Andinoacara rivulatus Sällskap?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tisse89
    Användare
    • January 2011
    • 330

    Andinoacara rivulatus Sällskap?

    Halloj, kommer troligen att byta fiskar efter en flytt. Hade tänkt att ha Andinoacara rivulatus ett par eller kanske 1+3. Sällskap som funkar med dessa? (akvarie 240l) Jag har funderat på Cryptoheros nigrofasciatus.

    Massor utav förslag tack!!

    MVH Christofer
    CA

    Parachromis loisellei
    Cryptoheros sajica
    Hypsophrys nicaraguensis

    SA

    Pterophyllum altum

    < 2124L >
  • Banderad
    Användare
    • February 2006
    • 3479

    #2
    Ursprungligen postat av Tisse89
    Halloj, kommer troligen att byta fiskar efter en flytt. Hade tänkt att ha Andinoacara rivulatus ett par eller kanske 1+3. Sällskap som funkar med dessa? (akvarie 240l) Jag har funderat på Cryptoheros nigrofasciatus.

    Massor utav förslag tack!!

    MVH Christofer
    Om du får tag i stora fiskar räcker det med ett par, om du köper ungfiskar kan du börja med 5-6st brorsan. Blir nog trångt med en art till, men temperamentmässigt fungerar nog sebror (för jag antar att det är de du menar bror?).

    /Jocke

    Kommentar

    • Tisse89
      Användare
      • January 2011
      • 330

      #3
      Ursprungligen postat av Banderad
      Om du får tag i stora fiskar räcker det med ett par, om du köper ungfiskar kan du börja med 5-6st brorsan. Blir nog trångt med en art till, men temperamentmässigt fungerar nog sebror (för jag antar att det är de du menar bror?).

      /Jocke
      Jo helst VF. Blir nog zebror om ingen annan kommer med ett bättre förslag!

      MVH Christofer
      CA

      Parachromis loisellei
      Cryptoheros sajica
      Hypsophrys nicaraguensis

      SA

      Pterophyllum altum

      < 2124L >

      Kommentar

      • RobinH
        Användare
        • August 2008
        • 2150

        #4
        Tycker 240l låter i minsta laget för guldsömmar! Gör som brorsan din säger köp några ungfiskar och skippa zebrorna, tror inte du kan ha dom i det karet så länge i vilket fall!
        CA

        Kommentar

        • Tisse89
          Användare
          • January 2011
          • 330

          #5
          Ursprungligen postat av RobinH
          Tycker 240l låter i minsta laget för guldsömmar! Gör som brorsan din säger köp några ungfiskar och skippa zebrorna, tror inte du kan ha dom i det karet så länge i vilket fall!
          Okidoki, lär ju sluta med att "green terror" mördar varandra tills det bara finns ett par kvar.

          MVH Christofer
          CA

          Parachromis loisellei
          Cryptoheros sajica
          Hypsophrys nicaraguensis

          SA

          Pterophyllum altum

          < 2124L >

          Kommentar

          • Banderad
            Användare
            • February 2006
            • 3479

            #6
            Ursprungligen postat av Tisse89
            Okidoki, lär ju sluta med att "green terror" mördar varandra tills det bara finns ett par kvar.

            MVH Christofer
            Nu har jag inte jättemycket erfarenhet av just Guldsömmar. Men om du köper en grupp ungfiskar som både jag och Robin är inne på, är chansen större att ett par faktiskt fungerar även senare i ett 240 liters än om du köper större fiskar direkt.

            Nu vet jag att du är inne på Sömmar, men annars lär du få mycket underhållning för pengarna om du kör en grupp småsebror istället

            /Jocke

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • April 2002
              • 14633

              #7
              I nästa Ciklidbladet (som förövrigt förhoppningsvis kommer till Sverige på måndag och sedan skickas till medlemmarna) finns en artikel om arterna som kan gå under namnet "green terror". Den "äkta" rivulatus finns på bild i artregistret under namnet " Andinoacara rivulatus , Hona med yngel, Quininde, Ecuador". Alf tror att guldsöm är en annan art.
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • Banderad
                Användare
                • February 2006
                • 3479

                #8
                Ursprungligen postat av Ola Svensson
                I nästa Ciklidbladet (som förövrigt förhoppningsvis kommer till Sverige på måndag och sedan skickas till medlemmarna) finns en artikel om arterna som kan gå under namnet "green terror". Den "äkta" rivulatus finns på bild i artregistret under namnet " Andinoacara rivulatus , Hona med yngel, Quininde, Ecuador". Alf tror att guldsöm är en annan art.
                Vad intressant, ska bli kul att läsa om ett par veckor då

                /Jocke

                Kommentar

                • Tisse89
                  Användare
                  • January 2011
                  • 330

                  #9
                  Ursprungligen postat av Ola Svensson
                  I nästa Ciklidbladet (som förövrigt förhoppningsvis kommer till Sverige på måndag och sedan skickas till medlemmarna) finns en artikel om arterna som kan gå under namnet "green terror". Den "äkta" rivulatus finns på bild i artregistret under namnet " Andinoacara rivulatus , Hona med yngel, Quininde, Ecuador". Alf tror att guldsöm är en annan art.
                  så skoj!
                  CA

                  Parachromis loisellei
                  Cryptoheros sajica
                  Hypsophrys nicaraguensis

                  SA

                  Pterophyllum altum

                  < 2124L >

                  Kommentar

                  • Tisse89
                    Användare
                    • January 2011
                    • 330

                    #10
                    Ursprungligen postat av Banderad
                    Nu har jag inte jättemycket erfarenhet av just Guldsömmar. Men om du köper en grupp ungfiskar som både jag och Robin är inne på, är chansen större att ett par faktiskt fungerar även senare i ett 240 liters än om du köper större fiskar direkt.

