Papegojfiskar och andra framodlade ciklid-avarter

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rivulatus
    Användare
    • December 2002
    • 811

Det jag sa var en personlig tanke hur jag ser på det hela. Mitt största missnöje är väll mest just på papegojciklider där man på konsgjord väg har skapat en deformerad art. Och märk väl skillanden på orden avel och hybrid.. Hybridisering och "naturlig" avel sker ju hela tiden naturligt i naturen så det tycker jag ingeting om. Flowerhorns och diskus etc. kan ju i alla fall fungera som en fisk. Papegojciklid är däremot nästan djurplågeri tycker jag, samma sak med extrem avel. Fiskar är levande djur som har rätt till ett fullgott liv och även fast man kan korsa en zebra med en bäver så bör nånstanns det finnas någon form av moral i det hela även fast man kan!?

Smärta hos fisk vetenskapligt är bevisat, hur dom mår psykiskt är väll omöjligt? http://en.wikipedia.org/wiki/Emotion_in_animals
    Och Kjell jag sa väll inte att hela Tyskland hade denna inställning utan vissa större forum..

Nu är ju detta mina personliga åsikter och alla har ju sin egen.
    SA:

Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
    Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

Kommentar

• DaRe
      NCS Medlem
      • September 2009
      • 22830

Just papegojfirren är ju ett bra exempel där jag ställer mig bakom att NCS håller sig tveksamma till arten och rekommenderar att undvika den. Kanske kan vi justera i artregistret än mer än vad som står idag.
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Kjell Fohrman
        Användare
        • April 2002
        • 4619

Ursprungligen postat av Rivulatus
        Det jag sa var en personlig tanke hur jag ser på det hela. Mitt största missnöje är väll mest just på papegojciklider där man på konsgjord väg har skapat en deformerad art. Och märk väl skillanden på orden avel och hybrid.. Hybridisering och "naturlig" avel sker ju hela tiden naturligt i naturen så det tycker jag ingeting om. Flowerhorns och diskus etc. kan ju i alla fall fungera som en fisk. Papegojciklid är däremot nästan djurplågeri tycker jag, samma sak med extrem avel. Fiskar är levande djur som har rätt till ett fullgott liv och även fast man kan korsa en zebra med en bäver så bör nånstanns det finnas någon form av moral i det hela även fast man kan!?

Smärta hos fisk vetenskapligt är bevisat, hur dom mår psykiskt är väll omöjligt? http://en.wikipedia.org/wiki/Emotion_in_animals
        Och Kjell jag sa väll inte att hela Tyskland hade denna inställning utan vissa större forum..

Nu är ju detta mina personliga åsikter och alla har ju sin egen.
        Ja men vad är en deformerad art -de kan fungera som fiskar skriver du. Vad är det då - kanske att de kan simma naturligt men det kan ingen fisk i ett akvarium, kanske att de kan äta naturligt - men de kan ingen fisk i ett akvarium. De behöver helt enkelt inte kunna detta i den skyddade miljö som ett akvarium är. Kanske att de skall kunna leka i ett akvarium - men inte ens alla våra fiskar leker alltid i akvarium - ta bara sådana vanliga fiskar som gibbiceps och plecon så har de alrdig lekt i akvarium.

Som jag ser det så måste man se det utefter hur lång deras livslängd är i ett akvarium - har de avlats på ett sådant sätt att de dör snabbt i akvarium så tycker inte jag att de hör hemma där, men då ställs man inför sådana problem som jag nämnde ovan att t.ex. ballongmollyn är bra mycket tåligare än den vanliga mollyn.

Ett betydligt större problem är t.ex. att många fiskar har avlats på ett sätt som gör att de är väldigt ömtåliga (främst avel på dåliga stammar och detta gäller även för naturformer). Ta t.ex. den vanliga fjärilscikliden siom ser hur "naturlig" ut som helst men inte desto mindre är jäkligt svår att hålla vid liv i akvarium.

Så frågan är inte helt enkel.

Kommentar

• Kjell Fohrman
          Användare
          • April 2002
          • 4619

Ursprungligen postat av DaRe
          Just papegojfirren är ju ett bra exempel där jag ställer mig bakom att NCS håller sig tveksamma till arten och rekommenderar att undvika den. Kanske kan vi justera i artregistret än mer än vad som står idag.
          Själv tycker jag att den ser för jäklig ut och jag skulle aldrig hålla den, men varför skall man inte informera om hur man sköter denna fisk som idag är den särklassigt vanligaste cikliden i svenska akvarier. Idag behandlas den lite som slöjisar och hålls ofta i alldeles för små akvarier - men, men det skall NCS strunta i och i stället sticka ner huvudet i sanden (sorry akvariet) och strunta i hur denna fisk sköts och istället spotta på dom som håller den.

Kan för övrigt också vara värt att nämna att Flower Horns (som jag tycker är en rätt snygg fisk) anses vara en betydligt mer problematisk art att hålla än papegojfiskar och därför har en kortare livslängd än dessa. Dessutom är det väldigt ofta problem att hålla flera FlowerHorns ihop och därför håller många dom en och en - vilket knappast kan anses vara naturligt, eller?
          Senast redigerad av Kjell Fohrman; 09 December 2011, 00:11.

