Utrustning till Discus

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mixce
    Användare
    • December 2011
    • 7

Utrustning till Discus

Tjenare alla veteraner & nykomlingar!

Jag har ingen som helst erfarenhet när det gäller Discusar eller vilken utrustning/miljö/föda som krävs för att få dem att trivas och må bra. Men jag har börjat läsa på lite grann och vill komma i kontakt med någon som tycker det här med Discusar är intressant och som kan tänka sig komma med sina bästa tips och råd och erfarenheter när det gäller den här enastående fiskarten.

Vad jag egentligen vet om Discusar är att den är en oerhört känslig art som man enklare misslyckas med och just därför vill jag försöka ge mig på den här spännande varelsen!

Jag har tänkt att använda mig utav det här baskpaketet:

Nu tar jag mina första stapplande steg mot introduktionen av mitt Discusprojekt och jag behöver er hjälp att få vetskap om hur jag bäst tar hand om fisken, vilken utrustning jag behöver utöver baspaketet och all annan matnyttig information ni erhåller!

Det skulle verkligen uppskattas..

// Micke
    Senast redigerad av Mixce; 01 December 2011, 22:14.
  • Ducce
    Användare
    • November 2009
    • 360

Då kapar jag tråden lite
    Är det rätt/lämpligt ur fiskarnas synpunkt att skapa ett projekt som detta.

Man blir lite sugen, en anledning till att jag inte titta på diskus tidigare är bl.a att jag vill slippa från växtdelen, men efter mässn i Malmö blev jag lite sugen på dem, fanns bl.a fina "fire"diskus där
    Men fungerar det bra att hålla dem i ett kar utan växter, vet att i odlingskar hålls de väldigt "sterilt" men som ett "sälskapskar"

/Robert

Kommentar

• sverker
      Användare
      • November 2006
      • 12

Discus trivs

Jag har haft Discus i några år och enligt mig finns bara två saker som är viktigt för Discus.

Vatten kvalitet och temperatur. Temp mellan 29-31 grader och ett mjukt syrerikt vatten sedan brukar allt annat funka av sig själv. Växla matten mellan oxhjärta och discuspellets blandat med lite av allt annat som man kan tänka sig så mår dom bra.

En discus lever i månader innan den dör men du kan se att den är levande död hela tiden. Min äldsta discus blev nog 8 år innan den dog. Då är det inte mycket att göra. Annars är de otroligt tåliga. Mina har levt i 38 gradigt vatten under 1 månad på sommaren och ett par vecor i 23 gradigt när värmaren gick sönder och jag inte kollade det.

Om man kan kompletera med ozon för att döda bakterier så är det ingen nackdel. Men som i allt annat kan man göra hur mycket som helst om man vill.

Jag glömde att discus är en stimfisk och trivs bäst i stim men då behöver man ett betydligt större kar än 240l. Jag hade ca 50 i ett 720.
      Senast redigerad av sverker; 02 December 2011, 00:17. Anledning: glömde

Kommentar

• h0llowman
        Användare
        • April 2010
        • 106

tips är att gå in på www.diskusforum.se och läsa lite och fråga !!!!

Kommentar

• Mixce
          Användare
          • December 2011
          • 7

Tack Sverker för informationen! Jag kanske kan tänka mig att öka upp till ett 300 liters akvarium och kanske satsa på 6 stycken discusar totalt. Läste att det ungefär ska gå 1 discus per 50 liter. Men det kanske är tok för få för fiskens bästa?

Behöver jag annan utrustning utöver detta? Jag har läst lite om att vissa använder sig utav sötvattensskummare, UVC och/eller Osmos? Vad säger ni? Vad fungerar? Vad kör ni på?

Tack på förhand!

// Micke

Kommentar

• kaj.p
            Användare
            • April 2002
            • 2294

Ett bra filter o ca 30% vattenbyte i veckan räcker fint.
            Diskussällskapet
            www.diskusforum.se

Kommentar

• Mixce
              Användare
              • December 2011
              • 7

Ursprungligen postat av h0llowman
              tips är att gå in på www.diskusforum.se och läsa lite och fråga !!!!
              Tack för länken!

