Hur många malawi mbuna i 375liter??

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • classe
    NCS Medlem

• April 2007
    • 1147

Hur många malawi mbuna i 375liter??

jag har den 13 rödzebra, 11 golden och 12 johanni blir 36st.. vad tror du där nu i karet.. ser lite misstag flera rödzebra hanar.. rätt golden har 4 hanar o 7 honor samma samtal rätt johannii 4 hanar o 8 honor.. jag ser rödzebra den har 7-8 hanar fem blå och 2 el 3 röda för hanar o 5-6 honor av två har munruvare ser jag den.. skall jag skaffa lite mera mindre 5 rödzebra bara honor?? utom har den 4 guldancistrus o 1 brunancistrus där...
    Senast redigerad av classe; 30 November 2011, 23:16.
    375 LITER Malawi arter..
    74 Liter Malawi yngel...
  • Erik Österlund
    Användare
    • January 2005
    • 3788

Jag tycker att det är snyggare med mindre antal fiskar i burken än att ha väldigt tätt. Det blir så rörigt med fiskar överallt så det blir svårt att uppskatta fiskarna.

I mitt ena 375 L har jag 17 fiskar, två olika arter. Det skulle nog gå att slänga i fler av någon av arterna men jag börjar mer och mer uppskatta färre fisk per liter.

I mitt andra 375 L är det däremot galet mycket fisk. Har ingen aning om hur många

Tre arter med majoritet av L. Trewavasae "chilumba" tillsammans med P. sp, Acei "Ngara" och A. Stuartgranti "Otter point" (2+4)

Den sistnämnda burken ska dock rensas ur snart... Målet är att bara ha kvar Trewavasae-gruppen.

Men helt klart förståeligt att man vill ha mer fisk i burken om man bara har en burk!

Kommentar

• classe
      NCS Medlem

• April 2007
      • 1147

Ursprungligen postat av Erik Österlund
      Jag tycker att det är snyggare med mindre antal fiskar i burken än att ha väldigt tätt. Det blir så rörigt med fiskar överallt så det blir svårt att uppskatta fiskarna.

I mitt ena 375 L har jag 17 fiskar, två olika arter. Det skulle nog gå att slänga i fler av någon av arterna men jag börjar mer och mer uppskatta färre fisk per liter.

I mitt andra 375 L är det däremot galet mycket fisk. Har ingen aning om hur många

Tre arter med majoritet av L. Trewavasae "chilumba" tillsammans med P. sp, Acei "Ngara" och A. Stuartgranti "Otter point" (2+4)

Den sistnämnda burken ska dock rensas ur snart... Målet är att bara ha kvar Trewavasae-gruppen.

Men helt klart förståeligt att man vill ha mer fisk i burken om man bara har en burk!
      hej.. men jag har där tre arter.. kan jag få lite rödzebra honor till?`för flera hanar där.. jag byter vatten 40-50 procent per vecka.. trivs bra där fiskar hos mig ... ingen dåligt hos mig... jag gillar den där mest är rödzebra av den..
      375 LITER Malawi arter..
      74 Liter Malawi yngel...

Kommentar

• Erik Österlund
        Användare
        • January 2005
        • 3788

JAG skulle inte slänga i fler fiskar men om du tycker att det är snyggt och att det funkar i burken så är det bara att köra på.

Det blir ju ganska tajt med mindre än 10 liter vatten per fisk. Anta att alla fiskarna blir 8 cm då är det 40 st fiskar x 8 cm = 320. Typ en liter vatten per cm fisk alltså.

Funkar det så funkar det.

Kommentar

• classe
          NCS Medlem

• April 2007
          • 1147

min där själv 4-6.5cm har kolla där den längd.. johannii 4 till 5cm , golden 4.5 till 5.5cm och rödzebra har 4-6.5 cm.. jag tänka skall få av en vän privat vill 4 eller 5 rödzebra honor om den går?? men nu där idag 36 st med mbuna...
          375 LITER Malawi arter..
          74 Liter Malawi yngel...