                    Nu vet jag att du är inne på Sömmar, men annars lär du få mycket underhållning för pengarna om du kör en grupp småsebror istället

                    /Jocke
                    Jo men det blir lite tomt med ett par fiskar :-)

                    Få se hur det blir.. Kommer att köpa en grupp sömmar iaf.
                    CA

                    Parachromis loisellei
                    Cryptoheros sajica
                    Hypsophrys nicaraguensis

                    SA

                    Pterophyllum altum

                    < 2124L >

                    Kommentar

                    • DaRe
                      NCS Medlem
                      • September 2009
                      • 22830

                      #11
                      Hannarna kan vara väldigt tuffa mot honorna efter lek och då är det toppen om det finns snirkliga vägar för honan att simma. Många grenar med trånga passage skadar inte. Ett typiskt ställe honorna kan gömma sig är i ett hörn upptill, om du bygger en volym där med lite skydd av grenar underlättar det det hela.

                      Du kan ju också fylla ut akvariet med tetror ett schysst stim dolkstickor är inte fy skam!
                      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                      ///David
                      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                      Kommentar

                      • Robidobban
                        Användare
                        • October 2011
                        • 61

                        #12
                        Jag har göldsömar med zebror och det funkar fint dom simmar dock i ett kar på 540 liter.
                        Jag köpte fyra stycken ungfiskar (guldsöm) och det va två hannar och två honor, det slutade med att det blev en dominant hanne som leker av honorna och den andra hannen slutade växa och ändrade färg så nu ser den precis ut som honorna (om man bortser från rygg och analfenan som är spetsiga) och den blir bortjagad hela tiden, men inte när jag matar, då får han va med.
                        Efter ett tag så köpte jag fyra vuxna zebror, en hanne och tre honor (jag visste inte vilken hona som va ett par med hannen så det fick bli alla som fanns i karet). Zebrahannen tog över guldsömarnas lekplats och han leker med två av honorna medan den tredje bara simmar omkring.
                        Eftersom zebrorna tig guldsömarnas plats så har göldsömarna slutat leka, jag antar att dom inte har hittat ett bra ställe och jag har inte orkat/tänkt på att köpa fler rötter så det kan bli fler revir.
                        Men iaf, guldsömar och zebror funkar utmärkt tillsammans om karet är tillräckligt stort.
                        I ditt kar så bör du inte ha mer än ett par då det är ganska litet.

                        Kommentar

                        • Tisse89
                          Användare
                          • January 2011
                          • 330

                          #13
                          Ursprungligen postat av DaRe
                          Hannarna kan vara väldigt tuffa mot honorna efter lek och då är det toppen om det finns snirkliga vägar för honan att simma. Många grenar med trånga passage skadar inte. Ett typiskt ställe honorna kan gömma sig är i ett hörn upptill, om du bygger en volym där med lite skydd av grenar underlättar det det hela.

                          Du kan ju också fylla ut akvariet med tetror ett schysst stim dolkstickor är inte fy skam!
                          Jo jag vet, har tänkt att ha en hel skog utav grenar och rötter!
                          CA

                          Parachromis loisellei
                          Cryptoheros sajica
                          Hypsophrys nicaraguensis

                          SA

                          Pterophyllum altum

                          < 2124L >

                          Kommentar

                          • Tisse89
                            Användare
                            • January 2011
                            • 330

                            #14
                            Ursprungligen postat av Robidobban
                            Jag har göldsömar med zebror och det funkar fint dom simmar dock i ett kar på 540 liter.
                            Jag köpte fyra stycken ungfiskar (guldsöm) och det va två hannar och två honor, det slutade med att det blev en dominant hanne som leker av honorna och den andra hannen slutade växa och ändrade färg så nu ser den precis ut som honorna (om man bortser från rygg och analfenan som är spetsiga) och den blir bortjagad hela tiden, men inte när jag matar, då får han va med.
                            Efter ett tag så köpte jag fyra vuxna zebror, en hanne och tre honor (jag visste inte vilken hona som va ett par med hannen så det fick bli alla som fanns i karet). Zebrahannen tog över guldsömarnas lekplats och han leker med två av honorna medan den tredje bara simmar omkring.
                            Eftersom zebrorna tig guldsömarnas plats så har göldsömarna slutat leka, jag antar att dom inte har hittat ett bra ställe och jag har inte orkat/tänkt på att köpa fler rötter så det kan bli fler revir.
                            Men iaf, guldsömar och zebror funkar utmärkt tillsammans om karet är tillräckligt stort.
                            I ditt kar så bör du inte ha mer än ett par då det är ganska litet.
                            Okej intressant!

                            Jo så fort jag har fått ett lekpar utav sömmarna så kommer jag nog att testa om det går!
                            CA

                            Parachromis loisellei
                            Cryptoheros sajica
                            Hypsophrys nicaraguensis

                            SA

                            Pterophyllum altum

                            < 2124L >

                            Kommentar

                            • Banderad
                              Användare
                              • February 2006
                              • 3479

                              #15
                              Ursprungligen postat av Tisse89
                              Jo men det blir lite tomt med ett par fiskar :-)

                              Få se hur det blir.. Kommer att köpa en grupp sömmar iaf.
                              Inte när fiskarna är så pass stora som sömmarna blir. Sedan kan du ju ha andra fiskar, dock kanske inte ciklider. Stora tetror, malar kanske någon form av barb. Helt enkelt någon fisk som inte är direkt revirhävdande och stor nog att inte bli mat.

                              /Jocke

                              Kommentar

                              Arbetssätt...