// Micke

Kommentar

• Ducce
                Användare
                • November 2009
                • 360

Hur pass petiga är de med att det skall vara mjukt vatten tycker mig läst en del att de inte är så petiga om man inte skall odla, utan det räcker med friskt och varmt

/R

Kommentar

• kaj.p
                  Användare
                  • April 2002
                  • 2294

Beror på De flesta odlade varianter leker i vanligt kranvatten. Men det finns också de som kräver annat oftast är det linjer som ligger nära VF men det finns även andra.
                  Diskussällskapet
                  www.diskusforum.se

Kommentar

• Danne_K
                    Användare
                    • February 2006
                    • 777

Diskus går bra att hålla på samma sätt som vilken annan sa fisk från samma område men behöver mat oftare än många andra pga att den inte kan äta så mycket åt gången. Däremot måste man vara lite försiktig när man köper in dom finns mycke skit fisk på marknaden (sönder avlade).

Kommentar

• Mixce
                      Användare
                      • December 2011
                      • 7

Ursprungligen postat av Danne_K
                      Diskus går bra att hålla på samma sätt som vilken annan sa fisk från samma område men behöver mat oftare än många andra pga att den inte kan äta så mycket åt gången. Däremot måste man vara lite försiktig när man köper in dom finns mycke skit fisk på marknaden (sönder avlade).
                      Okej! Tack för Infon! Vart köper du dina diskusar, har du/ni något bra ställe att rekommendera?

// Micke

Kommentar

• Mixce
                        Användare
                        • December 2011
                        • 7

Ursprungligen postat av kaj.p
                        Ett bra filter o ca 30% vattenbyte i veckan räcker fint.
                        Okej! Ingen övrig utrustnings behövs alltså inte, förutom en bra pump/filter?

// Micke

Kommentar

• diskus
                          NCS Medlem
                          • April 2002
                          • 276

Hej Micke,

Jag läser din plan som om du vill ha firrarna i ett inrett akvarium, vilket går alldeles utmärkt. OM du har vuxna fiskar som inte växer så kraftigt längre (eller förväntas växa så mycket mer) så kan du mata måttligt med oxhjärta och då funkar Kajs förslag med filter och vattenbyten utmärkt.

Om du däremot har diskus som är 5 -10 cm som behöver regelbunden matning och gärna oxhjärtediet då blir det mer jobb att hålla vattenkvalitén på topp.

I min burk så har jag UVC och Ozoniator och framförallt UVC gillas av firrarna skarpt!
                          gammal filmsekvens, dags att lägga upp en ny, men du får iaf en viss uppfattning
                          Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.

Lycka till

Björn H
                          Lite diskus, mal & malawi bilder
                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=272123

Kommentar

• Danne_K
                            Användare
                            • February 2006
                            • 777

Ursprungligen postat av Mixce
                            Okej! Tack för Infon! Vart köper du dina diskusar, har du/ni något bra ställe att rekommendera?

// Micke
                            Om jag nu ska rekommendera någon spec så får det väll bli Stendker men är långt ifrån alltid dom är bra heller. Men kan ju hända att ni har lättare att få tag på bra kvalite där nere.

Det bästa är nog om du hittar någon lokal odlare som du kan köpa direkt ifrån.
                            Senast redigerad av Danne_K; 02 December 2011, 16:21.

Kommentar

• Mixce
                              Användare
                              • December 2011
                              • 7

Ursprungligen postat av diskus
                              Hej Micke,

Jag läser din plan som om du vill ha firrarna i ett inrett akvarium, vilket går alldeles utmärkt. OM du har vuxna fiskar som inte växer så kraftigt längre (eller förväntas växa så mycket mer) så kan du mata måttligt med oxhjärta och då funkar Kajs förslag med filter och vattenbyten utmärkt.

Om du däremot har diskus som är 5 -10 cm som behöver regelbunden matning och gärna oxhjärtediet då blir det mer jobb att hålla vattenkvalitén på topp.

I min burk så har jag UVC och Ozoniator och framförallt UVC gillas av firrarna skarpt!
                              gammal filmsekvens, dags att lägga upp en ny, men du får iaf en viss uppfattning
                              Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.

Lycka till

Björn H
                              Hej Björn!

Ja, min tanke är faktiskt att ha ett inrett akvarium med ganska finkornig, ljus sand och BTN-bakgrund med läckra, spretiga mangrove rötter och växter. För att inte krångla till det till en början så kommer jag förmodligen satsa på fullvuxna diskusar. Det där med ozonator lät ganska intressant. Vilken använder du och skulle du kunna beskriva hur den fungerar?

Tack på förhand!

// Micke

Kommentar

Arbetssätt...