Kommentar

• Erik Österlund
            Användare
            • January 2005
            • 3788

ja men de växer väl? 8 cm är nog i underkant för vad mbuna blir i akvarium normalt.

Kommentar

• classe
              NCS Medlem

• April 2007
              • 1147

ja men de växer väl? 8 cm är nog i underkant för vad mbuna blir i akvarium normalt.
              ja dom växer sig uppe forsätter ... byter ofta vatten den varje vecka för 40 till 50 procent... har bra gömmer sig mycket stenar heter den 10 vita hålstenar...
              Senast redigerad av classe; 01 December 2011, 18:43.
              375 LITER Malawi arter..
              74 Liter Malawi yngel...

Kommentar

• classe
                NCS Medlem

• April 2007
                • 1147

måste jag ändra o mindre stenar där från 10 till 6 vita hålstenar??? så bättre den öppen???
                375 LITER Malawi arter..
                74 Liter Malawi yngel...

Kommentar

• Erik Österlund
                  Användare
                  • January 2005
                  • 3788

Gör ingenting, funkar det så funkar det. 10 liter vatten per fisk är absolut ingen katastrof så länge det funkar, men jag tycker att det blir trevligare att titta på ett akvarium med mindre antal fiskar i eftersom man då ser individerna bättre. Är det mycket fisk, som i ditt fall, så tycker jag allt bara ser ut som en gröt av fiskar. Då blir det svårt att se beteenden och de har svårt att leka om de inte hittar något riktigt bra ställe i burken där de får vara ostörda.

Bra att du bara har tre arter annars blir det ännu rörigare.

Känner du att det blir för mycket fisk, problem att hålla vattenkvalitet osv så kan du ju alltid sälja av lite fisk och behålla tre arter men färre av varje.

Kommentar

• classe
                    NCS Medlem

• April 2007
                    • 1147

Gör ingenting, funkar det så funkar det. 10 liter vatten per fisk är absolut ingen katastrof så länge det funkar, men jag tycker att det blir trevligare att titta på ett akvarium med mindre antal fiskar i eftersom man då ser individerna bättre. Är det mycket fisk, som i ditt fall, så tycker jag allt bara ser ut som en gröt av fiskar. Då blir det svårt att se beteenden och de har svårt att leka om de inte hittar något riktigt bra ställe i burken där de får vara ostörda.

Bra att du bara har tre arter annars blir det ännu rörigare.

Känner du att det blir för mycket fisk, problem att hålla vattenkvalitet osv så kan du ju alltid sälja av lite fisk och behålla tre arter men färre av varje.
                    okej.. menar du jag skall ha kvar där 10 st vita hålstenar där?? eller mindre till 6 vita hålstenar?`jag byte den vatten nu med min akvarium... vänta höra av dig med den planera stenar lite jag fungera den.. jag behålla dom nu så inte till nån salu nu ännu...
                    375 LITER Malawi arter..
                    74 Liter Malawi yngel...

Kommentar

• classe
                      NCS Medlem

• April 2007
                      • 1147

gamla bilder innan där..
                      375 LITER Malawi arter..
                      74 Liter Malawi yngel...

Kommentar

• classe
                        NCS Medlem

• April 2007
                        • 1147

just nu har jag där den idag min karet den med 40 fiskar... fint ser gruppen den trivs bra där...
                        375 LITER Malawi arter..
                        74 Liter Malawi yngel...

Kommentar

• classe
                          NCS Medlem

• April 2007
                          • 1147

nu har jag bara den rödzebra o golden så den runt 30 st.. räcker..
                          375 LITER Malawi arter..
                          74 Liter Malawi yngel...

Kommentar

• Gäst

Ser fint ut

Kommentar

• classe
                              NCS Medlem

• April 2007
                              • 1147

Ursprungligen postat av Dev
                              Ser fint ut
                              Tack mkt men har nu den två arter för 13 golden o 15 rödzebra...
                              375 LITER Malawi arter..
                              74 Liter Malawi yngel...

Kommentar

Arbetssätt...