Kommentar

• Rivulatus
            Användare
            • December 2002
            • 811

Bara en teknisk fråga, är ens en papegojciklid beskriven som en ciklid då, hittar inget i fishbase? Eventuellt för husfridens skull skapa en hybrid-del i forumet?
            SA:

Kommentar

• DaRe
              NCS Medlem
              • September 2009
              • 22830

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Själv tycker jag att den ser för jäklig ut och jag skulle aldrig hålla den, men varför skall man inte informera om hur man sköter denna fisk som idag är den särklassigt vanligaste cikliden i svenska akvarier. Idag behandlas den lite som slöjisar och hålls ofta i alldeles för små akvarier - men, men det skall NCS strunta i och i stället sticka ner huvudet i sanden (sorry akvariet) och strunta i hur denna fisk sköts och istället spotta på dom som håller den.

Kan för övrigt också vara värt att nämna att Flower Horns (som jag tycker är en rätt snygg fisk) anses vara en betydligt mer problematisk art att hålla än papegojfiskar och därför har en kortare livslängd än dessa. Dessutom är det väldigt ofta problem att hålla flera FlowerHorns ihop och därför håller många dom en och en - vilket knappast kan anses vara naturligt, eller?
              Vi har ju en del info idag om hur man bör hålla den. Jag menar att vi kan komplettera med text som tydligare visar på de problem det är att hålla denna firre.
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David

Kommentar

• Mike_Noren
                Användare
                • February 2003
                • 2695

Bara en teknisk fråga, är ens en papegojciklid beskriven som en ciklid då, hittar inget i fishbase?
                FishBase har bara arter, inte hybrider. Ingen vet väl egentligen vilka arter som korsats för att få fram papegojan.

Det är klart Ciklid.se ska informera om hur man sköter papegoja; en ciklid är det, den ägs ofta(st) av nybörjare, och det är inte fiskstackarns fel att den är vanskapt.

Flowerhorn är en hybrid där det förmodligen ingår trimaculatum, citrinellum och andra extremaggressiva centralare, och den är inte lika handikappad som papegojan, så det är klart den inte går att hålla i sällskapskar.

Kommentar

• Rivulatus
                  Användare
                  • December 2002
                  • 811

Ursprungligen postat av Mike_Noren
                  FishBase har bara arter, inte hybrider. Ingen vet väl egentligen vilka arter som korsats för att få fram papegojan.

Det är klart Ciklid.se ska informera om hur man sköter papegoja; en ciklid är det, den ägs ofta(st) av nybörjare, och det är inte fiskstackarns fel att den är vanskapt.

Flowerhorn är en hybrid där det förmodligen ingår trimaculatum, citrinellum och andra extremaggressiva centralare, och den är inte lika handikappad som papegojan, så det är klart den inte går att hålla i sällskapskar.
                  Ah, därför den inte finns. Har läst att ev.hantel och multispinosa ska ingå i papegojor men ingen vet säkert ingridienserna i häxbrygden va ?
                  SA:

Kommentar

• DaRe
                    NCS Medlem
                    • September 2009
                    • 22830

Nu blir jag lite nyfiken. Det kan ju inte vara omöjligt att få reda på hur papegojafisken skapades. Hmm...

///David

Kommentar

• Ove Planstedt
                      NCS Medlem
                      • May 2006
                      • 1816

Är inte "papegojan" bara en missbildad citrinellum?

Kommentar

• DaRe
                        NCS Medlem
                        • September 2009
                        • 22830

Här har ni nåt att bita i:

///David

Kommentar

• Jonny
                          Användare
                          • March 2010
                          • 231

Vi har ju en del info idag om hur man bör hålla den. Jag menar att vi kan komplettera med text som tydligare visar på de problem det är att hålla denna firre.
                          Bättre o informera än o dissa, Tycker folk att fisken e snygg så ska dom ju hålla den. Det viktiga e väl ändå att fiskarna som hålls har ett så drägligt liv som möjligt. Bättre o informera om stl på kar, vad för sorts mat, vatten värden o liknande. Tror ju tex att en missbildad goja har ett drägligare liv i ett 375 än vad tex en arrowana har i ett 720 o det är där många som håller.

Kommentar

• DaRe
                            NCS Medlem
                            • September 2009
                            • 22830

Jo jag håller med. Jag ska se om jag kan sammanfatta mer info som jag hittar på nätet och lägga in.

De färgade varianter som jag sett även i Sverige, är de tillåtna. Var kan jag läsa mer om detta? Hur går det till? Hur länge håller det sig?

///David

Kommentar

• Rivulatus
                              Användare
                              • December 2002
                              • 811

Jo jag håller med. Jag ska se om jag kan sammanfatta mer info som jag hittar på nätet och lägga in.

De färgade varianter som jag sett även i Sverige, är de tillåtna. Var kan jag läsa mer om detta? Hur går det till? Hur länge håller det sig?
                              Så länge de är tillåtna i handeln är det ju inte väll kanske NCS:s sak att förbjuda. Tycker att en utförlig bekrivning låter som en bra ide! sk. jellybeans hoppas jag är förbjudna i alla fall för där vet jag att många dör i "infärgningsprocessen". Kanske var lite hård i tonen tidigare , tycker bara att allt vackert naturen skapar själv räcker bra.

edit: har läst artbeskrivningen du läkade till och det kan vara bra att på det sättet i alla fall beröra ämnet etik i artbeskrivningen. Sen har ju alla ett fritt val och egen vilja.
                              Senast redigerad av Rivulatus; 09 December 2011, 09:42.
                              SA:

Kommentar

• Kjell Fohrman
                                Användare
                                • April 2002
                                • 4619

Bara en teknisk fråga, är ens en papegojciklid beskriven som en ciklid då, hittar inget i fishbase? Eventuellt för husfridens skull skapa en hybrid-del i forumet?
                                I Fishbase hittar man inte hybdrider vare sig Flowerhorn, papegjociklider, eller färggranna hybrid Aulonocara

Kommentar

Arbetssätt...