Papegojfiskar och andra framodlade ciklid-avarter

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lizardking
    Användare
    • December 2007
    • 79

Ursprungligen postat av DaRe
    Ord och inga visor. Ibland kan jag iofs tycka att man får haka på strömmen och om intresset dras upp på något så kan man få väldigt mycket bra info på kort tid. Därför tycker jag det är vettigt att passa på att suga upp lite om detta just nu.

Lizardking: Är det din bild? I så fall kan vi använda den annars får vi nog ta bort den även i forumet av upphovsrättsliga skäl... Sorry. Länka är dock ok.
    Ta bort bilden, det är helt ok. Den finns i länken som jag bifogade. Jag tog med den som underlag för diskussionen om BP och FH.

Egentligen tycker jag inte att BP eller FH skall vara med i ett artregister över ciklider. Dock, eftersom intresset för dessa fiskar bevisligen finns så fyller "artbeskrivningarna" en funktion om de hjälper till att undvika onödigt lidande för dessa fantastiska djur.

Kommentar

• Kjell Fohrman
      Användare
      • April 2002
      • 4619

Frågan är väl också, som påpekade ovan, ifall det blir svåra gränsdragningar och vilka premisser man rekommenderar si eller så. Som Kjell påpekar så kanske exempelvis fjärilscikliden är hårt "avlad" och dras ned problem kopplat till arten. Säkert även andra.
      Har jag verkligen skrivit hårt "avlad" - i så fall ber jag om ursäkt för att jag bidragit till att sprida sådana felaktiga myter.
      Problemet är snarare att det odlas på dåliga stammar vilket definitivt inte innebär att den behöver vara hårt avlad.
      Senast redigerad av Kjell Fohrman; 12 December 2011, 11:55.

Kommentar

• Kjell Fohrman
        Användare
        • April 2002
        • 4619

Ursprungligen postat av RobinH
        Tänk om det hade lagts så mycket tid och energi på alla andra arter i artregistret istället som är beskrivna!!

Visst kan den vara med i artregistret men till vilken nytta?? det är ingen beskriven art då tycker jag inte den hör hemma i artregistret tills den är det(vilket jag tvivlar om den någonsin kommer bli)
        Och om den nu tvunget ska vara med i artregistret så är det väl bara att skriva att det är en Hybrid som är känslig osv.!

Nä nu har jag lagt ner tillräckligt med tid/energi på detta...
        (du får ursäkta Kjell, men så tycker jag)
        Frågan är väl varför man skall ha artregistret. Man måste ta ställning till om syftet är att sprida information så att de ciklider som finns på marknaden skall få en bättre djurhållning, eller om det är en fråga av mer vetenskaplig karaktär.
        Jag tycker det förstnämnda och eftersom papegojcikliden är sveriges mest sålda ciklid så tycker jag att det är givet att folk som håller den skall få bra info. Detsamma gäller enligt min mening även för fiskar som Flowerhorn, de nya avelsformerna av Aulonocara etc. etc.

Kommentar

• Lizardking
          Användare
          • December 2007
          • 79

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Frågan är väl varför man skall ha artregistret. Man måste ta ställning till om syftet är att sprida information så att de ciklider som finns på marknaden skall få en bättre djurhållning, eller om det är en fråga av mer vetenskaplig karaktär.
          Jag tycker det förstnämnda och eftersom papegojcikliden är sveriges mest sålda ciklid så tycker jag att det är givet att folk som håller den skall få bra info. Detsamma gäller enligt min mening även för fiskar som Flowerhorn, de nya avelsformerna av Aulonocara etc. etc.
          Jag håller med dig till fullo. Eftersom fisken finns på marknaden är det bästa för fisken att se till att råd finns för hur den skall skötas.

Kommentar

• Lundensis
            Användare
            • March 2004
            • 2262

...och då kan man ha en egen del som behandlar hybrider annars kan mindre vetande missförstå och tro att det är naturliga arter. Känns ärligt talat minst sagt konstigt för mig att ens kalla papegojcikliden för en art eftersom den verkar vara en cocktail av flera arter.

Kommentar

• Lizardking
              Användare
              • December 2007
              • 79

Ursprungligen postat av Lundensis
              ...och då kan man ha en egen del som behandlar hybrider annars kan mindre vetande missförstå och tro att det är naturliga arter. Känns ärligt talat minst sagt konstigt för mig att ens kalla papegojcikliden för en art eftersom den verkar vara en cocktail av flera arter.
              Kalla den hellre för papegojjfisk eller ännu bättre.. Blood parrot.

