1 låda CA från Jeff Rapps
Kollaps
X
-
-
Hehe nä jag önskar att det hade varit astyanax mexicanus men tyvärr så är det vanliga Hasemania nana(koppartetra) jag har 23st i mitt stora kar och det fungerar riktigt bra, än så länge ska man väl säga!CAKommentar
-
Haha fy så fräckt Robin att du fick lek så snabbt på Dovii! Grattis!!Fredrik Isaksson
BildarkivetKommentar
-
Jag har sett att rätt många holländare har astyanax i sina kar, några i alla fall. Vet du hur de har fått tag på dem? Vi kanske ska be dem odla på dem och sprida lite.Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska CiklidsällskapetKommentar
-
Kommentar
-
Holländaren som ordnade med så att jag fick fisk från Rapps han har
Astyanax bimaculatus och Astyanax aeneus men han odlar inte dom, och dessutom är dom hyffsat dyra då är det bättre att köpa något billigare alternativ som är hyffsat lika som tex Buenos airestetra mm.CAKommentar
-
-
Dom har fått dom från tyskland och tyskarna har varit och fångat dom själv.
Holländaren som ordnade med så att jag fick fisk från Rapps han har
Astyanax bimaculatus och Astyanax aeneus men han odlar inte dom, och dessutom är dom hyffsat dyra då är det bättre att köpa något billigare alternativ som är hyffsat lika som tex Buenos airestetra mm.
Att få dem till Sverige är väl en annan historia dockKommentar
-
-
Man kan ju tycka att någon borde ta sig lite tid att odla på dem om de nu är så eftertraktade bland folk som håller på med centralamerikanska ciklider. De ska tydligen vara väldigt lättodlade och en enda hona av Astyanax bimaculatus sägs lägga mellan 5000 och 10 000 ägg.Ynglen ska dessutom kunna nå en längd på nästan fem centimeter på fem veckor.
Att få dem till Sverige är väl en annan historia dock
5cm på 5 veckor det tvivlar jag starkt på med tanke på att tetra yngel är riktigt små vid kläckning, jag har för många år sedan odlat bla. Rosentetror och det är ungefär vad jag har för erfarenhet av att odla tetror, dom växte inte snabbt kan jag säga men jag har aldrig fördjupat mig i odling av tetror så jag gjorde kanske fel med mina vad vet jag! men jag tvivlar ändå på att dom växer 5cm på 5 veckor!...CAKommentar
-
Ja det kan man ju tycka men som sagt jag nöjer mig med andra tetror för dom är oftast snyggare billigare och lätt att få tag i och den äter inte yngel med lika stor beslutsamhet som en Astyanax, Sen att det inte är biotop riktigt det vet inte mina fiskar för dom är inte vildfångade
5cm på 5 veckor det tvivlar jag starkt på med tanke på att tetra yngel är riktigt små vid kläckning, jag har för många år sedan odlat bla. Rosentetror och det är ungefär vad jag har för erfarenhet av att odla tetror, dom växte inte snabbt kan jag säga men jag har aldrig fördjupat mig i odling av tetror så jag gjorde kanske fel med mina vad vet jag! men jag tvivlar ändå på att dom växer 5cm på 5 veckor!...
Letade upp källan till det hela: http://www.aquarticles.com/articles/..._Astyanax.htmlKommentar
-
Jag ställer mig också något skeptisk till den tillväxthastigheten, förmodligen var det väl något överdrivet men det säger ändå något om hur snabbt de växer. Har fått intrycket av att det är många som är intresserade av att hålla Astyanax med sina ciklider. Sen att fiskarna inte ser något skillnad är ju självklart Men det är ju för våran egen skull vi gör det. Sen tycker jag att det är dumt att jämföra två helt olika arter, förmodligen hade du inte gjort så om det var ciklider vi pratade om
Letade upp källan till det hela: http://www.aquarticles.com/articles/..._Astyanax.html
Intressant artikel och om det stämmer så är det ju sjukt bra tillväxt.Senast redigerad av RobinH; 30 January 2012, 00:20.CAKommentar
-
Menade bara att jämföra tillväxten hos Rosentetra (Hyphessobrycon rosaceus) och Astyanax (bimaculatus). Olika arter växer olika snabbt. Kändes lite som att du menade på att alla tetror är likadana, baraKommentar
-
Men strunt i det nu åter till ciklid snackCAKommentar
-
Lite fler Parachromis dovii "Laguna de arenal" F1 foto
Dom lekte för andra gången idag.
Storleken på dom är ca 12-13cm
1.Hane
2.Hona
3.Hane(hona i bakgrunden)
4.Yngel från deras förra kullSenast redigerad av RobinH; 13 February 2012, 02:08.CAKommentar
Kommentar