kaj.p
                              Användare
                              • April 2002
                              • 2294

Så nu skiter jag i denna tråd.
                              Då är vi två
                              Diskussällskapet
                              www.diskusforum.se

Kommentar

• Mikael W
                                NCS Medlem

• August 2002
                                • 8621

Ja och jag gav exempel på hur NCS skulle kunna börja gå istället för att bara prata. Men det klart det är väl lättare att bara skriva ner några floskler som låter bra och sedan inte göra något.
                                Det där med Zoorfs lista låter intressant. Som Ola sa till mig igår, behöver vi inte ägna oss åt att uppfinna hjul på nytt, utan kan fortsätta gå genom att ta en titt på den. Antar att jag kan hitta den på Zoorfs hemsida.
                                mvh
                                Mikael W
                                (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

Arbetssätt...