Kommentar

• jarinen
                Användare
                • April 2003
                • 1888

NCS som förening tycker jag väl redan har en ställning i denna fråga om man läser NCS värdegrund?

Vad marknaden eventuellt antyder när det gäller den här typen av fisk ska vara helt ovidkommande huruvida den skall in i artregistret.

Olika siter behandlar olika saker, NCS är en förening, föreningar har agendor, riktlinjer och värdegrund vilket är självklart, vad skall vi med en förening till annars? Läsa och erkänna "papegojor" göres på andra siter, kanske ex. zoopet, vet inte faktiskt.
                Däremot är jag för att papegojor ventileras i forumet obegränsat, det är en annan sak.

Mvh Jari

Kommentar

• kaj.p
                  Användare
                  • April 2002
                  • 2294

Om man tänker så, då kan man ju undra vad NCS skall täcka för ciklider?
                  För om nu inte de vanligast o kanske populäraste cikliderna passar in för de är olika nya typer/ varianter. Så målar man ju in sig i en smalare o smalare nisch.
                  Och känner inte folk att de passar in då går de en annan väg. Delvis har väl det redan skett då bl.a diskusfolket finns på sitt egna forum, papegoj o FH folket finns på Tropical Predators (gamla MFK sweden) en del finns på zoopet m.fl
                  Och detta tycker jag nog att enbart NCS förlorar på för hur påverkar man sådana som inte är med i föreningen? Nä skall man gå denna vägen, då kanske man måste acceptera att blir en allt smalare förening o kanske borde man byta namn till NCSn (Nordiska Ciklidsällskapet för naturformer)
                  Diskussällskapet
                  www.diskusforum.se

Kommentar

• Kjell Fohrman
                    Användare
                    • April 2002
                    • 4619

Ursprungligen postat av jarinen
                    NCS som förening tycker jag väl redan har en ställning i denna fråga om man läser NCS värdegrund?

Vad marknaden eventuellt antyder när det gäller den här typen av fisk ska vara helt ovidkommande huruvida den skall in i artregistret.

Olika siter behandlar olika saker, NCS är en förening, föreningar har agendor, riktlinjer och värdegrund vilket är självklart, vad skall vi med en förening till annars? Läsa och erkänna "papegojor" göres på andra siter, kanske ex. zoopet, vet inte faktiskt.
                    Däremot är jag för att papegojor ventileras i forumet obegränsat, det är en annan sak.

Mvh Jari
                    Det är en möjlighet (även om jag helt håller med Kaj och tycker att det vore felaktigt). Så är det t.ex. för föreningarna för levandefödarna där det finns Poecilia Scandinavia som enbart sysslar med vildformerna av levandefödarna medan det finns andra organisationer som t.ex. håller på med guppy.
                    NCS kan helt välja bort papegojor, flowerhorn de flesta skalarvarianter, de flesta diskusvarianter etc. etc.

Denna väg vill ju de flesta gå i detta forum i alla fall. På Zoopet som främst är till för att sprida information om olika arter så finns aboslut inga sådana begränsningar - detta eftersom 80% av alla fiskar som säljs i akvarieaffärerna inte är naturformer, 90 % av alla räkor etc. etc.

Kommentar

• Lundensis
                      Användare
                      • March 2004
                      • 2262

Ursprungligen postat av kaj.p
                      Om man tänker så, då kan man ju undra vad NCS skall täcka för ciklider?
                      För om nu inte de vanligast o kanske populäraste cikliderna passar in för de är olika nya typer/ varianter. Så målar man ju in sig i en smalare o smalare nisch.
                      Och känner inte folk att de passar in då går de en annan väg. Delvis har väl det redan skett då bl.a diskusfolket finns på sitt egna forum, papegoj o FH folket finns på Tropical Predators (gamla MFK sweden) en del finns på zoopet m.fl
                      Och detta tycker jag nog att enbart NCS förlorar på för hur påverkar man sådana som inte är med i föreningen? Nä skall man gå denna vägen, då kanske man måste acceptera att blir en allt smalare förening o kanske borde man byta namn till NCSn (Nordiska Ciklidsällskapet för naturformer)
                      Kanske det. Jag tycker det ska finnas möjlighet att diskutera papegojfiskar och flower horn i detta forumet och att de även finns med i artregistret fast under en rubrik som behandlar hybrider, även om jag själv är totalt ointresserad av dem. Som jag ser det kan man lika gärna lägga i ett färgglatt piratskepp i akvariet som att släppa i papegojfisk eller flower horn. De är ungefär lika smaklösa som trädgårdtomtar.

Kommentar

• DaRe
                        NCS Medlem
                        • September 2009
                        • 22830

Har jag verkligen skrivit hårt "avlad" - i så fall ber jag om ursäkt för att jag bidragit till att sprida sådana felaktiga myter.
                        Problemet är snarare att det odlas på dåliga stammar vilket definitivt inte innebär att den behöver vara hårt avlad.
                        Ok då tolkade jag in för mycket. När jag skrev tänkte jag på bilder jag sett med mer eller mindre segelfensfjärilar som nästan inte kan simma på grund av enorma svajande fenor ...
                        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
                        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• DaRe
                          NCS Medlem
                          • September 2009
                          • 22830

Jag tror nog man kan hävda att Blood Parrot är en ciklid och då tycker jag den hör hemma här. Dock känner jag att det blir lite knasigt att ha en egen avdelning för hybrider. Det slutar dp med en komplicerad och antagligen olösbar diskussion kring vad är en hybrid naturlilg eller människostyrd, vad är en art osv... För mig ligger den ok där den ligger. Cichlasoma är kanske konstigt men att den är under centralamerika är väl helt ok då det mesta pekar på att den härstammar från arter från det området.

Jag tror jag personligen gärna undviker frågan om vad en art är just för tillfället det behöver vi inte lösa för att reda ut denna fisk. När vi har löst denna fisk kan vi ju gå vidare till en annan om energin finns.
                          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David

Kommentar

• DaRe
                            NCS Medlem
                            • September 2009
                            • 22830

Denna fisk skiljer sig väl en del från odlingsformer av diskus där man i alla fall inte korsat arter från olika släkten, eller cyklar jag någonstans nu?

///David

Kommentar

• Kjell Fohrman
                              Användare
                              • April 2002
                              • 4619

Ok då tolkade jag in för mycket. När jag skrev tänkte jag på bilder jag sett med mer eller mindre segelfensfjärilar som nästan inte kan simma på grund av enorma svajande fenor ...
                              Ja okunigheten är rätt stor i frågor som dessa och allt brukar skyllas på massavlade arter som har konstiga kroppsformer och därför är känsliga. Därför är det viktigt att NCS inte sprider myter som dessa.

Svenskodlade naturformer av fjärilar är minst lika känsliga (om inte mer) än massodlade segelfensfjärilar. Problemet är att det många gånger odlas på stammar av dålig kvalitet och det beror främst på okunnighet inom aveln när man odlar för att få fram fina varianter (vilket jag tagit upp tidigare i tråden så det ids jag inte ta upp igen eftersom ingen iddes ta upp det då).

Kommentar

• kaj.p
                                Användare
                                • April 2002
                                • 2294

Ursprungligen postat av Lundensis
                                Kanske det. Jag tycker det ska finnas möjlighet att diskutera papegojfiskar och flower horn i detta forumet och att de även finns med i artregistret fast under en rubrik som behandlar hybrider, även om jag själv är totalt ointresserad av dem. Som jag ser det kan man lika gärna lägga i ett färgglatt piratskepp i akvariet som att släppa i papegojfisk eller flower horn. De är ungefär lika smaklösa som trädgårdtomtar.
                                Alla får ju tycka vad de vill men det innbär juinte att man måste förakta andras åsikter o intressen. För mig är malawis ( om jag nu får använda AnnMaries utryck) som vindrutetorkare. Men jag går på malawiföredrag. köper böcker om dessa fiskar jag propagerar inte emot dem o säger de är ointressanta utan jag säger det är inte min typ av fisk. Oavsett tycker jag man skall vara öppen och mankan hitta saker hos andra som är bra...
                                Jag har vidare försökt propagera för samarbete mellan Diskussällskapet o NCs men det är just denna brist för acceptans för vad "vi" håller på med om gör att de flesta tycker att NCS är ointressant. Skulle tro att vi max 5 % som är medlem i båda föreningarna. Så jag detta med att skärma av vissa grupper är ju bara att bakbinda sig själv. Mindre medlemmar, intäkter o hur länge går det då o bära kostanderna för t.ex ciklidbladet? Och dessa odlingvarianter försvinner inte heller från hobbyn bara för att man tar på sig tunnelseende glasögon.
                                Diskussällskapet
                                www.diskusforum.se

Kommentar

Arbetssätt...